er det en ballofix?

Jeg har en slags ballofix på min varmtvandsrør, men så vidt jeg kan se er håndtaget knækket af så jeg ikke kan lukke for vandet. Det er den eneste mulighed jeg har for at lukke for vandet idet den sidder direkte på forsyningsrøret, altså udover at ringe til bliktuden. Jeg har prøvet at dreje den forsigtigt med en tang men den rokker sig ikke. Har også prøvet at dreje med svensknøglen på omløberen, men så kom der lidt vand ud så turde ikke skrue den helt af. Nogen her der har gode råd?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ting der er helt sikkert, det er at det ikke er en ballofix, da ballofix er et mærke kuglehaner
Det der er en gammel hane, og den omløber du skruede på er til pakdåsen.

Der er ikke nogen anden vej end at få lukket ved forsyningsrøret, og så skifte den gamle hane ud med en ballofix/kuglehane.

Bare for en god ordens skyld så er det aut. vvs arbejde

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Den der rør du ikke selv. Hvis der går noget galt og du ikke kan lukke tidligere så har du virkelig et problem. Det er en gammel ventil til at lukke for dit varme vand; meget i stil med en ballofix.Den virker sandsynligvis ikke alligevel ; Den er nok brækket tidligere i et forsøg på at lukke den. Få den udskiftet af vvs'eren til en kuglehane med langt håndtag. Jeg kan klart anbefale altid at vælge kuglehaner med langt håndtag til brugsvandsinstallationer, da hanerne har det med at vokse til når man ikke lige får dem motioneret et par gange om året pga kalk og okker og ilten i vandet der åbner mulighed for tæring. Med det lange håndtag har man meget mere moment at overføre kraften med, så man kan få gang i ventilen igen efter længere tid.
Ups.....hva´tror du der var sket hvis du havde drejet den ud.....
Få den autoriseret til at komme og klare sagen, burde ikke tage lang tid.....tager længere til at tører op efter dig hvis du havde fået den ud.....hehe
1000 tak for svarene, har nu fundet en bliktud der vil kigge på det i morgen..
Er der ikke altid en hovedstophane uden for grunden? Jeg har i hvertfald de gange jeg har skiftet hus fundet den, så jeg vidste hvad jeg skulle gøre, hvis uheldet var ude.

Mvh. JørgenE
Annonce
jow..der er nærmest altid en stophane i vejen. Problemet er at det er ikke alle der ved hvor den er. Jeg har været ude for at et rør knækkede og der fossede vand ud i en kælder uden afløb og manden havde lagt fliser ovenpå stophane. Og iøvrigt osse havde taget den dumme stang væk der sad og stak op af jorden før han lagde stabilgrus på :-)
Klogt gjort at finde ud af hvor stophanen er henne og sikre sig den virker så man kan lukke hvis nu der opstår problemer før den første ventil inde i huset eller hvis der pludselig kommer vand op af jorden i haven :-)
Klart, jeg må vide hvor stophanen sidder. Viceværten mener den sidder i den første klæder, men han er på ferie (altså ham i den første kælderbutik), så jeg kan ikke komme ind foreløbig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis