Må jeg støbe elkabler ned i mit støbte dæk med gulvvarme?

Jeg er ved at renovere min stue og skal ha' en del flere stikkontakter end jeg har idag. mit spørgsmål er om jeg må trække kablerne igennem det nye gulv der skal støbes? Er der en eller anden der har erfaring med dette eller kender reglerne?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vidst en generel anbefaling at føre vand forneden og strøm foroven ... men ved ikke hvad reglerne er - jeg ville ikke turde gøre det!

Herudover skal der en trikker til at lave det da du kan få problemer med din forsikring hvis du laver det selv.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har aldrig før hørt den der med foroven og forneden...
Det er da meget normalt at man lægger rør eller kabler i gulvet. Så undgår man at fræse en rille hele vejen ned i væggen. Ved at ligge rør/ kabler i gulv, skal man jo kun færse op til 30 cm!

det er lovligt med el i gulvet. Det er ulovligt selv at lave!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Mange elektrikere kører i dag elkabler rundt i gulvet, inden det bliver støbt, for derved at undgå en ekstra tætning af kabelgennemføringen til hulmuren. Alt skal jo som bekendt i dag bestå en blower test.
I øvrigt kan jeg stærk anbefale samme løsning til tomrør til lav volt installationer(net/antenne).
De steder hvor der skal være en lyskontakt føres et kabel op til lys afbryderen (for det meste i dørhuller)

Alle rør/kabler bindes til rionettet så der ikke sker uheld når mureren skal udstøbe gulvet.



Kun perfekt er "godt nok"

Beklager min uvidenhed - men bliver det ikke mest gjort fordi det sparer montagetid og ikke nødvendigvis er en bedre løsning?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man sparer både tid og materialer. Derudover er det vel også mere sikkert at der ligger el i gulvet. Har det først overlevet at blive trådt på og tæsket rudnt med af en murer. Så er det for evigt.
Ligger det i loftet kan det gå galt hver gang man hænger en lampe op...
Ellers er der vist ikke den store forskel.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
altså vi har jo lige støbt gulv og stået i præcis samme situation som dig, og elektrikkeren lagde bare kablerne ned i gulvet, og jeg stripsede dem så lige fast til rionettet, så de er støbt med ned i vores gulv. og det må man gerne.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

bare du holder dig til en løsning og trækker dem systematisk, så du eksempelvis ved at alt el er trukket 30 cm fra væggen alle steder i huset, i stedet for at trække det på kryds og tværs.
problemet hvis du trækker dem på kryds og tværs opstår når der kommer problemer med gulvvarmen og gulven skal brydes op.
så risikere du et trælst macth mellem vand, el og maskiner.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

alt efter hvor mange og hvordan de skal trækkes kan du med fordel bruge trækrør så kan de også skiftes eller du kan få flere igennem senere,
Du kan også bare tage nogle billeder af ledningerne inden du støber, så ved du også hvor de er. Det gjorde jeg. Jeg fik dem også trukket, så de lå ca 5-10 fra væggen inden der blev støbt.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Det må du gerne, såfremt du bruger kabel beregnet til nedstøbning (ikke billigt tysker kabel). Oftest gør man livet lettere og trækker flexrør, så er man også sikret i tilfælde af mangel på kabler.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis