Plankeværk - stolpetykkelse

Jeg skal til at lave plankeværk i vores have, som skal give lidt dæmpning ud mod vejen (ikke specielt meget trafik), samt ikke mindst privatliv i vores have fra folk, der går forbi.

Min plan er at lave det med 1 på 2 beklædning - lodret, da haven skråner og jeg derfor kan undgå "trapper". Hegnet skal være ca. 180 cm.

1) Hvad er der for / imod 1 på 2 beklædning?

2) Skal jeg benytte 100 x 100 stolper eller kan jeg nøjes med 75 x 75?

3) Hvilken afstand bør der være mellem stolperne?

4) Kan jeg nøjes med at støbe hver 2. eller bør alle stolper støbes?

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1 der er ikke rigtigt noget imod 1på2 beklædning, bare du holder beklædning 5 cm over jord.
2 jeg ville bruge 100*100
3 180 ville jeg bruge, og så med skråstivere inde i rammen
4 støb allesammen

Brug små vinkler til at fastgøre rammen på stolperne, og brug udendørsskruer
Brug søm til beklædning (galvaniserede), og søm kun igennem 1 bræt, aldrig gennem 2
køb NTR mærket træ, så er du sikker på kvaliteten i imprægneringen

God fornøjelse

http://www.lyrk.dk
Ved et støjhegn er det mest vigtigt at det er helt tæt og enten står tæt på støjkilden eller tæt på hvor man opholder sig - ikke noget med luft imellem hvor beklædningen overlapper. Og hvis det virkelig skal dæmpe ordentligt skal du også have et lag på indersiden med et uorganisk materiale imellem der kan absorbere nogen vibrationer (rockwool el. lign).

At det skal være tæt følger så at du skal bruge kraftige stolper for at kunne modstå vindpres.

1 - enig med Naveren - men ved 1 på 2 er det også nødvendigt med en topplanke (enten på skrå eller med drypnæse) ellers er enderne meget udsat.
2 - enig med Naveren, 3x3 er for lidt hvis du skal op i fuld højde også jvf. ovenstående
3 - enig med Naveren, ville dog lave 1 ekstra cm luft da du så kan sætte et standard-element ind hvis du bliver træt af det andet.
4 - enig med Naveren, overvej at grave ekstra dybt (du skal som standard ned i frosfri dybde - ca 1 meter) for at fylde lidt sand/småsten under hvis jeres grund ikke er ordentligt drænet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis