Flytning af dørhængsler

Hejsa!
Jeg har lige købt 7 brugte fyldningsdøre, der har den helt rigtige størrelse til mine dørkarme. Heldigvis er det også de samme slags hænglser både på karm og dør, som på de gamle. Jeg har bare et problem - hængslerne på dørene skal flyttes ellers passer de ikke i højden til hængslerne på karmene. Der hvor hængslet skal sidde på døren, skal der laves en "forsænkning" ( i en slags ellipseform) ca 5 milimeter ind i dørene. Det aner jeg ikke, hvordan jeg skal gøre. Jeg har desværre heller ikke mulighed for at flytte hængslerne på karmen, da de ligeledes er forsænkede.
Kan man overhovedet selv gøre det? Og hvilket værktøj skal man i så fald bruge til at lave en ellipseformet forsænkning?

Håber, der er nogen der kan give mig et råd!

Mange sommerhilsner herfra
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du skal bruge en overfræser, man ka godt lave det selv men hvis du ikke har brugt en overfræser før vil jeg ikke råde dig til at gøre det selv..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Ok, tak skal du have. Jeg er meget handy, men en overfræser har jeg ikke kendskab til. En hammer og en mejsel kan vel ikke gøre det...Skal man have fat i en tømrer så? Eller er det noget de fleste (handymænd) kan ?
Nej, brug for Guds skyld ikke en mejsel du mener vel et skarpt stemmejern. Det kan godt lade sig gøre, men det kommer til at ta' lidt tid, der er jo mange døre!
de fleste handymænd ka nok håndtere en overfræser ellers må du finde en handy snedker :-) .. man kan godt undersænke beslagene med hammer og stemmejern, det kræver meget omhyggelighed og som jon nævner er der en del døre..

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger


Til Lisa.

Din hængsler kan du lægge ned i dine døre, hvis du har et snegle-bor i samme dia-meter som dine hænglers bredde, kan du bore og dermed lave et cirkel-slag i begge ender.

Du lægger hængslerne hvor de skal sidde, tegn med en spids blyant rundt-om, brug snegle-boret i begge ender, og stem resten ud med et skarpt stemme-jen, dit stemmejern skal være så skarpt at du kan barbere hårene af hånd-ryggen så kan du nemt lave dettte arbejde selv.
Håber du kan bruge mit råd, ellers spørg bare igen.

M.vh.maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Tusind tak for rådet maskinsnedker - det vil jeg prøve!
(-: god fornøjelse :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Tak
laver tit sådan noget ude på mit arbejde (er i lære som tømrer) det er nemt nok og hurtig med en overfræser men du skal også sikre dig at låsen passer i slutblikket i karmen.
ellers skal den også flyttes og det er ikke helt så nemt men kan lade sig gøre

i lære som tømrer
Lisa, de hængsler, der er brugt i dit tilfælde, er sikkert indstikshængsler som denne:
http://ipabeslag.dk/dk/katalog/db/d...1131125151

Du kan se yderligere om denne type indstikshængsel ved at klikke på "Monteringevejledning". Du får så nogle mål ...

 Andre anbefaler en overfræser. Det vil jeg også gøre! Og da du ikke har prøvet en sådan maskine, så synes jeg, du skulle finde én, der er vant til at bruge en sådan. Ved at se en overfræser i funktion, af én der kan bruge en sådan, så får du muligvis selv lyst til at investere i én.

En overfræser er en alsidig maskine som kan en utrolig masse. Og da jeg "læser" dig mellem linjerne til at være en rigtig "HandyQuinde", så skal du have en overfræser - tro mig :-)

Men for ikke at ødelægge noget i første omgang, på dine fine fyldningsdøre, så synes jeg, du liiige finder én, der viser dig, hvordan en overfræser bruges.

Hilsen fra en bygningssnedker på 42.år - og som ikke kunne undvære en overfræser :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis