Kan man bore i lava?

Hej Alle

Har lige været en tur i Island og har fyldt kufferten med Lava. Nu tænker jeg så på at lave nogle stager til fyrfadslys af nogle af dem. Kan man uden videre bore i lava uden at det falder fra hinanden, eller er der en måde at gøre det på, så man undgår at ødelægge noget??

MVH
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du selv skriver er lava meget porøst, jeg tror jeg ville experimentere lidt først inden jeg begyndte at bore. Har du et lille stykke du kan lave en prøve på ?, så lav en tynd blanding af snedker lim og vand, dyp lavaen ned i "suppen" og lad det tørre mindst et døgn.
Så kan du vuderer om det ødelægger overfladen eller der stort set ikke er noget at se. Er det sidste tilfældet kan du med forsigtighed bore i det vil jeg tro ! 
Med et kopbor til sten/flisemateriale og en søjleboremaskine eller lign burde det være muligt stille og roligt at arbejde sig ned i emnet også uden at forstærke emnet først. Forudsætningen er at der ikke køres med flere omdrejninger end man kan holde styr på det, herunder sikre, at emnet ikke vibrerer.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis