Autorisationer

Eftersom der er påkrævet autorisation for at udføre størstedelen af det elarbejde der bliver spurgt til herninde. Så har valgt at jeg på trods uddannelse som elektriker ikke vil rådgive folk herinde om hvad de må, da det meget nemt kan ende i misforståelser fordi der er ting jeg tager for givet. Jeg mener også der er andre der bør komme med svaret at det må deres elektriker kunne svare på. Der er også foruroligende mange herinde der ikke umiddelbart lyder til at stole på det deres elektriker har fortalt dem. Alle de her ting er medvirkende til at jeg ikke vil komme ud med en direkte kommentar til folk om deres elinstallationer.

Jeg mener desuden at der er nogen herinde der absolut ikke er kompetente til at rådgive folk om el arbejde i hjemmet.

Der bliver ligeledes tit lukket ævl ud om hvad man må og ikke må som vvs'er herinde der er samme holdning gældene som for el arbejde. Brug nogle fagfolk hvis du ikke umiddelbart selv ved hvordan det skal laves.

Så for at samle det op som jeg lige har lukket ud brug fagfolk hvis du ikke selv kan.

Jeg er ligeglad med om i betaler moms eller hvad i gør men er i tvivl så søg hjælp på trods af det koster lidt. Har set et par stygge eksempler på både el og vvs det sidste halve år hvor der er tale om der skal politianmeldes eller afgøres med et civilt søgsmål. Dette udspringer af forkert rådgivning og for meget gør det selv arbejde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan desværre kun give dig ret... Det er specielt sørgeligt i vores fag, at folk tager det som givet, at man sagtens lige selv eksempellvis kan udskifte sin gruppetaavle, fordi Harald-Dyt-Båt havde en på tilbud, med automatsikringer.

Jeg vil æde en hat på at ingen GDS´ere herinde har lavet deres installation, ifølge §134.1.1 (SB)

Mvh.
Sten Krog - El-Installatør
Tja det er meget godt med autorisationer. Jeg aftalte med min el-installatør at vi selv trak kabler - han kontrollerede og monterede i tavlen, så kunne vi selv montere kontakterne efter hans anvisninger og kontrol. Vi fandt efterfølgende 5-6 fejl i hans arbejde - han fandt ingen i vores. En autorisation er ingen garanti mod fejl - kun at man ved hvad man har med at gøre og har lov til at gøre det. Jeg vidste heldigvis nok om elarbejde til at kontrollere hans arbejde - hvad med dem der ikke ved nok til at kunne det? De er jo nødt til at stole blindt på en - desværre til tider - værdiløs autorisation. Så Sten - jo den er overholdt da en aut. elinstallatør jo gerne må lade andre udføre arbejdet under hans anvisninger og kontrolprocedurer.
Godt emne at tage op.
Men jeg er af den overbevisning at folk laver arbejdet alligevel. Og så vil jeg hellere gøre dem opmærksom på at det ikke er hjemmearbejde, men kræver både udd. og aut. Og så give dem instruktioner som de kan forstå at udføre. Jeg har enkelte gange bedt folk om at finde en elektriker, da de efter flere spørgsmål, simpelthen ikke forstår hvad de har med at gøre!!

Som så ofte før vil dette emne dele vandene. Og jeg vil stå lige midt imellem.
Måske fordi jeg selv er en ivrig og særdeles nærig hjemmearbejder. og det drejer sig om ALT. Jeg har dog så mange bekendte der kommer og hjælper med hvert deres fagområde, at jeg føler mig ganske tryg.
Jeg er oprindeligt uddannet elektriker og har stadig god kontakt til de gamle i firmaet. Dem kotaktede jeg så da jeg skulle have ny gruppetavle Ifm. ombygning. Flere af dem grinede og sagde at det kunne jeg selv gøre. Men jeg har ikke arbejdet som elektriker i snart 10 år. Og jeg mente at det ville være bedst at få dem til at lave arbejdet. (Samt diverse målinger som jeg ikke har udstyr til)

Personligt ser jeg også problemer i at rådgive folk om at skifte bremser på deres bil. Det kræver hverken uddannelse eller autorisation. Men det kan slå dig og mange andre ihjel, hvis du nosser i det...!!

Glæder mig til at følge debatten.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
I grunden har jeg intet imod at bruge autoriserede folk, til det der kræver virkelig fagmæssig indsigt.
Men jeg har meget imod at betale i dyre domme for at kloakmesteren udfører gravearbejde og lægning af kloakrør, hvis jeg lige så godt selv kan gøre det efter anvisning. Så kan han lave det mere delikate og komplicerede.
Jeg gider ikke betale VVSeren for at trække rør af forskellig art rundt i hytten, når jeg lige så godt selv kan efter anvisning og med hans kontrol af korrekt udført arbejde, inden riller i vægge støbes til og gulve støbes osv.
Ligeledes kan jeg, efter anvisning og med efterfølgende kontrol, selv fræse ud til elkabler, hugge ud til kontakter, trække rør og kabler, inden noget dækkes væk. Endvidere har jeg oplevet at en el-installatør har afkrævet mig ca. 350 kr. for et IHCtryk, ganske almindeligt med 2 bjælker, altså 4 tryk, samtidig med at jeg kunne købe det præcis samme til vistnok 75 kr. dengang. Det er simpelthen bare for meget, og hvis man vil udnytte sin autorisation så blodigt, ja så melder jeg fra.
Kan man komme overens på en ordentlig måde, at man deles om opgaven og installatøren ikke flår en levende i priser på materiellet, ja så kommer vi meget nemmere overens. Der står jo heller ikke noget i autorisationsbestemmelserne om, at installatøren SKAL levere materiellet, blot at det skal være af en vis godkendt standard.
Hvis nu ikke de autoriserede overspiller deres rolle, ville meget gå meget lettere og lovligt til!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce

Der er to ting alle mænd er gode til. Det de du ved nok, og så at køre bil. Antast det aldrig. Desuden har vi hver især andre områder, hvor vi tror, ved, håber eller ønsker at være verdensmestre hævet over kritik.

Jeg har i det seneste år kigget på at købe eller bygge hus. I forbindelse med køb af hus har jeg selvsagt været ude at kigge på en del. Også ting man har haft Gør-det-selv-Kjeld til. Og han er ikke altid lige dygtig.
I et hus havde ejerne, et lærer-par der ikke underviser i sløjd, været i gang. Meget påbegyndt, intet gjort færdigt og slet intet lavet ordentligt. Malet gerrigteruiden at slibe ordentligt og med dårlig maling, lagt parketgulve i halvdelen af huset....... Det var altsammen en ommer.
Et andet hus havde man malet med blank alkydmaling på alt udendørs træværk. Uden træbeskyttelse eller lign først. Der vil blive mange gode timer med at fjerne maling.
Med byg eller selvbyg huse, hvor den håndværksmæssige faglighed skriger i sin udeblivelse.
Og jeg har set mange andre eksempler.
Jeg har også set mange eksempler på godt og flot gør det selv, lige for at nævne det.

Vigtigt i denne her slags ting som i alle andre forhold i livet er, at man kender sine begrænsninger og accepterer dem. Jeg plejer at sige, at der er en grund til at det tager tre år at blive murer, tømrer, elektrikker, blikkenslager etc. Det er der nok en grund til....

Hold dig dine begrænsninger for øje, så er er meget arbejde man selv kan lave. Og noget man skal overlade til fagfolk. F.eks fordi de har en autorisation, der simpelthen giver dem lov til at lave det.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Nu er det ikke altid, at fordi man er udlært, at man så også er dygtig til sit arbejde!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 17 jul 2009 10:11
Nu er det ikke altid, at fordi man er udlært, at man så også er dygtig til sit arbejde!

Jeg kan kun give dig ret,hvis jeg skal være med her må det være med det råd
          kun at lave de ting man magter.
 
          Tror vi alle har dårlige eksempler på dårligt udført arbejde,også fra autoriserede
          installatører af forskellig slags. Og også fra gør det selv mennesker.

          Jeg har rigeligt,også noget jeg selv har lavet også var jeg klogere næste gang
          Kan personligt ikke så godt med den der "jeg alene vide" holdning samtidig med
          jeg selv gir udtryk for den,alene ved at skrive det

          Samtidig skal man også huske man aldrig blir for gammel til at lære noget af andre
          og jo dummere spørgsmål man stiller jo bedre svar får man af nogen der ved noget
          om det

          Jeg plejer gerne at sige "når det er færdigt er der ingen der kan se hvor lang tid du
          brugte på det" Husk det!!

           Mvh Henrik


 Mvh Henrik

Hvorfor H...... står noget af min tekst i den blå "citatlomme"

Hvis der er noget jeg aldrig blir klog på er det computere  

 Mvh Henrik

Hej..
Nu er det jo et GDS forum, og hvis man mener at det der bliver spurgt om ikke er noget manden selv burde lave, kan man jo undlade at fortælle ham hvordan man gør. Vi skal nok også passe lidt på ikke lege politi overfor andre.
Men vil da hellere have et rigtig svar fra en "der ved hvad han taler om" end noget vrøvl... (som der dsv er en del af især på el og vvs området)..
Mvh jan J
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også