vedligholdelse af bordplade

Hej alle sammen
Jeg står med et problem med behandling af min ellers så lækre olieret bordplade som er Amerikansk valnød. Jeg ved ikke hvor meget, eller jeg overhovedet skal slibe det før oliering og hvordan jeg skal oliere det!

Er der nogen som ved eller har en sådan bordplade selv som kunne give mig nogle råd?!

Den er ved at være ret så slidt og det er ærgeligt når man tænker hvordan den så ud for 5 år siden!! 

På forhånd tak,

Fugmando
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt efter hvor slem den er, ville jeg slibe den over med korn 180-220 sandpapir.
Bare lige så overfladen er ru nok til at suge lidt olie til sig igen, er det meget slem så slibes først med grovere sandpapir, også finere papir inden olien gives.

Derefter skal den have en gang olie, foretrækker selv koldpresset linolie da den er nem at arbejde med, men kan også være rustik olie osv..

Den skal så tørres over med en gang olie, bruge gerne en svamp eller klud til at fordele det med, og værd ikke fedtet med det, der skal ligges et tyndt lag olie over det hele.

Den skal så trække godt 1 time, derefter tørres den af for overskydende olie og pudser/sliber du den med den grove side på en skurersvamp.

Pladen skulle nu igen have en flot blank overflade med det mørke rustikke glød den havde for 5 år siden.
Så siger jeg tusinde tak for de gode råd...går i gang med det samme...!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis