Puds på lersten!

Hej!

Vi vil gerne reparere vores mur indvendigt, da der er en del puds som er faldet ned. Muren er bygget op af gamle lersten, og vores spørgsmål er således:

Hvad skal vi bruge som hæftemiddel på lerstenene, for at få sandmørtlen til at blive siddende. Vi havde tænkt at blande cement i sandmørtlen 1-13.  Pudslaget bli'r ca. mellem  5-30 mm tykt. Nogle steder tykkere...

Er det en ide at bruge hønsenet?

Vi håber i har nogle gode forslag

Med venlig hilsen Skovly

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
brug mørtel uden cement og "kast" det på

http://www.lyrk.dk
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med "lersten", men hvis det er alm. blødstrøgne teglsten som ofte anvendes i indermure i gamle huse behøver du ikke noget bindemiddel. Men du skal huske at fugte stenene grundigt før du smører mørtlen på. Hvis ikke du gør det, suger mørtlen død for hurtigt og hærder ikke ordentligt.

Hvis du er bekymret for hæfteevnen, kan du evt. smøre noget tyndt fliselim på stenene før du pudser dem. Så skal dit mørtel nok blive hængende.

Du skriver at du skal have op til (og mere end-) 30 mm mørtel på. Det er meget!!! I så fald skal du pudse ad flere omgange. Jeg tror ikke du kan styre et mørtellag på over 30 mm.
Mon ikke der menes soltørrede lersten?
Et meget trist materiale som jeg også havde i vid udstrækning her i hytten, da jeg købte ejd.
Jeg satte en 100mm lecavæg hele vejen rundt inde i huset med 100 mm isolering ud mod den oprindelige hulmur.
Alle indervægge er revet net og genopført i leca.
Glem alt om at hænge noget der vejer over 100 g op i disse smuldrende lersten. :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Præcis...soltørrede lersten.

Har godt hørt før om de samme dårlige erfaringer som du har gjort dig ktm. Nu skal der ikke noget op at hænge på den væg, da der sidder en masse vinduer.

Vi snakkede med en murer, han sagde: rens væggen, slå vand på med en slange eller kost og KAST et lag tynd cementmørtel på... helt uden hæftemiddel  tror vi prøver det!

Med venlig hilsen Skovly

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis