Regnvand i toilet

Hej

Jeg skal snart til at lave badeværelse, og har tænkt lidt over det med at bruge rent vand i toilettet.
Mine tanker går på, simpelthen at lave et ekstra rør inde i væggen, lige bag toilettet. Når jeg nu alligevel skal have nye klinker, så betyder det jo ikke noget at lave en rille. 
 
Røret påtænker jeg at det skal gå op på loftet, hvor jeg så vil koble det til en lille tank, på måske 50 liter. Den tank skal så indeholde regnvand. Jeg vil så samle regnvand i tønder. Har tænkt på at koble en lille pumpe på. (Sprinkerpumpe fra bil måske?) Den skal så drives af solceller, og bare køre når solen skinner. Der skal selvfølgeligt være overløb på, så det render tilbage i regnvandstønden. 

Det vil jo betyde, at om sommeren, og så længe man har vand, kan man bruge det. Man kan jo bare lave det med to små balofix'er, så man kan skifte mellem rent vand og regnvand,

Hvad synes i om ideen? 

Mvh Lars
Hej Jeg skal snart til at lave badeværelse, og... Vis hele indlægget
114 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
søg ude på google vandrensningsfiltre

men groft sagt så er det bare en span sand vandet får lov at løbe igennem
og tilsvarende med den aktive kul men det er en meget forenklet forklaring

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Jeg har regnet ("haha") på vores forbrug af vand, og det ser ud til at mere end 1/3 af vandet går til toiletskyl og vaskemaskine alene. Opvaskemaskinen kører måske en smule mere end vaskemaskinen, men bruger kun 1/3 vand pr vask, i forhold til vaskemaskinen.

Jeg har også tænkt jeg skal have en speciel vandhane med regnvand, både indenfor, f.eks. bryggers, samt både forhave og baghave. Der er mange ting man bruger vand til som ikke behøver være fint grundvand, f.eks. gulvvask, bilvask, blomstervanding mm, dog påtænker jeg ikke at skulle opvarme regnvandet.

Miele laver en vaskemaskine (W5841) specielt til regnvand. Den har to indtag, en til normalt varmt vand, som ofte er opvarmet helt eller delvist af solen, og en til koldt vand, som f.eks. kunne være regnvand. Regnvandet er kalkfrit og holder dermed maskinen fri for kalk, og udgør den største del af vandforbruget i denne vaskemaskine (flere skyllehold), ca 80%, mens det (normalt) solopvarmede vand til selve vaskecyklusen udgør ca 20% af vandforbruget til vask, men hele elforbruget (i en normal vaskemaskine med elektrisk varmelegeme). Desuden har denne vaskemaskine tidsforskudt start, så man kan have tøjet vasket færdigt lige når man kommer hjem, eller køre en vask om natten.

Hvor meget ekstra investering skal der til i filtrering, før man også kan bruge regnvand til f.eks. opvaskemaskine og bad? Regnvandet i sig selv burde ikke være særligt beskidt, men når det rammer taget som ud over blade også rammes af fuglenes høm-hømmer mm, så skal der vel en eller anden slags rens til før man vil bruge det til opvask/bad ... ???


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

I min søgen efter filtering af vand kom jeg til at falde over en "Grander" kontraption som skulle kunne "vitalisere" vandet.

Det lyder meget spacet og jeg har noget svært ved at tro på det.

Men rensning af regnvand er jeg meget interesseret i, især da det ikke indeholder kalk. Jeg vil dog helst ikke ha et system som begrænser flowet alt for meget og heller ikke er for dyrt, hverken i anskaffelse eller vedligehold.

Hvis alt det bliver for bøvlet, holder jeg mig bare til at bruge regnvandet til toilet og tøjvask

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg byggede mit regnvandsanlæg i 1994 af 3 stk. plasttanke á 850 liter, de står på en pallereol i et ledigt rum. Tankene er forbundet med hinanden i bunden med 2" rør, som leder ned i en 200 l tank, der står på gulvet. En husvandværkspumpe tager vandet her fra, og i tørre perioder supplerer byens vandværk automatisk med 100 liter ad gangen.

Jeg har fire filtre. - 1: Et bladfang i tagrendens nedløbsrør med et lag fluenet. - 2: En nylonstrømpe, inden vandet løber ned i 3: - et filter lavet af en rustfri stålvask med en rustfrit rist hævet lidt over bunden, på hvilket der ligger en 2 cm skumnylonplade fra møbelpolsteren. Det 4. og sidste filter er et mikrofilter, købt sammen med husvandværket.

Jeg afvander 270 m2 tag, hvilket giver 2,7 m3 vand, når det regner 10 mm, så blot det regner 2-3 gange pr. måned, er der vand nok. Der er overløb til spildevandsledningen fra både tanke og filter 3, idet filteret ikke kan klare en tordenbyge.

Jeg skar røret fra vandværket over under køkkenvasken og førte det op til en seperat hane, så køkkenet er det eneste sted med drikkevand. Det overskårne rør førte jeg op til det eksisterende blandingsbatteri og tilsluttede regnvandspumpen til røret i den modsatte ende, så vi bruger regnvand til alt, varmtvandsbeholder, bad, toilet, opvask, vaskemaskine, drivhus o.s.v.

Vi, to personer, bruger gennemsnitligt 84 m3 vand om året, heraf er 72 m3 regnvand. Det kan ikke betale sig at købe et dyrt filter, så man kan bruge regnvandet som drikkevand, idet det kun er en meget lille del af de resterende 12 m3, som bliver brugt til madlavning o.s.v., de er brugt som aut. påfyldning i tørre perioder og langvarig frost.

Man skal naturligvis holde øje med filtrene, rense tagrender o.s.v., men det er derikke meget arbejde ved.



Må man godt bruge det vand til alt det i bruger det til, eller "gør i det bare" uden at sige det til nogen? Jeg har lige set at prisen på vand her er 9,50 kr pr m3, og vandafledningsafgiften er 30 kr pr m3, i alt 39,50 pr m3.

Men da regnvand og spildevand kører i samme kloak, kunne jeg forestille mig at kommunen ville opkræve skønsmæssigt for de 30 kr pr m3, da det jo er til at betale for kloak vedligehold. I det tilfælde ville det knap kunne betale sige - uanset at det er en gevinst for miljøet at vi kunne spare så meget på vandet!

Jeg har set et færdigt anlæg med 2m3 tank til ... ca 24.000, uden installation (!!!) men så kan det også sige hvor meget der er i tanken, og man kan tilslutte det en computer. Jeg tror nu hellere jeg vil satse på 3 x 1050 liters palletanke, som jeg kan få for knap 2.000 kr samlet. Så er der masser af penge tilbage til filtre, pumper mm.

Med 24.000,- for et regnvandsløsning vil det tage ca 20 år i simpel tilbagebetalingstid - hvor jeg forudsætter at renten vil svare til inflation + stigning i vandpris.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg er håndværker og udfærdigede en arbejdstegning til regnvandsanlægget, som jeg medsendte til kommunen i en ansøgning om tilskud til vedvarende energi og pointerede, at det kun var på forsøgsstadiet.

Jeg fik ikke noget tilskud, men fik at vide på teknisk forvaltning, at kommunen ikke ville blande sig i det, - det er ikke alle, der er lige firkantede. - Anlægget er stadig på forsøgsstadiet. 

Kassereren for byens vandværk er min genbo og  jeg har været i den lokale avis med interview og billeder af projektet, så der er ikke noget hemmelighedskræmmeri her.

Hvis et vandrør fra vandværket bliver utæt på din grund, skal du betale vandværket for det spildte vand samt vandafledningsafgift til kommunen, så må de jo også give lidt den anden vej. Hvis både du og din kone har et job, hvor du kan gå i bad og på toilet inden du går hjem, betaler du jo heller ikke for vandet og vandafledningsafgiften af det.

Da det er et lukket system, er det ikke ulovligt al lave selv, blot sørg for, at regnvandet ikke har nogen forbindelse til vandværket overhovedet.

Du nævner nogle helt uhyrlige priser, dette er et gør-det-selv-projekt med genbrugsting, hvor det er muligt, og hvor vvs-mand og elektriker kun har været involveret i slutfasen.
Er der ikke noget med, at hvis der er to vandsystemer, så skal rørene mærkes med en farvekode?
Hej her.
Jeg er ved at lave et project af denne form her i Rio de Janeiro i det hus jeg er ved at bygge.
Ikke fordi at vandet er så dyrt her (endnu) men mere fordi det er dumt ikke at bruge det man kan få gratis, når jeg alligevel er i gang med at bygge et fuldt PLC styret hus.
Har købt en 5000L tank som er gravet ned under soklen på huset til opsamling af regnvand.
Det bliver lavet med 2 X 500L tanke på loftet + 200L til solvarmeanlæg (vand) når huset kommer så langt.
Den ene tank med regnvand fra taget som enten bliver ledt deri, eller pumpet op fra resevetanken i jorden. 
Hvis den er fuld, vil det løbe ned i tanken under huset, og hvis denne også er fuld - ud i kloakken.
Den anden bliver rent vand fra forsyningen.

Jeg er ikke nogen ørn til at tegne i AutoCad, men forsøger, så hvis det lykkedes for mig skal jeg ligge en tegning af min ide her på tråden.
Dog kan mine ideer nok ikke bruges ret meget i DK da her er et andet klima, og ind imellem voldsom regn som ikke forekommer i DK.
Senere kan der komme tørre perioder (derfor 5000L reserve tank under jorden)

Jeg er dog meget interesseret i hvordan jeg kan rense regnvandet, så det kan bruges til mere.
Dermed tænker jeg på bad, swimming pool osv.
Har tænkt en del på at tilføje en tank mere til regnvandet lidt højere oppe på loftet og så sætte en form for filter ind så det bliver renset i filteret inden det løber ned i "forbrugs tanken" 
Dog vil jeg bibeholde vandet til madlavning osv. fra forsyningen. (Selv om det sikkert ikke er renere end det jeg selv kan samle op.)

Lad mig høre om der er nogle gode ideer.
John
Rio de Janeiro

Hvad er jeres erfaringer med tilkobling af regnvandsledningen til palletanken. Min plan er at bruge en 110mm anboringsmanchet til tilløbet og til overløbet - f.eks. en Lauridsen LM20 http://lhi.as/shop/7100-anboring/
 
Plasttanken er jo noget tyndvægget og vil sikkert sprælle lidt - så jeg er i tvivl om det er en god løsning...

Der findes også 110mm gennemføringer med omløber, men de er hammer dyre (700,- stk)...

 

Hører gerne jeres erfaringer/ideer.

Mvh

Henrik.A

PS; Der er indsat et regnvandsfilter fra Nyrup Plast på tilledningen. Den grå bøjning er midlertidig og har kun til formål at holde regnvandet ude...

Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis