Beskæring af klatrerose

Hej

hvordan i alverden får jeg denne kraftkarl beskåret, så den bliver lækker, busket og blomsterrig?? - Den er meget grokraftig, og jeg vil gerne udnytte al den power bedst muligt

Pft. hjælpen.

DAD

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at være en rose af ældre dato, de har en tendens til at blive nøgne i bunden, det bedste du kan gøre vil nok være at beskærer den ned til 10 cm. over jorden til efteråret, dække af med noget hestemøg og grankviste så den ikke frost skades.
Til foråret sætter du så en expalie på muren bag den, og efterhånden som den kommer med nye grene tvinger du dem nænsomt ud over expalieet. Begynder grenene at rangle, så beskær dem.
Beskæringen indrettes på, hvilken rosengruppe det drejer sig om, hvorfor der henvises til de respektive grupper.

Men generelt kan roserne inddeles i dem, der blomstre på etårige skud og de roser, som blomstre fra toårige grene. I den sidste gruppe begrænses beskæringen til fjernelse af døde og for gamle grene, og en let studsning til at holde rosen i harmonisk vækst. Med hensyn til den førstnævnte gruppe bør man ikke være tilbageholdende med beskæringen.

Selvom man er kommet lidt for sent i gang (måske først i slutningen april eller i begyndelsen af maj) og roserne er begyndt at skyde nye friske skud, er det vigtigt at få specielt buket- og storblomstrede klippet ned til en højde af 15-20 cm.

Der er skrevet megen litteratur om den helt rigtige måde at beskære sine roser på, og dette kan nemt virke afskrækkende på mange haveejere, så de tager altfor forsigtigt fat. Det er slet ikke så afgørende, hvordan man beskærer, bare det bliver gjort!

se www.rosenposten.dk

Tusind tak! - Espalier er købt og ligger klar til efteråret

Jeg kan også se af andet indlæg, at jeg netop hører til den forsigtige type, der er bange for at ødelægge noget. Det skal man ikke være. Fortsat god sommer.

Mvh. DAD.

DAD

Tusind tak for svaret også til den anden hjælper

Mvh.

DAD.

DAD

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind