mast til skærgårdskrydser

Hej

Jeg er igang med at gøre min skærgårdskrydser sejl klar. Men mangler en mast.

info om båden:
Type: B-22 Skærgårdskrydser
Bygge år: 1934
Rig: Bermuda
Længde: 9,75 m (Oprindeligt 10,5 m, opkortet hæk)
Bredde: 1,88 m
Dybgang: ca: 1,40 m
Masthøjde: ca 10 m

Økonomien er ikke til at købe en ny mast. så vil prøve at finde en brugt og tilpasse den.
Min første tanke var at finde en fra en folkebåd, da den næsten har de rigtige dimensioner, og er relativ nem at finde da mange skifter til alu mast. men vil høre hvad i synes om ideen og om i har bedre forslag og evt ved hvor der kan findes en folkebåds mast eller andet egnet?

Årsagen til masten mangler, er at den knækkede for den tidligere ejer. hvor efter han opgav båden og lod den stå på land i 3 år indtil jeg købte den i foråret. Har maste stumpen (neden for hvor den knækkede) og bommen. Så kender ikke den nøjagtige udformningen af masten. men har målt sejlet til ca 8,3 m og afstanden fra mastefod til toppen til beslaget til bommen er ca 0,8 m. så en mast på ca 10 m må være fin at tilpasse.

Søger alt den viden og gode forslag folk ligger inde med.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil forslå dig at søge efter en aluminiums mast, da gamle hengemte master af træ, sjældent holder ret længe, og når du så får råd til det, så få bygget en ny træmast til båden.

V.h.  Håndværkeren
Hvordan er alu master at tilpasse, kan det godt lade sig gøre? det er jo en del nemmere at arbejde med træ, Har du et bud på hvor længe en mast på ha ligget før den begynder at ta skade af det?
Hvor finder man sådan en alu mast, det er vel ikke noget folk normalt skifter. hvor er godt at søge?
Hvorlænge sådan en træmast må have ligget er meget svært at svare på, for det første fordi hvordan har den været opbevaret og hvilket matriale er den bygget af. Så skal det være en træmast, så få en Bådebygger med for at se og godkende den, han kan ved små slag på masten afgører om den er sund.
En alumast er faktisk nemmere at tilpasse, nogle gange har bådebyggerene sådan en skadet mast fra en noget større båd liggende. Hvor du måske kan være så heldig at finde lige det du står og mangler. Jeg var heldig for en del år siden hvor jeg stod og skulle bruge en ny mast på 10,2 m. til en katamaran. Nu er grejet på en Katamaran noget sværere end på en blysvinger, men jeg fandt en alumasts der der var brækket midt på så jeg kunne få et stykke på 12 m. Jeg lavede så selv nye rustfrie beslag o.s.v. og det blev popnittet på med nogle specielle popnitter.
Det gælder blot om at være lidt kreativ
Må til at ringe rundt til div bådbyggere og høre hvad de har liggende så.
Du kan få en ny rund mast på Bjernene flagstangs og mastefabrik for ca 4000-5000, men så mangler du beslag, skinne til forligsslæder, salling, stag, vanter mm.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du kunne evt kigge grundigt i masteskuret, hvor der ligger en 3-4 efterladte master ;D Nogle må da blive glade for, at de kommer væk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis