sikring smelter når bilen startes.

hej alle.

problem:
sikringen til bilens blæser i kabinen smelter, men kun når bilen startes...
Det er et problem der er kommet for nyligt.

jeg syns det lyder noget underligt, at kredsløbet fra starteren / generatoren kan påvirke?

jeg har prøvet at lade bilen stå til tænding og skifte sikringen, så kører blæseren helt fint i alle trin. Men så snart bilen startes, går der ik andet end 6 sekunder før blæseren går ud pga smeltet sikring.

umiddelbart vil jeg tro at rystelserne fra bilen i tomgang er nok til at ku skabe forbindelse til stel.

håber der er nogen der har en hurtig fiks ide.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en lille rettelse, har lige været ude og kigge på problemet igen.

den smelter sikringerne selvom den kun står til tænding.

jeg har tegnet diagrammer, men forstår ik hvorfor der er forbindelse fra en af lederne til både + og - . Så burde den vel slet ikke ku blæse?

Det er 16 A sikringer der sidder deri nu, og syns selv at det vil være underligt hvis der skulle større sikringer i.

mit eget næste bud er at blæseren / lejerne er slidt = modstand, så den vil trække mere strøm for at holde sig igang.
ny blæser?

Dit eget bud kan meget nemt være sandt,det ville være nemmere for andre at give et bud,hvis du oplyste om hvilken bil du har.
René
Hej
Du har jo tydeligvis en kortslutning. Der kan jo sagtens være en sådan et sted i selve blæsermotoren. Ud med den og skil den ad !
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
det er en VW polo fra 93.

jo det vil jeg prøve, men vil en kortslutning ik resultere i at blæseren ikke vil køre? den kan jo godt køre i nogle sekunder.
Der går jo så åbenbart lige et par sekunder inden sikringen springer !. Det kan naturligvis også være at strømforbruget i blæsermotoren bare er så stort at sikringen springer - men det er jo så også en slags kortslutning. Skil den ad og find ud af det.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Annonce
det er fordi den bliver varmere når den kører, så det er først når den når op på en vis temperatur at den går i overgang..

/cs

før du splitter hele bilen fra hinande så tjek lig alle de ledninger du ka komme til for at se om der evt. er slidt hul i isoleringen og der derved opstår en kortslutning.. det var så alt hvad jeg ku bidrage med..
god fornøjelse :-(

den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Kontroler stelforbindelsen fra batteriet til stel og videre til bilens motor.
Prøv evt. med et startkabel fra batteri- til motor.
det virker ik til at der sku være gået hul på isoleringen, men hvis der dannes en konkret kortslutning så vil den vel ikke køre?
den har jo 3 indstillinger, en leder til hver indstilling og en minus / stel.

når vejret bliver til det, vil jeg prøve at se lidt på om stelforbindelsen imod forventning skulle være smuttet, men så er det sjovt at det kun er kabineblæseren der strejker.
Nej det vist noget med at da den bruger ret meget strøm og skal derfor også have en god stelforbindelse.
Når man starter en blæser kan det mange gange høres at motoren går ned i omdrejninger på grund af at
generatoren skal lave mere strøm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis