rengøring af mursten efter omfugning.

Hej.Jeg lavede  nye fuger i sydgavl sidste år.Huset er fra 75 med egepræget gule mursten.
Jeg fik at vide af nogle murer at jeg ikke skulle afsyre da det fuge der vil sidde på stenene efter fugning,vil forsvinde af sig selv.Nu er der gået over 1 år og der er stadig fugerester/kalkslør på murstene. Hvad gør jeg? Forsvinder det engang eller skal jeg gøre noget?, Jeg gav dem godt nok en tur med 1 til 20 i saltsyre og med forvanding 1 måned efter jeg var færdig med at fuge men det tog jo ingenting. Jeg var lidt nervøs for at det ville ødelægge stenen af det syre, da de nok fik syre da muren blev sat. Hvad gør jeg? Hvordan før jeg det væk fra mine sten. Det er virkelig ikke ret pænt og det lader ikke til at forvinde som de kære murer sagde, eller gør det med tiden>2 år
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt rense det værste med en stærkere syre, men det kan/vil give misfarvninger i fugerne, hvis de får for meget syre.

Mvh Thomas Hansen

Skrevet af Prodigy på 20 jul 2009 15:34

hvordan gør man egentlig på hvide kalksal sten? dem der har utroligt meget tekstur i overfladen? jeg skal nemlig også fuge min skorsten op snart, og er blevet lidt i tvivl om det..


Off-topic for den her tråd men jeg vil gerne svare. "kløvede kalksandsten er noget pis!" -det var det første min murer sagde til mig da han så vores hus... "her ca. 35-40 år efter det er opført er mørtelen der stort set kun til at holde stenene fra hinanden" -fortsatte han....

Set i bakspejlet havde han ret! -man kan lave en 1:6 blanding med 32% eddikesyre som dokumenteret her:
http://muro.dk/filer/Vejledninger/P...syring.pdf

-men det rykker ikke ret meget, især hvis du fuger eller murer op med en stærk mørtel, og det der står om misfarvning passer, bortset fra at stenene godt kan finde på at optage farven så misfarvningen trænger ind i stenen...! - belært af det på den hårde måde er det fugearbejde vi har lavet siden blevet renset med den blødeste model af kopstålbørste jeg har kunnet finde, har slidt en del af dem op efterhånden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

'ok så en stålbørste og forsigtig fugning med minimalt spild er vejen frem på kalksand stenene? jeg tænker lidt på hvordan de har gjort da de byggede huset, for fugerne ser nu nydelige ud og der er ikke rester på stenene...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis