Volvo Penta 2002 - hvid røg.

Jeg har en bådmotor fra 1987. Den kører perfekt. Bruger næsten ingen olie. Og soden stort set ikke - kun meget lidt sodet op ad den hvide glasfiber.
Problemet er blot at vandet, der kommer ud af udstødningen er for varmt og giver en hvid røg - ligesom dampen fra en kedel.
Motortemperaturen ligger konstant på 80 grader.
Jeg har fået renset varmeveksleren. Impellaen er også ok.
Motoren tager vand ind uden problemer.
Kan nogen fortælle mig, hvad problemet kan være og hvordan det eventuelt kan afhjælpes.
AK

 ak

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kunne være en lille utæthed, fra din bundventil til pumpen, så der suges luft. Pumpen ikke helt tæt eller pumpen defekt ( impeller eller slidt hus). Der kunne være forhindringer i vandkamre. Du kan godt ha' vand nok till at køle motoren, men for lidt til at køle din udstødning.
Måske kunne du få trykprøvet vandet efter pumpen. Afmontere termostat og tjekke huset for skidt. tjekke vandtryk lige før afgang til udstødning.
Hvid røg kunne stamme fra en defekt toppakning, men så bruger din motor vand. Og det gi'r ikke for varm ustødning.
Men start med vandtilgang, også gennemgang i din si på søventilen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Hej Allan

Prøv at se om du ikke kan finde svaret på nedenstående link - der er en der spørger om det samme på en 2003 motor, på engelsk:

http://boatdiesel.com/Forums/Thread.cfm?CFApp=6&Forum_ID=81&Thread_ID=25108

Der er en der giver følgende bud:
Volvo engines tend to use less water flow than comparable engines of the same horsepower rating thus the water leaves hotter which tends to steam easier. I have had the condition on my engine for years and have had no problems.However remove your exhaust mixing elbow and examine the point where water enter as it tends to corrode there and block the water which will eventually cause overheating. You can usually repair it with a grinder but eventually it will corrode to the point you have to replace the mixing elbow.

Lad os endelig vide hvad end du finder ud af - og har du yderligere spørgsmål hjælper jeg dig gerne.

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Undskyld mit sene svar, men jeg har været i gang med flere muligheder.
Nu er motoren i orden - ingen hvid røg - kun den normale fra en slidt volvo penta motor.
Hvad har jeg gjort?
Repareret vandpumpen med reparationssæt. Pumpen var slidt.
Manifold/Knækket ved udstødningen var rustent og stoppet. Den nederste klods på manifolden er udskiftet og resten renset i saltsyreopløsning (hård behandling).
Nu er kølingen perfekt.
Vh.
Allan Knudsen

 ak

Ja men det var da godt, det knæ på udstødningen er et generelt problem, der ruster det meget tit. Det må betragtes, som en konstruktionsfejl.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja ddet er et problem med de krøkker på 2001-2002-2003 har selv lige skiftet på min 2001, var så heldig at finde en go brugt til 300 en ny koster henved 2200kr , håber der er en smart person der finder på at lave dem i rustfri..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis