CNC - Til at fræse guitar ud.

Hey Alle. Jeg har søgt en del på nettet om CNC fræser men jeg synes ikke rigtig og kunne finde noget brugbart. Jeg håber i man hjælpe.

Det drejer sig om en CNC fræser den skal bruges til at lave guitarer med. Altså fræse selve formen ud. Den skal vel kunne fræse noget på en 70 cm. Jeg har ikke rigtigt gjort mig nogle tanke om pris. Det kunne bare være cool hvis prisen kunne holdes under 10.000
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
http://www.amino.dk/forums/t/24717.aspx
Kan bygges for ca 3-4000 hvis man er lidt kreativ
mvh JH

Jørgen Hansen

Hej
Kan forstå du ude efter en færdig maskine, til under 10.000-
Prøv evt at holde øje med www.ebay.de eller www.ebay.com ( + husk told og skat)
Var nok også lidt naiv da jeg skrev 4000-
Jeg har købt et billigt komplet sæt stepmotor, styring ect. på ebay til 1850+ lev, told
og var heldig at købe maskinen meget billigt pga den har været skadet, men har selv haft muligheden for at reparerer den.
Mit projekt er kun hobby, vi har proff. maskiner på mit job.
Kuglespindler og kugleførringer holder jeg mig fra, så hellere en lille stiv (solid/kraftig) maskine end en stor slasket konstruktion med dyre kugleførringer.
Har selv planer om at lave en Cnc-Router, men kun til træ. 2*2.5 meter, havde tænkt den skulle køre med tandrem eller en laserskåret tandstang, servomotore på x og y aksen, linære akser bliver 40mm rustfrie aksler, ikke fordi det skulle være godt, men fordi jeg har samlet delene til det forskellige steder.
Skal lige sige at jeg har ingen erfaring med at fræse i træ, om det er bedst at mod eller medfræse, men kunne forestille mig at modfræsning ville få træet til at splintre/flække, men alligevel ville der ikke ske noget ved at der er 1 eller 2/10mm slør i spindlen,
hvis man kun fræser i træ.
mvh. JJH

Jørgen Hansen

Jeg har givet omkring 20.000 bare for den mekaniske del af maskinen + elektroniken+progammer+værktøj og diverse ting og arbejdslønen til smeden og jeg er stadigvæk ikke færdig med diverse udgifter til "modernisering".
Men så er den også hel i alu og 1500 X 800mm.
Jeg har også samlet på alle stumper i flere år.

Hvis du skal holde dig til under 10.000, så skal du nok kunne lave det hele selv eller have en god ven, eller bygge den af træ eller jern og svejse rammen sammen.
Det kræver også maskiner at lave såddan en, som man normalt ikke har hjemme, som en fræser eller en drejebænk.
Men fedt er det når man endelig har en:-)

Mvh Adam

Skrevet af Jørgen Hansen på 21 jul 2009 01:29
Hej
Kan forstå du ude efter en færdig maskine, til under 10.000-
Prøv evt at holde øje med www.ebay.de eller www.ebay.com ( + husk told og skat)
Var nok også lidt naiv da jeg skrev 4000-
Jeg har købt et billigt komplet sæt stepmotor, styring ect. på ebay til 1850+ lev, told
og var heldig at købe maskinen meget billigt pga den har været skadet, men har selv haft muligheden for at reparerer den.
Mit projekt er kun hobby, vi har proff. maskiner på mit job.
Kuglespindler og kugleførringer holder jeg mig fra, så hellere en lille stiv (solid/kraftig) maskine end en stor slasket konstruktion med dyre kugleførringer.
Har selv planer om at lave en Cnc-Router, men kun til træ. 2*2.5 meter, havde tænkt den skulle køre med tandrem eller en laserskåret tandstang, servomotore på x og y aksen, linære akser bliver 40mm rustfrie aksler, ikke fordi det skulle være godt, men fordi jeg har samlet delene til det forskellige steder.
Skal lige sige at jeg har ingen erfaring med at fræse i træ, om det er bedst at mod eller medfræse, men kunne forestille mig at modfræsning ville få træet til at splintre/flække, men alligevel ville der ikke ske noget ved at der er 1 eller 2/10mm slør i spindlen,
hvis man kun fræser i træ.
mvh. JJH


Som grundregel er det altid bedst at medfræse: Effektbehovet er mindre, bedre overfladefinish og mindre slid på værktøjet. Et sted man typisk typisk kommer ud for at være nødsaget til at modfræse, er på maskiner med meget slør, da der ved medfræsning kan være fare for at værktøjet trækker hele fræseplanet fremad og det er lidt nasty når den pludselig tager en spån der er 10 gange større, end det var meningen!  Når man anvender en håndholdt overfræser, fræser man også efter dette princip, ellers løber skidtet fra en.
Annonce
Skrevet af DLG på 21 jul 2009 19:24
Jeg har givet omkring 20.000 bare for den mekaniske del af maskinen + elektroniken+progammer+værktøj og diverse ting og arbejdslønen til smeden og jeg er stadigvæk ikke færdig med diverse udgifter til "modernisering".
Men så er den også hel i alu og 1500 X 800mm.
Jeg har også samlet på alle stumper i flere år.

Hvis du skal holde dig til under 10.000, så skal du nok kunne lave det hele selv eller have en god ven, eller bygge den af træ eller jern og svejse rammen sammen.
Det kræver også maskiner at lave såddan en, som man normalt ikke har hjemme, som en fræser eller en drejebænk.
Men fedt er det når man endelig har en:-)

Mvh Adam

Man kunne vel også låne?  Vil der være nogle firmarer der låner deres fræser ud? Så længe man selv har træet?



Hej

Min maskine er næsten færdig, men desvære stå den ikke hjemme hos mig endnu. Jeg har det lidt svært ved at finde plads til den.
Måske en af de andre kan.

Hvis det kun er guitar krope/formen, kan du nok nøjes at bygge din maskine af mdf. En guitar krop behøver ikke at have en nøjagtighed på 0,05mm vel?

Jeg har selv spilet guitar i 15 år, men det er længe siden. Jeg har også bygget en, men med håndkraft.

Mvh Adam
Har du i tankerne og lave en guitar med din CNC? Jeg er også selv ved at bygge en guitar med håndkræft. Men det bliver ikke så præcist, det er jo stik sav jeg bruger.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis