vejledning kompressor

Hej har fornyligt købt en kompresor på tilbud som "udpakket vare" i bauhaus - d.v.s. der var ingen vejledning med.
der er tale om denne "fætter" (probuilder 9 liter)
http://www.toolworld.dk/store.php?c...pointer=20
virker som om den er godt bygget godt.

Da jeg ikke før har ejet en kompresor tænker jeg at der måske kunne have stået noget nyttigt i vejledningen
jeg ved at det er en olie fri udgave, så det behøver jeg vel ikke tænke på, men hvad med noget som vandudskiller og hvornår/hvordan bruges det (hvis man overhoved har brug for det) - hvis der er andre nyttige tips/tricks høre jeg også gerne om dem.
Der er 2 luftudtag og der er indbygget en trykluftsregulator som virker som en solid type - der er også 2 tryk målere - en for tanken og en anden for udtagene.
umidelbart virker det som om den bygger tryk op til 8 bar, og starter igen når trykket er nede ved 6 bar - af linket hos toolworld fremgår at der er tale om en 10 bar kompressor - jeg går udfra at min så måske er en lidt tidligere udgave ? - billedet er identisk bortset fra at min trykregulering har en rød knap (hvor billedet viser en sort) og mine luft udtag er i messing, mens billedet ser ud til at være forniklede.

mit behov er ikke særligt avanceret, primært dæk pumpning, luft pistol til afrensning af arbejdsbord/maskiner m.m. - måske vil jeg en dag også forsøge med maler pistolen
anyway hvis der er nogen som har nogle gode/vigtige input så giv venligst lyd
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Til NilsChr.

Med hensyn til vand-udskiller,du må bruge en sådan, hvis du vil bruge kompressoren til at male/lakere med, der er nok ikke en vand-udskiller for-monteret, vand vil ødelægge din maling/lak, der er en aftatapnings-hane i bunden af luft-tanken, den skal du løsne af og til.

Det ene ud-tag bruges til op-pumpning osv. den anden med tryk-regulatoren skal du bruge når du vil male/lakere & til søm/klamme pistol, trykket til sådanne er oplyst i brugs-vejledningen til dit luft-værktøj, det er vigtigt at følge denne vejledningen, ellers kan du måske ødelægge dit værktøj/malesprøjten-kan kun tåle et vist tryk.
Håber du kan bruge overstående selv gjorte vejledning, har arbejdet en del med lak/sprøjte i min tid som maskin-snedker, så held og lykke med dit nye værktøj.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 20 jul 2009 22:37

Til NilsChr.

Med hensyn til vand-udskiller,du må bruge en sådan, hvis du vil bruge kompressoren til at male/lakere med, der er nok ikke en vand-udskiller for-monteret, vand vil ødelægge din maling/lak, der er en aftatapnings-hane i bunden af luft-tanken, den skal du løsne af og til.

Det ene ud-tag bruges til op-pumpning osv. den anden med tryk-regulatoren skal du bruge når du vil male/lakere & til søm/klamme pistol, trykket til sådanne er oplyst i brugs-vejledningen til dit luft-værktøj, det er vigtigt at følge denne vejledningen, ellers kan du måske ødelægge dit værktøj/malesprøjten-kan kun tåle et vist tryk.
Håber du kan bruge overstående selv gjorte vejledning, har arbejdet en del med lak/sprøjte i min tid som maskin-snedker, så held og lykke med dit nye værktøj.  Ps. hvis du bruger tåge-smøring skal du bruge en slange til eks. søm/klammer/bore,af hensyn til en tynd olie/film i slange/r og en anden til male/lak arbejde så mærk din/e slanger m/olie &  u/olie dette er også vigtigt. Håber at det ikke er for "kringlet"

M.vh. maskinsnedker.



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
mange tak for svarene - det er for en ny ejer af en kompresor meget nyttig information - specielt når nu ikke jeg fik en vejledning med - det bedste tip var aftapnings hanen i bunden af tanken - jeg havde godt set den og tænkt på om den havde et specielt formål/funktion - nu ved jeg at den er til at tømme fugt/vand ud af tanken og at det formodentligt er vigtigt at den benyttes en gang i mellem.
tippet omkring vandudskiller ved malepistol er også god - gælder det også hvis der er tale om maling som er vandbaseret ? (tænker at lidt fugt i luften så ikke gør nogen forskel...)

det med 2 slanger er skrevet bag øeret - pt har jeg ikke noget udstyr som kræver olie, men hvis jeg får ved jeg at jeg også får brug for en ekstra slange

ps. jeg må indrømme at sådan en fætter laver en lyd som er noget højere end jeg først havde forstillet mig  når nu den står i samme rum som man arbejder - jeg tror nok jeg bygger en isoleret kasse og sætter uden om for lige at tage den værste brumen når kompressoren køre - hvis man skal stå og arbejde i samme rum kræver det jo egentligt et høreværn....

takker
Når du engang får noget værktøj der skal smørres, kan du monterer en minitågesmøre på det.

Og så altid have din vandudskiller siddene på, da der ikke er ret meget værktøj der har godt af vand i mekanikken, der for bruger de fleste værksteder mm. en vandudskiller og tågesmøre.

Ja man kan godt høre om de virker, det er utroligt som luft kan larme

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Til NielsChr.

Du vil opdage når du tapper vand af, at det er noget, du aldrig vil ha' i din maling/lak, det er der næsten "stats-garanti for" RUST!!. (afhængig af hvor ofte du ud-lufter din tank)
 Det er rigtigt at støj-isolere, men vær lidt var-som med hensyn til dette, din komp. bliver varm, du skulle jo nødig ødelægge dit nye dejlige værktøj.
Det er ikke så lige-til at ha' en kompressor. ( Smiler )

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Uanset hvordan Bauhaus sælger kompressoreren skal der være en brugsanvisning, på dansk. Det er en CE mærket maskine, og der er ingen vej omkring det krav. Hvis jeg var dig ville jeg tage i bauhaus og kræve brugsanvisningen udleveret.

MVH

Thomas
Jeg tror nu ikke de har en vejledning, så bliver nok svær at få - produktet var ikke paket ind, og stod blot som "rest vare", jeg har også set efter i butikken om de skulle have den samme vare til "normal" pris, men det ser ikke ud til det.
Jeg fik den for 699 inkl spiral slange og luft pistol - billigere kan man nok ikke få det - at der så ikke er vejledning med kan jeg godt leve med - specielt når jeg kan få lidt gode hints her fra forumet .
Den daglige betjening er trods alt kun et spørgsmål om at tænde/slukke for den - og så lige huske at tappe vand ud af beholderen i ny og næ
takker endu en gang for alle de gode input som I er kommet med
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også