hvad er en kVAR for en størrelse

Hej nu er min nysgerrighed igen på spil har kigget på en elmåler der både kan måle kWatt og kVAR. KWatt ved jeg hvad er, så det gir ligesom sig selv, men hvad er kVAR for en størrelse. Hvem og hvad måles i kVAR. Hvad er en kVAR.?.

hilsen den kvindelig lærling
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kVAR = kilovoltampere reaktiv.
Også kaldet "blindeffekt".
kW er det du betaler for. Den beregnes ud fra din spænding, f.eks. 230 V, ganget med den strøm der er i fase med spændingen.
kVAR koster ikke noget, undtagen ved større industrianlæg. kVAR beregnes ud fra spændingen ganget med den strøm der er 90 grader ude af fase med spændingen. De 90 grader kan både være plus/minus.
Hvad kan du bruge kVAR til? Ikke ret meget, med mindre værdien er høj (>20% af kW), så kan du nemlig få et problem med at dine sikringer i måleskabet er for små i forhold til hvad du tror du behøver. Og desuden peger en høj blindeffekt på at du har et problematisk apparat tilsuttet et sted.

MvH,

Bent.

Tak for svaret . Men hvorfor måler en alm måler til hustande så Kvar, der er ihvertfald en diode der blinker i forhold til kwatt dioden blinker. altså 2 dioder en til Kvar og en til Kwatt.? Jeg stiller lige dig et spørgsmål da du virker som en der ved lidt om El. Er nullederen en ledning der forbundet til et spyd i jorden eller hvor får man nul potientale fra.

 

med venlig hilsen  

Hej Lærling.

Det er muligt at der er en diode der blinker i måleren for aflæsning af KVAR, men det mest almindelige er at der ikke afregnes KVAR i alm. installationer. Det er primært i industrien det er aktuelt.
Nullederen kommer fra den nærmeste 10/0,4 kV transformerstation som forsyner installationen. Her er en jordtråd nedgravet og tilsluttet nulpunktet på transformeren.Fra lavspændingstavlen i transformerstationen føres 3 faser og nul ud i lavspændingsnettet.

KimK

Hej endnu engang tak for svaret.Hvor kan jeg læse mere om transformer og nulpunkt på transformeren. Er meget nysgerrig efter at finde ud af hvordan og hvor ledes med nul i forhold til fase og hvor de kommer fra og hvordan de er fremstillet. Håber dette er forståeligt. Ganske enkelt sagt vil jeg vide så meget så muligt om det jeg har med at gøre.Er godt klar over det ikke er sikkert jeg forstår det, men er da nød til at prøve at forstå det. Kan du snde et link eller en anden form for beskrivelse så jeg kan få svar på mine spørgsmål.

på forhånd tak

Hvis du er i lære som elektriker, er din mester, skole eller svend sikkert mere end hjælpsom hvis du gerne vil vide en masse (ellers er det en dårlig læreplads). Hvis det ikke er noget de ved, findes der store mængder faglitteratur på biblioteket - både omkring grundlæggende teori og op til meget specifikke værk om enkelte emner. Endeligt er der jo internettet. Hvis du kan engelsk, vil du næsten 100% sikkert kunne finde en side om det du ønsker information om. Prøv at kigge her: http://da.wikipedia.org/wiki/Transformator - der står allerede en masse, endda på dansk
Annonce
Hej lærling.

Mike har fuldstændig ret i at din mester bør kunne besvare dine spørgsmål og at der findes meget materiale på nettet og biblioteket som omhandler grundlæggende elteknik.

Se evt. dette link:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/nulling.php

Her er forklaret de forskellige systemjordinger.

KimK
Der findes en bog der hedder el stå bi, den giver dig svar på alt, du skal være fuldstændig hjemme i retvinklede trekanter, for at forstå den

Ang stikkontakter med jord det er aftoriseret arbejde og må kun udføres af fagpersonale
mon ikke han har fået svar på sit spørgsmål , det er trods alt 11 år siden han spurgte

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis