Fritidslandbrug???

Hej I kloge mennesker,

Er blevet tilbudt et lille landbrug ad omveje (dvs. uden mægler og inden, det evt. bliver et dødsbo...). Ca. 13 hektar.

Min plan er at udlægge en lille del til skov (ud over det, der er i forvejen), en lille del til energipil - og leje resten ud til en (evt. meget interesseret nabo, der pt. ikke kan finansiere købet af ejendommen) landmand.
På sigt vil jeg kun beholde ca. 5 hektar (med mindre jeg bliver tvunget til at gå ned på 2) og så skal jeg nyde min alderdom på ejendommen, dvs. om +10 år.

Men men men - alt det her skulle først ske om ca. 10 år, så jeg er ikke lige forberedt. Kan jeg som alm. person uden grønt bevis købe og eje ejendommen? Bopælspligt vil ikke være noget problem, men hvad med alt det andet?

Jeg har ingen interesse i evt. EU-støtte etc. - kun at kunne bo på ejendommen med ca. 5 hektar og nyde at dyrke lidt jord efter behov og ønske.

Er ejendomsskat og forsikring et problem - og evt. dyrt?


Mvh.

Jan R.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg er selv Landmand i min fritid og vil da meget gerne give dig et par råd. (Dette er da faktisk et meget spændene emne)

Altså det at have et landbrug ved siden er lovligt, hvis du sætter marken i brak så kan du tjene gode penge på dette,
men dog kan det snart ikke betale sig længer og du ville jo også have dig et lille landbrug.

(P.s. Lever du af de penge der kommer igennem landbruget så skal du ændre dette til din A-indkomst istedet for B-indkomst)

Du må eje alle de hektar du vil uden nogen lov. Du må have traktor og du må have landbrugs matiale.

MEN, ligeså snart du vil spræde gødning/gylde og arvle dyr og lave større forhandlinger af dine marke så kommer skat/grønne bevis/Landbrugsstyrelsen ind i billedet.

Du skal have det grønne bevis hvis du vil dyrke landområde med gylde på og sprøjtnings sager som eks. ukrudts fjærner.

Dette kræver det grønne bevis.

Skal du sælge noget af din høst og lignende så skal skat med i billedet.

Landbrugsstyrelsen kommer ind i billedet under det grønne bevis.

Altså lige ud, du kan sagtens dyrke kartofler-majs-salat- o.s.v. uden nogen lov skal ind, men skal du til at spræde gylde, give farlige kemikalier så skal landbrugsstyrelsen ind og det grønne bevis, skal du tjene på det så skal skat ind.

Håber dette kunne hjælpe dig

M.V.H.

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service
Det var da en interresant tanke du kommer med der. Men som jeg ser er der jo muligheden for at søge tilskud til skovrejsning på de 8 HA og lade de sidste 5HA stå brak og lave lidt vildtfoder. Så fik du muligheden for at udleje ca 13 HA jagt til et mindre jagt selskab, og de ligger jo lidt penge og du kan nyde vildtlivet på dine gamle dage så det må da være en fed fidus. Jeg er dog ikke jæger og kender ikke dit område. Jeg vil dog tro at hvis du køber ejendommen som dødsbo (billigt) og sælger jorden fra er der en meget lille restfinansiering tilbage på ejendommen. Jeg vil dog ikke tilråde dig plantning af energipilen da der er utroligt meget arbejde med det under høst og det er svært at tørre ordentligt, så er jagt løsningen nok bedre der bliver også hurtigt noget træ til udtyndning og man kan jo altid købe en flishugger fra Impodan til billige penge. Det lige et par strøtanker om dit gård køb fra en landbo hvis nabo går som beskrevet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for input - giver stof til viderebearbejdning. Havde ellers hørt, at energipil skulle være relativt nem at høste (givet maskinstation med ordentligt udstyr).

Men har jeg forstået det rigtigt, at jeg uden videre kan

a) købe ejendommen
b) bebo den
c) leje den jord, jeg har lyst til, ud til en landmand
d) dyrke lidt flis eller skov eller udleje til et jagtselskab

Min tanke er lige nu at købe skidtet og leje det ud til landmanden, således det hele næsten kan hvile i sig selv. Selvfølgelig skal skat med - regner med at drive det under virksomhedsordningen (men skal lige have talt med revisoren om det).
Kommer nok til at slås med bopælspligten, for har lige været ude og se det i dagslys, og beboelsen er ALT for ringe til, at det kan lade sig gøre i praksis. Bortset fra en enkelt relativt sund driftsbygning, er alt andet mere end nedrivningsmodent.

Beboelsen vil under alle omstændigheder skulle flyttes - et stenkast væk løber åen forbi inde på grunden, og den skal kunne ses fra terrassen!!!

Hvad må man give for 13 hektar middelgod landbrugsjord mellem et godt stykke nord for Skjern (hvoraf 2-3 hektar ikke er dyrkbar)


Mvh.

Jan R.
Så længe at du bygger om, kan du jo ikke bo der. Så bare du har en plan over hvor lang tid det tager, og den er med når du søger div. tilladelser har du ryggen fri i den periode. Og det kan jo godt tage nogle år som selv bygger.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Vil umiddelbart tro jordprisen nok er 160.000 HA så det er vel lidt under det skal koste.

Det er rigtigt nok at energipil er nemt at høste men det indeholder meget vandog skal tørres meget inden det kanbruges til at fyre med, og der skal jo også hvis mængde til. Kender ikke de nøjagtige tal menbved at naboen opgav det igen. Hvad angår muligheden for at omgåes bopælspligten kender jeg ikke de næmere regler.

Kan nu ikke forstå at du vil have det indunder en virksomhedsordning, så skal du jo til at bo til leje hos dit firma. Så var det da bedre firmaet bor til leje hos dig privat og som husleje kan de jo lige betale for lave et nyt stuehus. Og den er gangbar den løsning har undersøgt den før.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce

Nå ja - jeg tænkte i "normalt" udlejningsøjemed - for at få fuldt rentefradrag indtil jeg flytter derud. Men den går jo ikke, da bopælspligten jo består...

Nå - der skal regnes og regeres i denne uge, troede ellers jeg skulle holde ferie


Mvh.

Jan R.
Hej.

Hvis du vælger at udnytte mark pladser til dit eget behov behøves skat/Landbrugsstyrelsen jo ikke at få noget af vide, da dette er fuldt ud lovligt.

Hvis du sælger din mark eller lejer den ud så skal du kun have skat ind i det du lejer/sælger den.

Landbrugsstyrelsen skal nok få fat i manden der dyrker på din mark.

Et andet spørgsmål er, hvor langt væk er den Å fra marken?

Man kan i mange tilfælde hæve prisen med 20% idet at en Å/vand er vejen frem for rigtig god jord!

Men det kan også blive noget dyrt skidt for ham/hende der skal leje marken da han/hun skal tage hensynd til Å'en!

Men håber det vil gå frem, det lyder til at blive stort

M.V.H.

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service

Det geniale er, at åen løber næsten i skel - kun 50 meter, men det er alt rigeligt. Og den er nok max. 1½ meter bred - så "å og å"..... men det "klukker" og skaber liv...

Det er efter sigende middelgod jord - men lidt kuperet og pga. grundvandsstand også visse steder vandlidende. Der bliver budt 1,7 ud fra betragtningen af, at huset ikke har nogen værdi, tværtimod skal 4 bygninger nedrives. Måske et lavt bud - men mere vil jeg ikke gi' pt.

he he - og bliver det til noget, skal vi ha' (sjov) bil nummer to igen... alene det gør jo det til et fornuftigt projekt


Mvh.

Jan R.
>Haha, ja okay.

Altid godt at høre folk ser ting med lidt humor

50 m væk fra marken? Det er da meget godt placeret, det betyder ikke så meget hvor bred å'en er, men mere hvor meget vand den kan levere

Skaber lyd er også fantastisk, vi har selv en "fiske-pool" Ja, altså til at starte med, nu har vi fået lavet en halv Å næsten hele gården rundt, det altid skyndt med lidt liv

Syndes det her bliver sjover og sjover at have med at gøre haha

M.V.H.

Chef C1.

Maskinmester/Manager

Olsen - Din Service

Desværre ikke 50 meter fra marken, men 50 meter langs skel - så der mistes ikke så meget ift. landbrugsjorden (særligt ikke, da huset skal ligge der ;-) ).

 


Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis