tig svejsning ?

Hejsa

jeg søger nogle svar ang tigsvejsning  jeg kan finde en masse teknisk på nettet men jeg syntes at det modsiger sig selv
jeg har fået en maskine   migatronic mdu 400  som jeg skal til at "lege med "  jeg er helt ny og har aldrig prøvet før

jeg vilgerne svejse lidt at være ( jern / rustfrit / alu )

1. hvilken elekrtode skal jeg bruge ? det er 2.4 mm  der skal bruges men typen ?
2. der skal en nyt "gas rør" skal den være lang eller kort ?
3. hvilken gas skal jeg have ?  jeg har mulighed for at låne 2 typer  ARCAL 21 og CARGON 18 kan de bruges ?
4. skal der bruges tilsats matriale ? og er den nogle universal legering til eks alu ?

håber at i kan hjælpe mig

Mvh Makholm
Hejsa jeg søger nogle svar ang tigsvejsning  jeg... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.
Hvad er forskellen på Rustfrit 308, Rustfrit 308L og 316 tilsatstråd? Er det kvaliteten af det står man skal svejse der afgør hvad man skal bruge eller hvordan?
Mvh Rasmus.
Skrevet af jacobbb på 11-01-2014 14:27
Ved 2takt svejser den mens knappen holdes inde
Ved 4takt tænder ved du trykker og slipper - og slukker ved tryk og slip
Altså ved 2 takt skal knappen holdes inde mens du svejser , 4takt bruges knappen til start og til slut

Der kan fint køres med et 16a stik som du skriver , det har jeg selv brugt og set det på montage masser af gange
Typisk vil en tig maskine også ku køre elektrodesvejsning og det er mest der den høje svejse strøm bruges

Nu er jeg ikke elektrigger :-) så der er en mulighed for det er ulovligt eller andre regel spidsfindiheder ang stik bytte
Men maskinen sker der ikke noget med

Jeg har tilsvarende koblet en MTE320 (kræver normalt 32A) til 16A og det kører, men den slår ofte sikringen når jeg slår den fra 0 over på AC eller DC - specielt når det er første gang den tændes i længere tid.

 

 


Mvh
KSor, Århus V
Hvad hvis du sætter omskifteren på AC/DC inden du tænder for strømmen, er der så stadig problemer med at den slår sikringerne.
En svejser som din bruger den kun 2 faser?
Skrevet af je__ns på 15-07-2015 18:47
Hvad hvis du sætter omskifteren på AC/DC inden du tænder for strømmen, er der så stadig problemer med at den slår sikringerne.
En svejser som din bruger den kun 2 faser?

I allerhøjeste grad - så står der gnister ud af gruppen - det er automatsikringer, hvor de 3 faseafbrydere er koblet fysisk sammen - så "springer" bare én slås alle 3 fra.

Svejseren er koblet direkte i et CE-stik på væggen og derfra til gruppen - så der er ingen egentlig afbryder. Så jeg sætter stikket i CE-udtaget på væggen og slår omskifteren på svejseværket over på DC eller AC og så slår gruppen fra i mange af tilfældene - og specielt den første gang efter længere tids afbrydelse - f.eks. natten over. Er der måske nogle store kondensatorer, som skal oplades ?

 

 


Mvh
KSor, Århus V
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis