Klargøring af påhængsmotor.

Hej alle dejlige hjælpere,
 jeg er nu kommet til det punkt, hvor jeg skal have min påhængsmotor klar til sejlads. Jeg kan ikke finde tidligere tråde omkring dette emne. Skønt der nok er mange der har spurgt før.
 Det drejer sig, for mit vedkommende, om en YAMAHA 5 HK, der har ligget i op mod 5 år uden at have været startet.
Hvor sidder bolte, der skal skrues ud hvor der skal skiftes olie, og er der både gear og smørreolie på sådan en krabat? Hvor køber jeg olien (bor i Odense). ER der evt. nogen der ved hvor man kan skaffe tekniske tegninger over min model?
Jeg ved ikke om det er 2- eller 4-takt. Det er vel 2-takt på alle påhængsmotorere?

Håber i kan hjælpe. SKal have påden i vandet om 2 dage!

Hilsen Sidsel
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sidsel.
Det er formentlig en to takter, de fås dog også som firtaktere.
Gearolien sidder hvor gearet befinder sig, HÆ HÆ !
Lige bag propellen ligger gearet, og på det sidder der to skruer der kan skrues ud. Du skal have motoren op og hænge medens du skifter olien. Hav en bakke eller dåse under når du løsner skruerne, tag først den nederste og derefter den øverste, de skal helt ud. Lad olien løbe ud, det kan godt tage noget tid, men du kan bare lade den stå og dryppe af medens du henter en ny tube olie til den. Den er nemlig almindeligvis på tube og en tube skulle være nok, når du så skal fylde den nye på stikker du studsen på tuben ind i det nederste hul og trykker olien ind i gearet ind til det kommer ud af det øverste skruehul. Sæt skruen i så den lukker, tag tuben af og skru den nederste skrue i, de skal sidde fast men ikke knokles.
Pil så tændrøret - ne ud, og skift dem til nye af samme slags. Men inden du skruer dem i tørner du lige motoren nogle gange med lidt totakts olie du har sprøjtet ind igennem tændrørs hullerne. Frisk benzin med 2% totakts olie på tanken og så skulle det være muligt at få liv i den.
Der må være en bådudstyrs butik et sted i Odense.

V.h.  Håndværkeren
Tak. Det var også det jeg selv regnede med der skulle gøres. SÅ det er fedt nok. Der er ingen båd udstyrs butikker i odense!! Lidt træls.
Skrevet af Sidsel på 18 jul 2009 11:10
Tak. Det var også det jeg selv regnede med der skulle gøres. SÅ det er fedt nok. Der er ingen båd udstyrs butikker i odense!! Lidt træls.
Det lyder da lidt underligt, er der heller ikke en butik ude på Stige Ø ? Ellers må du til kerteminde / Svendborg eller også købe det online hos www.mmc.dk

Jeg har fundet ud af at det er en Yamaha 5Bs 661L (L=Long shaft) Men kunne godt tænke mig en manual. Det er bare umuligt at opstøve på nettet, uden det koster. Øv
hej Sidsel hvis du søger  på  www.yamahaoutboardparts.com er der mulighed for at købe en manual. du skal tjekke stel nr på din motor da den fortæller om hvad det er for en motor og hvilke årgang det er. 
M.V.H Tom66
Annonce
I en manual står der ikke ret meget du kan bruge. Den er ikke lavet til meget andet end det håndværkeren lige har skrevet Er du heldig så sidder der er klistermærke ved tændrøret der fortæller elektrodegabet og model..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej Gutter,
jeg fandt en manual sidste år. Den fortalte mig ikke andet end det jeg vidste i forvejen.
Jeg kan fortælle at det sidste der skulle til for at få gang i motoren, var at jeg slyngede magneterne på en boremaskine. Det vælter atomerne rundt, så de igen får nord og sydpolerne slynget på plads. Og så kom der liv i motoren. Det viste sig at den nok nærmere havde ligget i 10 år. SÅ det det var en udfordring at få gang i den. Alt blev gennemset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis