Krydderurter og trykimprægneret...

Hej.

Er i gang med at bikse nogle plantekasser sammen til afløsning for det klondyke af ukurante krukker, vi gennem årene har slæbt hjem fra containerpladsen.

Planen er, at de skal rumme dels krydderurter, dels lidt eksperimenter med radiser, salat og andet, der ikke fylder så meget, og endelig en clematis eller to. De er/bliver fremstillet af nyindkøbt, trykimprægneret træ fra Jem & Fix.

Spørgsmålet er nu, om der skal noget plastic indeni, for ikke at få afsmag/giftstoffer i det spiselige, eller om det ikke betyder noget? Vi skulle jo nødig blive

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der nok delte meninger om Lars, jeg havde foret mine med vindpap så træet ikke skulle rådne så hurtigt. Nogle mener at plastick er sagen, men så vil bræderne altid være fugtige på bagsiden.
Du kunne jo også male dem indvendigt med en olie eller alkyd maling, når første den er tør afgiver den nul og nix.
Iøvrigt ser det ud til at du slet ikke er så fumlefingret
Hæ hæ - prototypen ser meget godt ud på afstand, men et nærkig afslører, at Albinoen måske ikke er fumlefingret, men i hvert fald tommelfingret i middelsvær grad

Med lidt held bliver det bedre og bedre, så nummer 5 bliver helt køn

Kan da godt være, man skulle give dem en gang oliemaling - jeg skal alligevel i Onkel Harald i morgen efter flere skruer. Købte i min naivitet en kasse med 250, men kan godt se, der forslår som en skrædder (ups) et vist sted, når der går over 80 stk. til hver kumme

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Malingforbrug... 5 stk i 100 x 40 x 40, hvor mange liter er det cirka? Der er en lille kvadratmeter indvendigt i hver kasse...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

lav det da i lærk næste gang, det der trykkede træ er ikke ret meget værd længere, og lærk er ikke ret meget dyrere hvis man gider kontakte et savværk i lokalområdet. Trykimprægneret er mere giftigt end folk tror. Det er kræftfremkaldende, der rådes kraftigt at bruge åndedrætsværn når der saves i det, og at man skal ungå berøring, dvs bruge handsker.

http://www.lyrk.dk
Det er absolut ikke nogen dårlig ide, lærk er en rigtig lækker træsort med indbygget træbeskyttelse. Vores lokale legeplads er bygget af lærk, og man kan ikke se, den har stået ude i 5 - 6 år nu.

Desværre er savværker lidt i restordre her i Ishøj-området, så vi må nøjes med, hvad vi nu kan få indenfor almindelig køreafstand.

Det bliver nok også lidt svært at konkurrere prismæssigt - de 5 kasser, vi skal bygge kommer til at koste ialt under 300 kr i træ + skruer. Malingen kommer naturligvis oveni, men den ville vi nok også have ofret på lærken, hvis vi havde valgt det.

Der må ikke herske tvivl om, at vi hellere havde valgt et naturprodukt, hvis det havde været et reelt alternativ, rent prismæssigt. Hele grunden til at vi lavede tråden her, er jo bekymringen for, om imprægneringen påvirker det, vi dyrker i kasserne.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
En 3/4 liters dåse plejer at kunne dække omkring 8 - 10 m2. især hvis du fortynder malingen 10 %

Lærk er godt til mange ting, men Eg er endnu bedre
Nu står der 4 liter Droppen sort 'träfarg' akrylmaling og venter på at ham den gamle får klapret nogle brædder sammen. Så skulle der være rigeligt til både ind- og udvendigt.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Forresten... i skyndingen har jeg jo ikke skænket en tanke, hvilken vej brædderne vender m.h.t årringene. Hvis man kigger på billedet herunder (de næste bliver samlet pænere), er der tydeligvis ét, der vender rigtigt, og ét, der vender forkert.

Min intuition siger mig, at det nederste sidder rigtigt, men er det nu også sådan, det er? Med andre ord, krummer årringene sig mere sammen, eller retter de sig ud, når træet bliver ældre?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

De retter sig ud, hvis du lægger terassebræder skal de ligge og smile.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det var en god huskeregel, og endnu et bevis på, at det her forum er genialt - havde jeg fulgt intuitionen, havde jeg samlet 4 blomsterkasser hamrende forkert.

1000 tak.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også