Skal jeg rette gulvet op?

Jeg har støbt en etageadskillelse på støbeforskallingsplader ("HODY").. Vi fik ikke flyttet tilstrækkeligt godt rundt på beton'en (flydebeton / vibartionsfri beton) og der er nu en variation på +/-6 mm over ca. 30m2

Der skal gulvtæppe på.

Bør jeg rette det op med selvnivellerende spartel?


 

Jeg har støbt en etageadskillelse på... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Daugaard24 på 16 jul 2009 12:12
Jens var det nemt nok ellers og få spredt ud det vibreringsfrie beton, for jeg skal lave gulv med tilsvarende produkt? Hvordan lavede du afretningen?


Vibrationsfri beton er rimeligt medgørligt.. Vi har nu støbt 4 plader på ca. 50m2 og 1 etageadskillelse på 50m2 og en på 100m2.. Vi har fået beton fra forskellige steder og har oplevet forskellige problemer... Men først skal det lige siges at jeg ER "den glade amatør"...

Problemet er egentlig stenene. Vi har fået en leverance fra DK beton hvor vi bemærkede at forholdsvis mange sten kom op til overfladen når vi "svuppede".. Det er lidt noget skidt fordi du enten skal fjerne dem alle løbende når du svupper eller også skal du slibe dem væk bagefter...

Vi har helt klart fået den bedste beton fra RC beton. Dog oplvede vi så at der var ålekvabber (fisk) i betonen ved den sidste leverance. Det må på ingen måde optræde ifølge Dansk Beton Certificering... Det skyldes at RC anvender søsten og at de anvendte sten tilsyneladende ikke har ligget længe nok på land inden de er blevet blandet i betonen..

Mht. at lave afretningen har jeg blot forsøgt at fordele det så godt som muligt under udlægningen med skovl og svupper. Vi lavede jo så den fejl som egentlig er årsag til mit indlæg her i det ene område... Vi glemte at fordele det jævn til trods for at vi anvendte rotationslaser for netop at fordele det ensartet. Vi satte modtageren på den ene svupper så vi hele tiden lige kunnet lave kontrol, men glemte det så i det ene område...

Jeg har jeg ladet mig fortælle at nogen glitter/pudser betonen bagefter lige i den fase hvor den bliver formstabil så man kan bevæge sig ud på det uden alt for store mærker. Vi har IKKE gjort det fordi det pricipielt er forkert at glitte/pudse gulvet under hærdeprocessen... Hærdeprocessen er jo resultatet af en kemisk reaktion. Hvis man går ind og pudser på det forstyrrer man den kemiske reaktion fordi man skaber en relativ høj temperatur lige i overfladen når man bevæger et pudsebrædt rundt der... Det vil formentlig skabe en porøs overflade idet man accelererer hærdeprocessen i overfladen...

Vi har altså blot fordelt betonen så godt som vi nu kunne vha. simple målinger/målepunkter undervejs. Vi har bl.a. den ene gang sat nogle små plastikrør op rundt omkring så vi havde højden på dem..

Men få betonleverandøren til at tage en "svupper" (hvad de så end kalder den) med. Det er et kloakrør med skaft som en kost eller lignende. Med denne "svupper" du betonen og den fordeler sig jævn og ensartet... Det er rimelig nemt...

Hver betonplade der er gulvflade er blevet slebet med betonsliber på 3-4 dagen efter udlægning af beton.. Herved slibes de små variationer i overfladen ned - herunder de sten der måtte stikke lidt op. Men forvent ikke at du kan rette gulvet op ved dette - det er (efter min mening) utopi at skulle slibe flere millimeter væk...

Men husk - jeg er "den glade amatør"...


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også