Førstegangskøber

Hej jeg påtænker at købe en brugt glasfiberbåd evt. en jensen 29.... Jeg har dog aldrig købet en glasfiber før og ved ikke om der er noget bestemt jeg skal kigge efter ... tegn på svagheder ved et gammelt glasfiberskrog? eller andre tips til en føstegangs glasfiber-båd-køber?!?

Jeg har en gammel sejlbåd fra 1935. Der er en del arbejde med den.... Så jeg påtænker at købe en glasfiber - hvor jeg ikke behøver kalfatre osv... evt. en jensen 29?! Er der nogen, der kan give råde mht. hvad jeg skal kigge efter,- er der nogen bestemte svagheder ved brugte glasfiberskrog, man skal kigge efter eller andre tips til en førstegangs glasfiber-båd-køber ??

Mvh

Anders

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke så meget glasfiberen, du skal være nervøs for, men dækket, som tit er teak på finer. Har fugerne sluppet, er der rendt vand ned i fineren og råd kan være startet, det er her hovedopmærksomheden skal rettes. Ellers en pragtfuld båd og en rigtig hårdtvejrssejler.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for svaret - og undskyld det langsomme respons. Jeg har lige kigget på en jensen 29 idag... der er en del steder hvor fugerne ikke længere går helt ind til træet- sælger mener dog ikke det er noget problem,- men det er vel ligenetop hvad du advarer imod- Så du ville råde mig til at kigge efter noget andet ?!

Jeg har en gammel sejlbåd fra 1935. Der er en del arbejde med den.... Så jeg påtænker at købe en glasfiber - hvor jeg ikke behøver kalfatre osv... evt. en jensen 29?! Er der nogen, der kan give råde mht. hvad jeg skal kigge efter,- er der nogen bestemte svagheder ved brugte glasfiberskrog, man skal kigge efter eller andre tips til en førstegangs glasfiber-båd-køber ??

Mvh

Anders

Det er absolut et problem, enten skal du selv fuge om ( et stort og absolut vanskeligt job), eller få det lavet ( kostbart)og du bør tjekke med en kniv eller lig. om der er blød finer under teaken. Jeg måtte hive teaken af min Lynæsbåd, og både fineren og nogle af dæksbjælkerne måtte udskiftes.
Jeg valgte at smide teaken ud og lægge et finerdæk med epoxy. Teakdæk lagt på den måde er faktisk noget skidt. Havde man så bare lagt et lag glasfiber imellem, men det gør man ikke. Forhør dig om hvad en bådebygger skal ha' for at fuge om hvis du mener fineren er ok, og så få prisen ned, så der er fornuft i det.

ErikChristensen 
Mange tak for det gode råd!
Jeg er ikke interesseret i alt for meget arbejde - så jeg tror jeg prøver at forhøre mig med en bådebygger og presse prisen som du selv skriver.

Mvh Anders

Mvh

Anders

Grace 30 er samme skrog med en anden overbygning med mere plads, men mangler mahogniens charme.

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også