Opsætning af fliser i vådrum

Skal til og lave badeværelse her om en mdr tid. Og har aldrig prøvet at mure før, så har læst en masse om det på nettet, og set instruktions videoer fra alfix. Det ser jo ud til at jeg kan finde ud af det 

Men når nu jeg fjener de gamle fliser så sidder der jo naturligvis noget gammelt fliseklæb. Hvordan får jeg det væk ? Går ud fra at det skal helt ned til gasbeton væggen?

De mærker som kommer i væggen, skal disse pudses op, inden jeg påføre vådrumsmembran, eller er den ikke så sart over for ujævnheder?

Tak for et godt forum
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bestemmer egentlig selv hvor meget du vil rense af før du påbegynder genopbygningen. Om underlaget er gammel fliselim eller den rå porebetonmur er ligegyldigt, bare underlaget er _fast_.

Personligt ville jeg foretrække en pæn, jævn mur at arbejde på, for det gør opsætningen af fliserne langt lettere.  

De ujævnheder som er tilbage når du har fjernet de gamle flilser, kan du f.eks. spartle ud med en blanding af fliselim, sand og cement. Det har i hvert fald fungeret fint for mig. Hvis hullerne er meget store, skal du nok støbe nogle fliserester i.

Du kan i de fleste udlejnings firmaer leje en hånd sliber, med den kan du fjerne evt. rester af lim, osv. Skulle det stadigt være ujævnt efter det, kan hullerne lappes med noget fin puds, bare husk at prime det inden. Jo mere jævn din væg er, jo mindre vådrumsbehandling skal der til. Og det er nemligt dyrt, i forhold til at bruge fin puds først. Husk igen at prime inden du laver vådrumsbehandling, og brug gerne en 2K Altså en 2 komponent vådrumsbehandling. Den er godt nok dyre, men også langt bedre at arbejde med, hvis man ikke er vandt til det. Og fliserne kan sættes op dagen efter. Hvis du bruger en 1K skal du være sikker på at alt fugt er ude af væggen, før du montere fliser.

Husk også at væge omhyggelig med kant båndene, dette kan godt tage en time eller to. Hvis du bruger en LIP 2 K vådrumsbehandling, kan du montere alle kantbånd uden at blande det op, da man kun bruger klæberen til det. Når du så er klar, blander du resten sammen, og laver vådrumsbehandlingen. En færdig blandnig har nemlig kun en forarbejdningstid på 40- 60 min. Og kan ikke blandes op igen efter det.

Har du flere spørgesmål, så skriv endelig.

Mvh Thomas Hansen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skal lige prøve at se om jeg har styr på rækkefølgen.

Nedtagning af fliser.
Slibning til fast underlag (hvordan ser udlejnings maskinen ud?)
Spartling af mindre huller til væggen er plan (regner med at bruge blå lip, både til fin spartling og opsætning af fliser?)
Prime væggen og gulv i vådzonen
Montere kantbånd vandret og lodret (Hvilket mærke?)
Påføring af vådrumsmembran (Bliver nok et lip produkt)
Opsætning af fliser
Fugning


Ser dette fornuftigt ud. Kom gerne med gode råd og fif
Du skal huske at du skal 10 cm op fra gulvet, på alle vægge i rummet med vådrumsikringen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er faktisk bare en vinkelsliber, med støv kåbe på, hvor man kan sidde en støvsuger på. Også en diamant slibekop.

Mvh Thomas Hansen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Er min fremgangs måde rigtig nok?
Har overvejet og købe de vådrumssæt man kan få i div byggemarkeder, men er de noget værd. Der står intet på dem om det er en eller 2 komponent?
Kan jeg godt bruge blå lip til at spartle op til en glat væg, inden opsætning af fliser?
Du kan fint spartle med blå lip.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Er fremgangsmåden ellers rigtig nok?
Prøver igen, har brug for en fremgangsmåde da jeg snart skal igang
Jo, fremgangsmåden er helt fin! Det er ligegyldigt hvilket fabrikat du bruger. Jeg har selv god erfaring med Alfix's produkter.

Du kan få en tokomponent membran som der nævnes ovenfor. Den kan du viderebehandle meget kort tid efter påføringen, men den er dyrere og ikke helt så nem at arbejde med som enkomponent. Synes jeg i hvert fald.

Husk at du skal have 2mm membran på. Følg producentens anvisninger, så kan du ikke gå helt galt i byen.

Husk når du afsyrer at afsyringen fjerner _ikke_ mørtelrester!!! Sørg for at få _alle_ mørtelrester fjernet med skumbrædtet så det kun er fugeslør du skal fjerne. Hvis dine fliser har en meget dyb struktur, kan det være lidt bøvlet at få fugemasse ud af sprækkerne uden at fjerne den fra fugerne. Pas i så fald på med at fjerne så meget fugemasse fra fugerne at de bliver for dybe.

Brug snor!!! til at sætte fliserne op med. Lad være med at tro at du kan gøre det på øjemål!

Planlæg arbejdet før du går i gang. Dvs. prøv at lave en prøveoplægning af fliserne uden at lime dem. De skal ligge så du ikke ender med at have 1cm flise langs den ene væg og 9cm flise langs den anden. Så er det bedre at have lige meget i hver side, eller måske helt undgå at skære langs væggen hvis du kan tilpasse fugebredden så det går op. Husk iøvrigt at tilpasse fugebredden efter flisernes størrelse og type.

Hvis dine fliser er af marmor, må du ikke bruge syre til afsyringen. Så skal du fjerne fugeslør med ståluld. (Og marmor er iøvrigt noget møj at holde rent i vådzonen fordi du ikke må bruge syreholdige kalkfjerningsmidler).

God arbejdslyst. Det er supersjovt at lave badeværelse!
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også