Vådrumsgips og dampspærre?

Hej Alle

Vi skal til at have nyt badeværelse, og har hyret håndværker til alt murer og vvs arbejde, og skal så lave resten selv.

Mit spørgsmål er om både vægge og loft.

Væggene har jeg læst mig frem til at de er ingen vej udenom, de skal have 2 lag vådrumsgips? De gamle vægge er fra 1963 og en af slags masonit, dog 10-15 mm tykke, så dem skal der helst ikke fugt ind til. Er der evt noget der er godt at behandle væggene med, inden man smider filt og maling på?

Loftet er jeg lidt i tvivl, jeg lader det gamle loft sidde, og bygger et nyt neden under ca. 6-10 cm. Jeg har tænkt mig at bruge vådrumsgips som loftplader også, men skal der her 1 eller 2 lag, og skal der være dampspærre, eller er det bare en god ekstra ting?

Det er planen at brusekabinen skal mures op, og beklædes med fliser/klinker, og så skal der en enkelt flise på væggen hele vejen rundt i rummet 18 cm høj. Resten af rummet inkl. loft får filt på, så væggen bliver helt glatte.

Mvh
Lasse
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væggene smider du jo 2 lag gips på, så der skulle ikke være problemer med at fugten trænger ind til de plader, de kan jo evt. pilles af.

Loftet skal der ikke benyttes vådrumsgips på, og kun dampspærre hvis det er mod uopvarmet loftrum.
Jeg ville benytte 2 lag på loftet.

Tak for svar.

Jeg køber alm. gips til loftet. Ang. dampspærre så er loftet mod uudnyttet loft rum, så der kun alm. isolering over. Så jeg må hellere sættet dampspærre på?
Jep, så skal der monteres damspærre.
Hej Lasse.

Vi er lige blevet færdige med et badeværelse, som godt nok blev lavet fortrinsvis af håndværkere, men de kender i hvert fald ikke reglerne. Det gør jeg, nu :-), og det gør håndværkerne så også.

Hvis du vil bruge vådrumsgips skal du bruge 2 lag på alle vægge i badeværelset.
I vådzonen i badeværelset kan vådrumsgips kun godkendes hvis der er vådrumsmembran og fliser. I fugtigzonen kan man godt male, uden vådrumsmembran, men det skal være med en speciel vandtæt maling.

Vådzonen er 500mm uden om badekar og brusekabine og hele vejen fra gulv til loft.
Hele gulvet i et badeværelse er af princip vådzone.
Hvis din håndvask er med håndbruser, er området omkring vasken også vådzone, ellers er den kun fugtigzone. Resten af badeværelset er iøvrugt fugtigzone, inkl loftet.

Dampspærre skal man bruge i ydervæggene hvor der ikke er vådrumsmembran. Dvs, der skal som regel dampspærre op i ydervæggene hvor der er fugtigzone.

I loftet skal der dampspærre på hvis ikke der er et badeværelse oven over det badeværelse du er igang med. Dvs. der skal dampspærre på selv om der er beboelse oven over, hvis ikke det er et badeværelse. Du har uudnyttet, derfor skal der på.
Hvad du derudover bruger af gips på loftet er din egen sag. Jeg ville nok benytte vådrumsgips her også, men det er en vurderingssag.

Jeg kan iøvrigt anbefale dig at købe by og byg anvisning 200 - vådrum. Den koster ca 150kr og fortæller alt om hvad der skal til for at badeværelset bliver lavet korrekt.

Go' arbejdslyst.

Ole

vådrumsgips er kun et krav i vådzone - så i teorien behøves det ikke på alle væggene - forudsat badeværelset er over 3 m2. Men det bliver dog altid vådrums over det hele når mester bestiller ;-)

jeg er nu ikke helt sikker på at du har ret i at der skal dampspærre op fordi der er badeværelse ovenover.....kan egentlig godt følge tankegangen, men alligevel......og jeg kan sgu ikke finde vådrums reglementet så jeg kan få det undersøgt

Annonce
Beslutningen er efterhånden faldet på at der kommer alm. gips plader på loft i 2 lag, med dampspærre. De gamle plader bliver revet ned, og så bliver der sat vådrumsgips i 2 lag, med dampspærre på de vægge hvor der ikke er brus og badekar (spa), da der på de vægge jo skal membran fra gulv til loft, og i brusekabinen og over badekarret skal klinker, og det er jo heldigvis mureren der skal sørge for det.

Jeg var ude og kigge på nogle fibergipsplader til væggene, men jeg kunne ikke lige se mig ud af hvordan de skulle kunne fuges pænt i samlingerne, da det var med skarpe kanter.

Rummet er ca. 2,95x3,6 m, så det er en pæn størrelse
med mindre det er pga brand osv at du vil monterer 2 lag gips er der absolut ingen grund til det. et lag er fint hvis det er et et-plans hus. Det skal blot gøres korrekt og skrues og evt. laskes hvor nødvendigt. Det lettere arbejdet med et lag og er billigere
Skrevet af araldit på 15 jul 2009 17:08
 I loftet skal der dampspærre på hvis ikke der er et badeværelse oven over det badeværelse du er igang med. Dvs. der skal dampspærre på selv om der er beboelse oven over, hvis ikke det er et badeværelse.

Dette er en gammel tråd, men jeg vil alligevel hive den frem, for det er jo stadig aktuelt. Jeg faldt nemlig over ovenstående citat og vil gerne høre, hvad folk siger til det. Personligt er jeg i gang med at lave badeværelse i min lejlighed. Ovenpå ligger en anden lejlighed, hvor badeværelset er et andet sted. Og det var da ikke planen at lave vådrumsmembran i loftet - men det står der her, der skal!? Tak...
Citerer fra SBI 200.

Lofter i vådrum skal udføres lufttætte for at hindre opstrømning af varm, fugtig rumluft. Dette kan fx opnås ved at benytte en pladebeklædning, som er tætnet mod vægge med elastisk fugemasse.

I lofter under andre vådrum, bør der ikke anbringes dampstandsende lag, der kan opsamle vand og derved forsinke konstateringen af utætheder i overliggende vådrumsgulve.
Men der står vel ikke direkte, at der skal være damspærre - eller hvad? Jeg har tolket ovenstående tekst sådan, at jeg godt ville kunne lave loft af vådrumsgips fuget hele vejen rundt.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også