Forslag til opbygning af garderobe med skydedøre

Hej LDS'er,

Jeg er igang med afslutnings delen af mit renoveringsprojekt.
Efter at have brugt noget tid på at kigge mig omkring og finde den bedste og billigste løsning blev jeg enig med mig selv om at købe IKEA garderobe stel og Lumi skydedøre.

Problemet som dukker op i mit projekt er det "skæve" mål i rummet, som hedder 293cm (bredden).
Derfor har jeg valgt at opbygge stellet i form af følgende:

|-------100cm------||---75cm----||-------100cm------|                           

Nu kommer problemet så, hvordan dælen jeg skal lave skydedørene uden at det kommer til at ligne l*rt, fordi midter døren skal være 25cm mindre end de to andre?

Ser frem til at høre jeres forslag!

På forhånd tak.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ser følgende muligheder:

1. 3 skabe á 100 cm, hvor du skærer det ene skab til
2. 275 cm i alt, og lever med de manglende 18 cm - du kan indsætte et blændstykke (ligesom i køkken mellem køkkenskabe)

Du skal ikke have forskellige bredde låger, men blot et antal låger i samme bredde som kan dække hele skabet inklusiv overlap.

En anden mulighed er at vælge skabe et andet steds fra, hvor de laves på mål. Jeg har fået skabe fra Designa på mål, og det har jeg været glad for. Det er ikke meget dyrere end ikea.
Hej Calle,

1. 3 skabe á 100 cm, hvor du skærer det ene skab til

Jeg bliver jo stadig nød til at tilpasse den sidste skydedøre til det skæve mål, ellers kan jeg jo ikke åbne lågen overfor skabet?

2. 275 cm i alt, og lever med de manglende 18 cm - du kan indsætte et blændstykke (ligesom i køkken mellem køkkenskabe)

Den metode er jeg ikke så meget for :-/

Så kommer mit spørgsmål, hvis jeg bruger min egen indretning af stel, hvad størrelser låger skal jeg så benytte mig af? Jeg synes umiddelbart 2x100cm og 1x75cm kommer til at se lettere hæsligt ud?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Vi har låger fra HTH både i soveværelse og gang.
De er lavet på mål og passer godt.

Det der kan irritere mig en lille smule (Kun meget, meget lidt) er at "min" side af skabet bliver delt mellem 2 låger.
Konen fik selvfølgelig lov at bestemme ;-)
Det skal du tage højde for!

Husk også at gøre plads til fingrene når du skal sætte lågernes skinner op. Det gør altså niller naller når man får fingrene i klemme mellem dør og skab...

Vores indretning er fra HTH- gør det selv. Og derfor kunne vi få det som vi ville.

Skabene er som følger: 60 40, 40, 60, 64 , 40, 40, 60

Skabene på 40 passer med den måde vi lægger tøj sammen på.
I 60'er skabene er der bla. skuffer.
Den midterste på 64 er faktisk ikke et skab. Men nogle plader jeg selv har lavet for at få det til at gå op. Der står vasketøjskurven for neden og så et fjernsyn ovenover.
Alle skabe er 190 høje. og der er så et stort aflangt rum foroven.

Håber det gav lidt mening.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Næstformanden,

Det lyder slet ikke tosset, hvad er dit forslag så til mit skæve mål?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Hov... Det glemte jeg helt at skrive!! :-)

Jeg tror faktisk det kunne være en ide med lågerne som du har tegnet dem.

Eller også skulle man simpelthen dele målet i 3 lige store. Det giver got nok en skæv deling af skabene, hvis du f.eks. vælger at starte med 60 eller 40 cm. Men man vender sig til det. Og det kommer også an på hvad du skal have i skabet.

Lad os se hvad der kommer af andre forslag.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Hej Næstformanden,

Det er umiddelbart det bedste alternativ jeg kan komme på, men man ser bare tit at alle låger er samme størrelse, så jeg frygter bare at midterlågen på kun 75cm kommer til at se dum ud..

|--9cm luft--||-------100cm------||---75cm----||-------100cm------||--9cm luft--| <----- stel
|--------------109cm--------------||----75cm----||--------------109cm--------------| <----- døre

Så passer det i hvertfald med de 293cm jeg har i rummet.

Men så kommer problemet at jeg skal bruge en 3-sporet skinne fordi de store låger til hhv. højre og venstre ikke kan åbnes helt i første skinne, det kommer til at se en anelse dumt ud? :-/

Umiddelbart kunne det tyde på at jeg blev nød til at få lavet de stel efter mål, så alle 3 er i samme mål og passer med 3 ens størrelse døre?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
På side 67 i katalog fra designa står der:

Udregning af dørbredde:
Den totale bredde tillagt 3 cm pr. overlapning
delt med det ønskede antal skydedøre.
Eksempel på udregning af dørbredde
- Den samlede bredde er 300 cm (fratrukket 2 x 1,6 cm til anslagslister)
- Der ønskes 4 låger
Udregning: O verlapning = 2 stk. overlap x 3 cm = 6 cm
300 cm + 6 cm / 4 døre = 76,50 cm

Se link her:

http://www.designa.dk/download/files/DEN_DESIGNABASIC_prisliste_2009.pdf

Mr Calle,

Den har jeg også kigget en del på, men dørene skal jo stadigvæk tilpasses til stellet? Altså her er der tale om en realistisk og samtidig symetrisk konstruktion, men det kan da umiddelbart godt tyde på at det skal specialfremstilles hvis det skal se nogenlunde ud..

Eller er jeg helt gal på den?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
En anden mulighed m.h.t stel:

<---50 cm--><--50--><--43--><--50--><--50--><--50-->

De 43 skærer du selv til (enten et helt 50 cm stel, eller blot hylder/bøjlestang.

Med 3 låger, bredde: Ca. 100 cm
Med 4 låger, bredde: Ca. 75 cm
Mr Calle,

Det lyder heller ikke tosset, men vil der ikke gå en anelse lort i dørene når de to midterste ikke er lige så stor, som de to andre?
Eller er de 7cm bagateller?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis