Autorisationer

Eftersom der er påkrævet autorisation for at udføre størstedelen af det elarbejde der bliver spurgt til herninde. Så har valgt at jeg på trods uddannelse som elektriker ikke vil rådgive folk herinde om hvad de må, da det meget nemt kan ende i misforståelser fordi der er ting jeg tager for givet. Jeg mener også der er andre der bør komme med svaret at det må deres elektriker kunne svare på. Der er også foruroligende mange herinde der ikke umiddelbart lyder til at stole på det deres elektriker har fortalt dem. Alle de her ting er medvirkende til at jeg ikke vil komme ud med en direkte kommentar til folk om deres elinstallationer.

Jeg mener desuden at der er nogen herinde der absolut ikke er kompetente til at rådgive folk om el arbejde i hjemmet.

Der bliver ligeledes tit lukket ævl ud om hvad man må og ikke må som vvs'er herinde der er samme holdning gældene som for el arbejde. Brug nogle fagfolk hvis du ikke umiddelbart selv ved hvordan det skal laves.

Så for at samle det op som jeg lige har lukket ud brug fagfolk hvis du ikke selv kan.

Jeg er ligeglad med om i betaler moms eller hvad i gør men er i tvivl så søg hjælp på trods af det koster lidt. Har set et par stygge eksempler på både el og vvs det sidste halve år hvor der er tale om der skal politianmeldes eller afgøres med et civilt søgsmål. Dette udspringer af forkert rådgivning og for meget gør det selv arbejde.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Eftersom der er påkrævet autorisation for at... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kan høre tråden er ved at dreje en smule nu men skidt med det. Det var egentlig bare ment som et udbrud fra min side af.

Men st man gerne selv vil grave og fræse riller og rulle slanger ud er vel også okay. Men de folk der har en virksomhed skal jo ligesom også have brød på bordet så husk lige på det når nu i brokker jer over at de tager højere priser end man gør andre steder. Der er jo ved de forskellige grossister i dag sat en udsalgspris på de forskellige varer så det problem med åger priser er vidst ved at være slut. Men ellers er det bare og klage til rette instans for det hjælper der er ikke grundlag for en avance på flere hundrede procent i el branchen.

Grunden til at de skal komme og lave arbejdet er jo også for at de kan give garanti for at det er lavet helt rigtigt i forhold til reglerne og er udført af nogle personer mn stoler på en autorisation er jo ikke bare et stykke papir man hiver i den lokale slikautomat, det er noget der varer tid og koster penge og at få. Når man så har fået giver den ret til at udføre nogle ting efter loven fordi man ved noget om det. Men samtidig har man også fået et ansvar overfor det arbejde man har udført er korrekt lavet det er derfor der er fagfolk og gdsfolk.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg mener ikke, der er bestemmelser for, hvor meget et firma må beregne sig i avance. Hvis en el-installatør vil have 4-500% avance er der vist ikke noget galt i det, ud over at jeg ikke har råd til at betale ham. Det var rigeligt med de 4 jeg bestilte uden at spørge først og bare måtte slippe slanterne. Jeg har så siden kun købt småting der.

For ikke at man skal tro, at jeg ikke kan unde proffer noget arbejde, kan jeg da sige, at finder jeg den rigtig og dygtige håndværker, er der ikke nogen der nyder mere, end at se virkelig godt arbejde udført af en fagmand, og det er helt ligegyldigt indenfor hvilket fag.

Har en autolakerer malet en bil for mig på sublim vis, kan jeg glæde mig over et sådant kunstværk i flere år, selv om det blev rasende dyrt.
Har elektrikeren trukket ledninger i min målertavle, så det sidder 100%, også inde bagved osv og jeg ikke kan finde nogle løse forbindelser, ja så glædes jeg langt ud i storetåen over det smukke arbejde
Ligesom jeg kan få tårer i min gamle øjne, når VVSeren har trukket rør på en måde, jeg aldrig selv ville have kunnet klare, ja så er glæden ubeskrivelig.
Men jeg harmes helt vildt, når der har været et fjols, som ikke har kunnet finde en oplagt fejl og har svinet, sjusket og ødelagt mere end han har gavnet eller udført noget arbejde, jeg bagefter har gjort om. Så er det jeg lover mig selv at jeg aldrig mere skal have en håndværker inden for mine døre. Betalte flere tusinde til en el-installatør for forgæves fejlfinding på en fryser. Det viste sig at en af hans lodninger var utæt. Ud over at han var et grusomt fjols, var han tilmed arrogant og irriteret over at jeg blev ved med at jamre over den virkningsløse fryser. Gæt på hvem der nu laver alt kølearbejde her på matriklen.
Har lige haft en murer til at hjælpe mig med et garagegulv. En hurtig, flink og omhyggelig mand, som jeg i bedste fordragelighed hjalp og betalte med glæde + en skilling til en godaftenpils, som han i øvrigt ikke drikker!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af phwinther på 16 jul 2009 18:29
Tja det er meget godt med autorisationer. Jeg aftalte med min el-installatør at vi selv trak kabler - han kontrollerede og monterede i tavlen, så kunne vi selv montere kontakterne efter hans anvisninger og kontrol. Vi fandt efterfølgende 5-6 fejl i hans arbejde - han fandt ingen i vores. En autorisation er ingen garanti mod fejl - kun at man ved hvad man har med at gøre og har lov til at gøre det. Jeg vidste heldigvis nok om elarbejde til at kontrollere hans arbejde - hvad med dem der ikke ved nok til at kunne det? De er jo nødt til at stole blindt på en - desværre til tider - værdiløs autorisation. Så Sten - jo den er overholdt da en aut. elinstallatør jo gerne må lade andre udføre arbejdet under hans anvisninger og kontrolprocedurer.

Her er en udtalelse(kursiv) fra en lægmand som skråsikkert melder ud at det arbejde han har fået udført er lovligt. Desværre forholder det sig ikke sådan efter loven.

Det er ikke tilladt at udføre elinstallationer, herunder trække rør/lægge kabler samt montere afbryder / stikkontakter uden at det udføres af aut. elinstallatør.
Elinstallatøren må ikke lade arbejdet blive udført efter hans anvisninger og kontrol, arbejdet skal udføres af personer der er i ansættelselsforhold / under ledelse af elinstallatøren.
Såfremt det udføres på denne måde overtræder både elinstallatøren og ejeren af installationen loven.

Det er ulovligt at udføre installationer selv(det er tilladt at udskifte afbrydere og stikkontakter samt at hænge lamper op i private boliger)
alt andet skal udføres af en aut.installatør eller montører ansat af denne.
Se:Elinstallatørloven § 2 og 3 http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030098929

En aut.elinst. må ikke påtage sig ansvaret for arbejder der er udført af andre, derfor kan han ikke udstede en attest eller andet på godkendelse af elarbejde udført af eksempelvis ejeren af boligen.
Arbejde udføres af montører og lærlinge i den aut. elinstallatørs firma på dennes ansvar for at det er korrekt udført i henhold til stærkstrømsbekendtgørelsen.
Der skal være et ansættelsels og ledelselsforhold.
Se: Elinstallatørloven § 11
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20010030105-REGL-3e

Det er ejeren og brugeren der er ansvarlig for installationen, det står klart og tydeligt i stærkstrømsbekendtgørelsen.
Se: Stærkstrømsbekendtgørelsen § 621

KimK

Jeg tror desværre at man taler for døve øre når man påpeger hvad man må og ikke må i forhold til loven. En del her inden mener for det første at de er hævet over loven, og for det andet at de er verdenmestre ud i stort set alt der har med GDS arbejde at gøre, men jeg må sige at eftersom disse personer ikke arbejder med det til daglig tvivler jeg ret meget på at det er så dygtige som de siger.
I de 9 år jeg arbejdede som elektriker på land har jeg til dato ikke set noget pænt og håndværksmæssig korrekt udført arbejde som har været lavet af en person uden den nødvendig erfaring og uddannelse, det har været alt fra det rent kosmetiske over at man var ret lige glad med aflastninger og dåser samt at bruge de korrekte matterialer.
En hel del af dem der spørge ind til hvordan de skal lave deres el der hjemme, vil jeg æde min hat på at 90% få lavet noget klamp.

De samme verdensmestre er også dem der er mest trælse at komme ud til som håndværker da de som regel står med stopuret i hånden, samt at de som regel har en mening om alt hvad man laver.

Selvfølgelig findes der dårlige håndværkere men de er ikke ringere end dem der tror de selv kan.

Jeg er selvfølgelig ikke ret meget bedre selv, jeg laver selv mine el inst(på trods af at jeg ingen aut har). men skulle mene at det bliver 100% iorden efter som jeg trods alt er uddannet til det, og ja jeg laver også selv lidt VVS arbejde men er jeg det mindste smule i tvivl tilkalder jeg altså en som ved hvad det drejer sig om, eller rådføre mig med samme.

KimK før du nu kommer og belærer andre om hvad man må og ikke må så læs reglerne. Jeg har ikke aut. men det har min installatør og vi arbejder i samme firma - bare med forskellige ting. Derfor er det lovligt. Det kunne være man skulle vide noget om det man udtaler sig om før man belærer andre om at det de laver er ulovligt. Det var jo faktisk lidt af temaet i denne tråd.
@ phwinther...
Jeg belærer ikke....
Måske skulle DU have forklaret dit tilhørsforhold i dit første indlæg således at andre ikke tror at fremgangsmåden er lovlig og gælder for alle.
Såfremt du er ansat under elinstallatøren er det intet problem, det er blot de færreste der skriver i dette forum som opfylder kravene.
Mange af de spørgsmål der kommer om el, fortæller tydeligt at personen ikke magter opgaven og mangler respekt for elarbejde.
Som udgangspunkt er jeg hamrende ligeglad om folk selv laver elarbejde, jeg påpeger bare at det er ulovligt.

KimK
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også