Tv - telefon - LAN - kabler i vægge ( Rillefræser )

Hej

Min kæreste og jeg har lige købt en andelslejlighed og vil gerne sætte den lidt i stand inden vi flytter ind. Da jeg ikke er typen der syntes ledninger skal ligge på gulvet, på karme eller i fugleflugt gennem rummene ville jeg godt fræse dem ind i væggen.
Her snakker jeg om Tv, LAN og telefon så det skulle intet med lysnettet have at gøre.

Hvordan gør jeg dette nemmest?.

Havde tænkt at lege en rillefræser og så smide det pænt ind i væggen og også købe "dåser" så jeg kan murer dem ind så det ser pænt ud.

Mit andet spørgsmål er! hvordan finder jeg ud af hvor jeg kan fræse uden at komme til at fræse aktuelle installationer over osv.?

Håber der er nogen som kan give mig nogle fif

Dennis
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"
Hvordan gør jeg dette nemmest?.
"
Hvad med fodlister der er hule ?
Det er NEMT og MEGET universalt, du kan til hver en tid "lave" et nyt udtag, eller ændre noget.
Primo har et plast system, og de tyske byggemarkder bugner af alle andre former for lignende systemer.

Kun perfekt er "godt nok"

Jeg går ud fra at der som hovedregel er ledninger lodret og vandret fra installationer (Afbrydere og stikkontakter)
Hvis du går ud fra den teori, skulle du kunne klare det meste. Dog ikke sagt at du bare kan fræse løs...

Du kan prøve med en detektor af den slags der kan finde el. Så kan du køre den hen over området du vil fræse i.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Enig med Cru......Er endda selv elektrikker. Man riller helst ikke hvis man kan blive fri. med mindre det er en komplet istandsætning hvor det hele alligevel skal splittes ad.

MArtin
Tak for de gode råd

Jeg tror jeg vil prøve en detektor af en slags. Det er en gammel lejlighed og ville nødigt til at skifte alle paneler ud. selv om jeg godt kan se fordelen ved at bruge hule paneler.

Hvad hedder en sådanne detektor og hvor kan jeg købe/leje en ?

Det kunne være noget som dette:

http://www.bosch-do-it.dk/boptocs2-dk/Category.jsp;jsessionid=DC6A3F6177045700E988ECFB8876C9F5.s038?country=DK&lang=da&division=hw&ccat_id=95297

Fåes i et hvert byggemarked til nogle hundrede kroner.

Jeg aner dog ikke, hvor gode de er. Men så har du ihvertfald noget at gå videre ud fra.

Når du lejer en rillefræser, så husk at leje en model med støvsuger. Det vil sparer dig for rigtig meget støv i lejligheden.
Annonce
Skrevet af Mr Calle på 19 jul 2009 08:04
Det kunne være noget som dette:

http://www.bosch-do-it.dk/boptocs2-dk/Category.jsp;jsessionid=DC6A3F6177045700E988ECFB8876C9F5.s038?country=DK〈=da&division=hw&ccat_id=95297

Fåes i et hvert byggemarked til nogle hundrede kroner.

Jeg aner dog ikke, hvor gode de er. Men så har du ihvertfald noget at gå videre ud fra.

Når du lejer en rillefræser, så husk at leje en model med støvsuger. Det vil sparer dig for rigtig meget støv i lejligheden.

Jeg har sådanne en, dog i blå (DMF 10 zoom). det er da noget snavs. den er så alergisk over for el at er den slår ud blot man er 20cm fra en ledning til siden vel at mærke.
du skal over i sådanne en her :
www.bosch-pt.dk/boptocs2-dk/Product.jsp;jsessionid=E7B47AF395121EB35B474CA51571DA9A.s038?country=DK〈=da&division=gw&ccat_id=101302&object_id=7097

Jacob
Som sagt så skrev jeg også, at jeg ikke kender kvaliteten blot, at der var noget at gå ud fra.

Den du omtaler koster over 6.000 kr.

Men er det ikke også fint nok at holde sig 20 cm fra ledninger? Bare blot alle findes?
Kom lige til at tænke på, om du har mulighed for at tage enkelte gulvbrædder op, for så kan du køre kablerne under gulvet. Blot en ide. Så skal du kun fræse ud der, hvor stikkene i væggen skal side.
Skrevet af Mr Calle på 19 jul 2009 11:53
Som sagt så skrev jeg også, at jeg ikke kender kvaliteten blot, at der var noget at gå ud fra.

Den du omtaler koster over 6.000 kr.

Men er det ikke også fint nok at holde sig 20 cm fra ledninger? Bare blot alle findes?

og den kan lejes til 150-250kr/dag afhængigt af hvor du lejer.
men net 20cm er ikke iorden. en lodret ledning på den modsatte side af vægen vil jo være en show stopper med skod apparatet.

Jacob
Endnu engang tak

Nej jeg kan ikke tage gulvbrædder op, desværre :o(. Så løsningen bliver nok i væggen. Men som jeg har forstået så løber kablerne inde i væggen lodret op fra stikkontakter osv. og selvfølgelig også vandret. så tror jeg vil anskaffe mig en detektor af en slags. Jeg kan jo stoppe med rille fræseren lidt før jeg kommer dertil hvor der kunne være ledninger ( lodret vandret ) og så tage dette stykke lidt mere nænsomt, måske med mejsel eller lign. fandt en rille fræser til omkring en tusse, så den bliver nok tilføjet min værktøjs kasse :o) så skal jeg heller ikke være opmærksom på at skulle aflevere den på et bestemt tidspunkt men bare fræse løs *smiler*.

Dennis
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis