Betonkumme

Jeg skal lave en "kumme" af beton. Den skal være ca. 2 x 2 meter. Det er altså en lille firkantet mur som er ca. 15 cm tyk. Muren skal være ca. 50 cm høj. Min svigerfar mener, at det er nødvendigt, at muren stikker 90 cm ned under jorden for at undgå frostsprængninger. Men han er ikke sikker. Jeg har selv en ide om, at jeg ikke kan lave betonfirkanten i ét stykke, da det også kan forårsage sprængninger som følge af temperatur-udsving. Er der nogen, der har en kommentar til dette???
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal den kumme indeholde ?
Hvis det blot er et højbed, behøver du ikke grave dybere end et spadestik ned, egentligt behøver du ikke grave så meget, også selvom det er til vand, for du kan da tømme den når der er frost.
Det der med de 90... Er det ikke bare for at nå ned i frostfri dybde mhp at muren ikke flytter sig? Jorden giver sig jo under påvirkning af både kulde og varme!

Men ellers kunne du bygge skidtet op i fundablokke. De fås i 15 cm bredde. Du stabler dem ovenpå hinanden og fylder efter med beton. Så skal du bare pudse efter.
Det ville være nemt.

Men at grave ned ville være unødbendigt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er bare til et højbed. Det med fundablokke er værd at overveje. Det er også svigerfars løsning! Hvis jeg vælger betonen, kan jeg så støbe firkanten i ét ubrudt stykke? Kan en sådan firkant udsættes for temperaturudsving uden at revne? Det er lidt et niche-spørgsmål. Men det kunne være fedt med en ubrudt firkant.
uanset om du støber eller bygger op i fubda,så husk lie og armer,med tentorstål, et par stykker vandret og buk noget i 90 grader til hjørnerne

så vil det holde meget bedre

Skal det være beton??? Min svigerfar og jeg byggede et par stykker på ca. samme mål af 15x20 herregårdssten, limet sammen med flexibel fliseklæb.

Sat på 5 cm afrettet sand - og står stadig "flot" og uden revner efter 12 år.

Mvh.

Jan R.
Annonce
 @håndværker - sådan er jeg

Men bortset fra det, er den lidt nemmere at gå til, hvis man ikke lige har mod på beton etc. Her skal man kun hente en sæk fliseklæb og lidt sten.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis