Hvad sidder der på din vand tilførsel.

I min kælder sidder vandtilførslen. På denne sidder en meget gammel hane før vandmåleren. Kommunen vil ikke skifte måleren fordi der er et 3/4" rør der er dårligt, så jeg skal have nu hane på det lille stykke før måleren samt et nyt rør (ingen ben idet), men er der er krav til sådan en hane.

Lige efter måleren sidder også en hane, skal der gøre det, kan kun se dens funktion er til at man ikke tømmer hele systemetet når der rodes med installationen før måleren.

Gerne billeder til haner på nettet.

Jeg har styr på hovedstophanen udendørs.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og jeg der altid bander over folk der ikke gider bruge søgefunktionen.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/52401/afv/topic/

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
vil lige sige at der står forbandet meget sludder i den tråd.
jeg skriver lige lidt om tingene som jeg mener de er :
Ja, vandforsyningen kan stille krav til din installation; bl.a at der skal være ventil før og efter måler. Det kan være nødvendigt at have en ventil efter måler så man ikke får alt vandet ud af installationen ved målerskift med evt våd montør, våde gulve( der måske ikke tåler vand) våde ejendele, tæpper bla.bla
Ventilen før måler er vigtig da det jo er den vigtigste i forhold til at skifte måleren. Jeg skifter målere til daglig og vi forlanger altid at ventil før måler er der og virker..ellers dumper vi installationen. Der er flere argumenter for at den skal være der og virke :
1. Det vil koste os en del ekstra tid for hvert målerskift hvis vi skulle lokalisere stophanen i vejen og lukke der..skifte måler...åbne igen...lukke igen hvis nu en pakning er utæt...åbne igen..etc sikke et løberi og vores booking ville få store problemer med at estimere tidsforbrug på hver enkelt målerskift og følgende træffe aftaler for montører
2. Ejeren af installationen skal kunne lukke for vandet ved rørskader...osse omkring måler og osse selvom der evt ligger ½ m sne og man ikke lige kan lokalisere ventilen i vejen :-)
Vil lige sige at hos os starter forbrugerens installation ved skel og det eneste der er vores inde på installationen er selve måleren. Dvs at hvis der konstateres brud eller tæringer påhviler det ejeren at udbedre skader og evt betale for udstrømmet/spildt vand hele vejen fra skel og hvis ventiler eller rør er defekte påhviler det ejeren at udskifte disse.
Og ang de krav der stilles til din ventil før måler så skal den være let tilgængelig og let at anvende. Den skal osse være godkendt til brugsvand (VA-godkendt)...og den skal virke :-)
Tak for dine gode råd.

Her i kommunen har de den service at de lokaliserer stophanen. De afprøver den, hvis den virker tager ejeren selv over, og kan selv lukke og åbne når vvs eren er på besøg. Hvis den ikke virker, betaler de og udbedrer den.

Jeg har summet lidt over det, og selvom jeg laver alt selv efter forskrifterne, så springer jeg over her. Kan godt være jeg skal give 4 gange prisen for et par stophaner og en kontraventil, men det må være begrænset hvor meget en lokal vvs mand vil være bekendt at tage. Den butik jeg plejer at handle i vvs-eksperten skriver intet om VA godkendelse på deres side, så det vil være noget øv når Kemp & Lauritzen står her for anden gang og kasserer pga. jeg ikke har købt det rigtige.

Tak for hjælpen.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
kontraventilen er en del af det vås der står. den er som regel indbygget i måleren :-)
jeg tror næsten alle kuglehaner er va-godkendte. man kan altid maile og spørge før man køber. Faktisk er det autoriseret vvs-arbejde at skifte disse ventiler omkring måler og en god ide at overlade det til uddannede rørlæggere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis