Afkalkning af varmevæksler.

Hvilken væske bruger VVS'ere til afkalkning af en varmevæksler (brugsvand) ?. Der siges normalt at man ikke afkalker den type jeg har siddende (Thermex), men 5000-6000 er også penge for en ny, og hvis jeg kan levetidsforlænge den 5 år. Intet problem at lave et lille system der står og cirkulerer væsken rundt Er det man bruger til kaffemaskiner ok, eddikesyre / kalkvæk. Jeg vil prøve det, og hjælper det ikke skal den skiftes. Det meste kommer nok af kalk i rørene. Er det normalt at sådan een ikke har en skidtudskiller på koldvand siden, eller er det den vvs'er der i sin tid satte den op der bestemmer om den skal være der eller ej. MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På skibe har vi noget syre der hedder descaler, som bliver brugt til kølerer(varmeveksler) og til ferskvandsgeneratorer.
Det jeg har kommer fra unitor, så det kan du nok ikke skaffe som privat person, men der er helt sikkert nogle andre der har.
Hovedingrediens er saltsyre.

Du kan udemærket prøve med de milde afkalkningsmiddeler som du selv nævner, og når den er ren burte den have fuld levetid igen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det lykkedes. Jeg tog kold vand indgangen af samt retur af væksleren, monterede 2 have slanger via nogle 3/4"-1/2" nibler.

Har købt en af disse vandpumper til boremaskinen til 59 kr. hos harald.

Prøvede med 3 ltr. alm. eddigesyre 32%. Ned i en spand med slangerne, og på med boremaskinen. Helt ufortyndet.

Meget lille stråle i starten.

Gjorde så eddigesyren blev i varmevæksleren i 45 minutter ved at klemme slangen samt en gammel balofix på retur.

Efter de 45 minutter startes boremaskinen igen i ca. 1 minut. Dejlig brunt kalk snask besøger nu min spand.

Gentog øvelsen 6 gange, med 45 minutters mellemrum. Kunne se at gennemstrømningen blev bedre og bedre.

Monterede alt igen. Har nu et vandtryk på det varme som aldrig før.

Ved ikke hvad såden en ny varmevæksler koster, mener at have hørt at den koster ca. 5000 + løn til VVS'eren, og har også hørt at VVS'ere ikke bruger det at syre lige denne model af, den skiftes altid, det kan ikke betale sig. Så her er altså mange penge at spare. Men det var ikke nemt. Der skal en del af inden man kan komme til ind/udgangen med gaffelnøglerne

Pris i materialer og eddigesyre. ca. 220 kr. Tog ca. 3 timer at skille og samle igen.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er godt at høre at det lykkedes at redde den, så den kan bruges i lang tid frem over.

Den pris du har opgivet skal nok passe, specielt hvis det er gennem vvs´eren


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg kan ikke rette i indlæget, der er lige et par stavefejl som gør at man ikke kan søge på indlægget.

Søgeord : Termix VVX afkalkning afrensning.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det lyder som en god ide det der.

Jeg har lige købt et fyr med vandvarmer af næstformanden, som ikke er installeret endnu. Det ku være man lige skulle køre en bajle afkalker igennem det inden det bliver sat på plads.
Annonce
Godt råd at give videre - Så er der jo allerede sparet penge til en sommerferie ;-)

Hej Peter, 

jeg vil gerne også prøve at afkalk varmevæksleren, må jeg spørger dig noget ang. processen?
Blander du eddigesyre med vand?
Skal vand og fjernvarme lykkes ned når vi gøre den rent?

Pft.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis