Skifte kobling på Fiat Tipo

Har just købt en MEGET gammel og MEGET billig Fiat Tipo.
Jeg ved at koblingen fedter lidt i 4.gear, så det er vel kun et spørgsmål om tid, så må jeg krybe til korset. En mekaniker har tilbudt at reparere for ca. 5.500kr.
Jeg overvejer et gør-det-selv-værksted.
Findes der anvisninger på 'nettet' - gerne på engelsk?
Er der nogen der har erfaringer og kan sige hvor vanskeligt det er for en nybegynder, men med kun 2 tommelfingre?
Mvh /Eyvind
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror altså ikke du sparer noget, for det værktøj du har til rådighed er ikke det samme som på et rigtigt værksted. Dette lige mht. at skifte kobling.

Men biblioteket har en ganske fin haynes stående, her kan du se det.

Har selv haft tipo, fin og fed bil, men det der er groet sammen ER GROET SAMMEN.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej Eyvind
Det kan du sagtens selv finde ud af, hvis dine hænder bare er skruet nogenlunde ordentligt på !. Få fat i den Haynes.
Et koblingskit koster omkring en tusse - og så skal du bruge et par liter gearkasseolie.
Afmonter batteriet
Tøm gearolien af.
Afmonter begge trækaksler ( WD40, en styrekugle / bærekugleaftrækker er en god ting - og tålmodighed ).
AFmonter koblingskabel og gearskifte kabler / aksler
Understøt motoren med en donkraft el.lign.
Lokaliser og afmonter ophæng - der er som regel et foran og et bagud.
Du skal muligvis have afmonteret / løsnet noget motorophæng også, for at få motoren til at hænge nedad i gearkassesiden,
så du kan trække gearkassen af.
Afmonter gearkassen.
Afmonter den gamle kobling - huske at lægge mærke til, hvordan koblingsnavet vender !
Rengør alt naturligvis.
Monter det nye koblingsnav på svinghjulet - det skal centreres 100 procent. Nogle koblingskit inkluderer sådan en centrerings-pind - ellers lav een selv af en rundstok. Det er vigtigt at koblingsnavet sidder 100 procent centreret på svinghjulet - ellers kan gearkassens højgearsaksel ikke glide ind i krumtappen ( endeleje ).
Skift udrykkerlejet i selve gearkassen.
Monter alt igen - og husk gearkasse olie !
Go´ fornøjelse.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Wauw, det gi'r mig mod på opgaven. En fin check-liste du der har lavet, Niels. Vil bruge den. Og selvfølgelig Haynes.
På det gør-det-selv værksted jeg tænker på kan man også låne div. værktøj, desuden har en lastbilmekanikerlærling lovet at hjælpe mig.
Tusind tak Niels!

PS: Hvor lang tid tror du det tager for en dygtig mekaniker at skifte en Tipo-kobling? Så kan jeg nogenlunde regne ud hvor mange gange længere tid jeg skal beregne.

Mvh /Eyvind
Hej Eyvind

Yes - bare klø på - det kan aldrig gå værre end at du må have en prof til at hjælpe :-)

En dygtig Fiat mekaniker med det rigtige værktøj, lift, gearkasseløfter osv. kan nok skifte en kobling på en 4-5 timer. hvis du regner med det dobbelte + grundig rengøring tror jeg ikke det slår meget fejl.
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe

Undskyld mig, men udskiftning af en kobling er ikke just arbejde for en som ikke har rodet ret meget med biler før, der en hel del ting der kan galt og man kan altså få ødelagt en hel del, hvis jeg var dig ville jeg finde en bekendt eller lign som evt har prøvet det før og få lidt hjælp der. Men selvfølgelig det er kun mekanik og ikke raketforskning, men tænk dig rigtig godt om inden du går igang, som sagt kan du rigtig nemt stå med en ubehagelig overraskelse. (uden dog at vide hvor besværligt det er på en Tipo)

Annonce
Hej Bai7200 - undskyld mig - men hvad kan ødelægges ? - en hel del skriver du ?

Hvo intet vover - intet vinder....

Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Du skal sikre dig at dit gør det selv værksted har luftværktøj af god kvalitet.

Hvad koster sådan et værksted egentlig i timen ?. Jeg tænker stadig på om du sparer noget som helst.

Jeg gør det også selv, men mest fordi jeg syntes det er en udfordring og spændende. Men jeg kander mine begrænsninger, mest pga. arbejdsstedet (indkørsel) samt at jeg ikke ejer det obligatoriske slag/luft værktøj i en kraftig kvalitet.
Og husk stadig mine ord, tipo er en fed bil, men den ruster altså der hvor den ruster, og det er den god til.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er lige til højrebenet på en tipo. Det vil tage ca 3 timer for en rutineret at lave den udskiftning. Det nemmeste er at hænge motoren op og afmontere din forbro den sidder ikke særlig træls når trækakslerne alligevel skal af. Bare lad tandstangen og spindler blive på bilen. Husk at afmontere batterikassen det giver lidt ekstra plads og er ikke særlig svært, vær opmærksom på stangforbindelserne kan være noget træls noget at løsne men så vidt jeg husker kan det ikke samles forkert. Centrering af navet kan klares med øjet mere er der ikke i det.

P.S. Så vidt jeg husker går gevindene til i tandstangen men der er plads til gennemgående bolte i stedet og det er en 10 mm. Der er forøvrigt mange ukurante hoveder i undervognen på saådan en bil kan jeg huske.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tusind tak for rådene også de bekymrede. Som sagt kan jeg få en lastbilmekanikerlærling til at hjælpe mig så jeg regner med;
Et tusind til koblingskit, et tusind til gør-det-selv-værksted og et tusind til medhjælp. Altså 3000kr.
Billigste tilbud indtil nu har været 5.500kr. Altså en pæn besparelse at hente, men også en masse erfaring.
Det er nok ikke sidste gang jeg skal ned under den "gamle spand".
Mvh Eyvind
Eyvind, du er vel færdig, hvike erfaringer gjorde du dig og hvordan gik det.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis