Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 
 
Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
Hej Jeg skal snart til at lave badeværelse, og... Vis hele indlægget
114 svar
 Følg tråden
Der er 60 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Forstår jeg det rigtigt, du har tanken lavere end regnvandsledningen, så når den er fuld står den med et lille tryk på?
En palletank kan nu godt holde til lidt overtryk....Ellers findes de også med en metalkappe uden om plastanken, og stadig med gitter. (har dem somme tider på arbejde)
Kan det betale sig at opsamle vandet, hvis du skal have pumper mv.
Og bruger du det i "husholdningen" skal du alligevel betale vandafledningsafgift.

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, tanken står lidt lavere og vil i perioder kunne blive udsat for et lille overtryk på ca. 100mm væskesøjle.
Husvandværket står klar - det er bare tilslutningen til regnvandsledningen jeg er lidt i tvivl om. Arrangementet er til toiletskyl, bilvask, vinduesspudsning etc. og selvfølgelig helt isoleret fra den offentlige forsyning. Jeg skal alligevel til at ombygge badeværelser, så den separate regnvandsledning skal tænkes ind nu.
Den smule overtryk ville jeg ikke bekymre mig om, nok mere de gummigennemføringer du linker til, om de kan bruges i det forholdsvis tynde plast, tanken er lavet af.
Er der afløb hvor tanken står, så du ikke får en vandskade hvis uheldet er ude?

Skal alle regler overholdes, så skal du have monteret vandmåler på den del af vandet du bruger i husholdningen, da der skal betales afledningsafgift til dit spildevandsselskab.
Så du spare reelt kun den pris du giver til vandværket, vel ca 10 kr pr m3

Vi prøver igen, i morgen --
Ja, der er afløb næsten under aftapningshanen på tanken. Her i byen giver vi ca 50kr/m3 for vand i og ud.
Annonce

Ja det er dyrt at komme af med vandet..
Det slipper du desværre ikke for at betale for, selv om du bruger regnvand, hvis du vil lave det lovligt.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Den med afledningsafgift er samme problemstilling som dem der har egen boring, og egen nedsivningsanlæg. De betaler både for vand og for vandafledning.
MEN jeg har som mange andre en opsamlingstank til regnvand. Den bruger jeg til vanding i drivhus, og det betaler jeg ikke afgift af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af je_ns på 06-03-2016 21:38

Ja det er dyrt at komme af med vandet..
Det slipper du desværre ikke for at betale for, selv om du bruger regnvand, hvis du vil lave det lovligt.

 

Det kommer an på hvilken kommune. I Allerød f.eks. skal man have en plomberet vandmåler på sit regnvand, så man kan betale afgift for udledningen. I Hillerød er de bare SUPER glade for at man gider hjælpe med at aflaste systemet. 

Det regnvand der opsamles og bruges i WC'er ville jo ellers bare ha været i kloakken alligevel. Dvs:

Når det regner kraftigt, har kloakkerne rigtig svært ved at tage så meget vand PÅ EN GANG. Men dem med regnvandstank vil opsamle en del eller endda alt regnvandet, og først sende det i kloakken GRADVIST over mange uger eller endda måneder.

Selv om regnvandsopsamling på flere områder er rigtig godt for hele samfundet, så skal der selvfølgelig afgift på, ak ja! Da det ikke er så nemt at måle hvor meget CO2 vi udånder, er der ikke afgift på det ENDNU, men det kommer så snart teknologien til at måle det kommer på markedet.

Duh!

 

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af HHA på 06-03-2016 20:28

Hvad er jeres erfaringer med tilkobling af regnvandsledningen til palletanken. Min plan er at bruge en 110mm anboringsmanchet til tilløbet og til overløbet - f.eks. en Lauridsen LM20 http://lhi.as/shop/7100-anboring/
 
Plasttanken er jo noget tyndvægget og vil sikkert sprælle lidt - så jeg er i tvivl om det er en god løsning...

Der findes også 110mm gennemføringer med omløber, men de er hammer dyre (700,- stk)...

 

Hører gerne jeres erfaringer/ideer.

Mvh

Henrik.A

PS; Der er indsat et regnvandsfilter fra Nyrup Plast på tilledningen. Den grå bøjning er midlertidig og har kun til formål at holde regnvandet ude...

 

Det havde været bedst hvis du kunne ha monteret en flyder inde i tanken, med et drop (med vægt på) som tager vandet f.eks. 5-10 cm under overfladen. Det meste skidt samler sig som bundfald, eller flyder ovenpå. Da mængden i tanken varierer er det bedst at tage det på den måde. Alternativt må du jo montere aftapningen lidt over bunden, så du ikke får bundfald med. Til gengæld kunne du overveje en ekstra aftapning netop helt i bund (og gerne i et hjørne, som er "nederst", hvis ellers tanken IKKE er helt vandret). Herfra kan du så aftappe slam og skidt (sørg for det er en stor nok dimension!)

 


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Skrevet af osolemio på 07-03-2016 05:07

Det kommer an på hvilken kommune. I Allerød f.eks. skal man have en plomberet vandmåler på sit regnvand, så man kan betale afgift for udledningen. I Hillerød er de bare SUPER glade for at man gider hjælpe med at aflaste systemet. 

Det regnvand der opsamles og bruges i WC'er ville jo ellers bare ha været i kloakken alligevel. Dvs:

Når det regner kraftigt, har kloakkerne rigtig svært ved at tage så meget vand PÅ EN GANG. Men dem med regnvandstank vil opsamle en del eller endda alt regnvandet, og først sende det i kloakken GRADVIST over mange uger eller endda måneder.

Selv om regnvandsopsamling på flere områder er rigtig godt for hele samfundet, så skal der selvfølgelig afgift på, ak ja! Da det ikke er så nemt at måle hvor meget CO2 vi udånder, er der ikke afgift på det ENDNU, men det kommer så snart teknologien til at måle det kommer på markedet.

Duh!

 

 

Om det er en fordel for rensningsanlæget, at der bruges regnvand, afhænger jo af om kloakken er fælles for regn og spildevand, eller om der er separat kloakeret, så regn og spildevand er separeret.

 

Den bedste løsning er jo lokal nedsivning af regnvandet..

 

 

 

Vedrørende opsamlingstanken, husk der skal være et "ånderør" ellers fungere det dårligt, når du suger fra tanken. (hvis der ikke er luft op i systemet)

 

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 44 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis