Anlæget skal trykprøves

Hej alle LDSer

Nu har jeg fået installeret mit gulvvarme system...

Men..

1) Når jeg tænder på termostaten på shunten, så bliver det ikke varmt, der sker faktisk ingenting. Der er tændt for fjernvarmen igen.

2) Hvordan lufter man ud i sådan et system? Det er et Wavin Medishunt anlæg jeg har. Og hvordan skyller man hver kreds igennem?

3) Og når man siger man skal trykprøve et anlæg, vil det så sige at man bare skal skrue på fuld knald for varmen, og bare lad det rende rundt i systemet for at se om der er utætheder?

Håber i kan hjælpe lidt

Og ja det er sat op af en vvs´er

Jeg spørg kun for at blive klogere.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lukkede bare vand på min Danfoss shunt dengang. Den er med selvudlufter så fuld skrue på pumpen hjalp selvom det tog 2 dage at få luften væk.

Men ellers er det noget rod med at afmontere slanger og stå og rode med en vandslange og en spand inde huset så kan du skylle dem igennem for luft. Bagefter kan man sætte en trykspand på dem hvis man skulle have behov for det.

Alt dette er kun nødvendigt hvis man er usikker på om slangen er tæt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er også selvudlufter på det her anlæg, og pumpen lufter også selv ud, men hvorfor kan jeg ikke få varme på shunten? Når jeg ændre termostaten, skulle den da gerne blive varm med det samme og pumpen skulle begynde at kører? Pumpen er sat til styreboksen med pumpestop.

Dette anlæg

http://dk.wavin.com/master/master.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374305481503&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524445161915&middleTemplateName=oc_middle_product_detail_II&bmLocale=da

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Har du åbnet for flowet ud i slangerne??? det glemte jeg nemlig dengang.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvordan gør jeg det? dumt spørgsmål sikkert

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Er det, det de kalder for indregulering af fordelerrøret, altså hvor lang slangen til den enkelte kreds er?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Annonce
Hej..
du skriver det som det lige er lavet, og af en vvs_er... syntes du kulle få han til at aflevere det som det skal være... udluftet !!
Det kan drille en del, og det kan være nødvendig at udlufte en kreds af gangen.. du åbner for termostatventilen på 1 kreds og sørger for de andre kredse er lukket.. så skruer du retur_slangen af så vandet løber den vej ud. Lad det bare løbe lidt tid, og så montere igen.. det gør du ved alle kredse, og sagen skulle være ok.... men som sagt, burde det ikke være dit problem. !!
Det kan sikkert udlufte sig selv, men det tager nogle dage.... eller meget mere ;-)

Ved trykprøvning af et anlæg, skriver dem der har leveret anlæget typisk hvilket tryk det må trykprøves ved,, men pumper så anlæget op til det tryk og lader det stå fx 12 timer (det plejer også være skrevet) og checker om det holder tryk.. der er ikke mange der trykprøver gulvvarmeanlæg, de fleste (i bedste fald) laver en tæthedsprøve.. det gøres ved at sætte vandtryk på også se om trykket er faldet over fx et døgn.. det lyder som om det er det samme, men en trykprøvning er typisk et meget højere tryk der er tale om.. Men det har intet med temp. at gøre... kun tryk.

Mvh jan J
tak for hjælpen. Ja der er godt nok automatisk udlufter på både anlægget og pumpen, jeg kan også lige prøve og udlufte husets øvrige radiatorer og se om det hjælper?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Det hjalp så en hel del at åbne helt for indreguleringen på fordeler røret på returen.... Så kom der varme

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej Igen..
Jeg havde forstået at det hele var gulvvarme, men kan læse du også har radiatorer.. Du skal lige være opmærksom på temp. på dit gulvarme ikke bliver for varmt, hvis du bare har skruet helt op.. typisk temp er på fremløb ca. 37-40 grader..

Mvh jan J
ja tak, det ved jeg godt. Men det er vel først vigtigt når trægulvet er kommet på? så længe der bare ligger slanger er det vel ligemeget? Men det hjalp at åbne mere for de der indregulerings ting på fordelererøret..

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis