Bilradio der mister kanalerne

Hej med jer!

Jeg har et spørgsmål angående en bilradio jeg har købt.
Fandt en billig Denver i Bilka. Satte den i min polo uden problemer.

Problemet er, at når jeg har taget tændingen fra, mister den de indkodede kanaler. Jeg går ud fra, at det skyldes, at radioen ikke er direkte forbundet til batteriet. Den kan kun tændes med tændning på. Men det kunne det tidligere anlæg heller ikke. Altså tændes uden tænding, og der holdt den de indkodede kanaler. Så det jeg tænker er, er jeg nødt til at forbinde anlægget direkte til batteriet? Eller kan jeg for nogle flere penge købe et anlæg der kan klare at være koblet til tændingen??

Håber der er nogle der har erfaring på området.

Mvh Flymale
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kender ikke Denver, men jeg har ikke set en auto radio uden sådan et " memory" kabel. Det skal nemelig tilsluttes til konstant 12V, ellers vil radio glemme kanaler.
Og en anden kabel skal til tænding - som du selv skriver.

Du må have en vejledning eller diagram.

Hvis du bare har brugt de stik og kabler der følger med, er det ikke sikkert at det kabel der skal have 12 Volt er monteret det rigtige sted på stikket. Du må finde memory kabel og måle med et multimeter hvor der er konstant 12V på stikket og flytte kablet. 

Mvh Adam
Pudsigt nok. Har kigget lidt på diagrammerne for den radio der sad i og den jeg har monteret. I følge dem sidder det rigtige kabel egentlig det samme sted på begge to. Jeg går ud fra at det er det kabel der hedder tænding + 12 volt. I den nye radio kaldes det også memorykablet. Så egentlig burde det vel virke??
Hej

Det ville være nemmest at flytte "+12V" markeret ledning et andet sted på stikket eller samle/lodde den sammen med en ledning på stikket med 12 V på.
I stedet for at trække ledningen dirrekte til batteriet er der en tykkere ledning ved tændingslåsen med konstant 12 V på. Det er stort set ligegyldig hvilken ledning med konstant 12V du bruger, bare det ikke er noget med motorstyring, airbag eller lignende.

Fjern nøglen fra tændingslåsen og tag stikket ud af din radio og mål med et multimeter om der er 12V på ledningen der er markeret"+12V"

Hvis der ikke er 12V på den så find en anden ledning med 12V (stadigvæk uden nøglen i tandingslåsen) og lod dem sammen/flyt ledning/brug kabelsko eller hvad du har, så der kommer 12V ind i radioen.
 Men hvis du flytter den ledning der skal have tænding et sted hvor der er konstant 12 V, vil du aflade dit batteri når du ikke bruger bilen - så gør det rigtigt. 

Det er længe siden jeg har rodet med det og kan ikke huske det hele, men måske skal du også have et separat stel til din radio.

Mvh Adam
Hej Flymale

I alle VW biler er det sådan at den faste plus og plus over tændimg er byttet i forhold til de fleste ikke fabriksmonterede radioer.Hvis du ser på det stik hvor låsen sidder i bunden (det med højttalerledningerne sidder låsen i midten på ) og vender stikket med låsen til højre og ledningerne væk fra dig skal du tage ledningen øverst til venstre og ledning nr. 3 fra venstre i nederste række ud og bytte deres plads om. For at få dem ud skal du trække den lille gule lås ud som du kal se i den ene side af stikket.Hvis du har gjort det rigtigt har du nu en brun ledning med en farvet streg på og sidder øverst til venstre - den skal normalt svare til den gule i stikket fra radioen - håber at dette løser dit problem - ellers skriv igen
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Hej igen
Der er en lille fejl - jeg kom til at bytte farverne -det skal være den  RØDE  ledning der skal være over for den brune - den gule som normalt er fast plus skal være over for den røde i bilens stik
hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Adam og polobjørn!

mange tak for jeres svar. jeg prøver at rode lidt med det ud fra det i skriver og vender tilbage når jeg er kommet nærmere en løsning:-)

Mange tak for svar.

Mvh flymale
Hej med jer!

Så fik jeg endelig lidt tid til at kigge på det her til aften. Jeg tror jeg har forstået hvordan ledningerne skal byttes rundt, men jeg kom desværre aldrig så langt. Efter at have trukket den gule lås ud, kunne jeg simpelthen ikke få selve stikkene ud. De sidder i stikket i sådan en slags sikkerhedsnæb. Ved i hvordan man får dem ud???

Udover det, har jeg lagt mærke til, at der er en del støj på radiostationerne. Det er ikke hele tiden, men ofte er der støj ind over, som når man ikke har stillet kanalerne ordentligt. Jeg lagde imidlertid også mærke til problemet, da det originale anlæg sad i. Ved I, hvad det kan være?

Mvh Flymale

Nu skriver du ikke hvad bil du har eller hvor gammel den er.

 

Der kan være ir i forbindelserne på din nuværende antenne hvis den er gammel,men

jeg har personlige erfaringer med DENVER radioer. De er ikke verdens bedste til

at holde selv de kraftigste stationer uden skratteri og udfald,hverken lokale eller P3

og i særdeleshed P4 som er den landsdækkende trafikmeldekanal (via RDS).

 

Og P4 kan man altid snuppe på en strikkepind hvis man har en Blaupunkt,sony,  pioneer

og hvad de nu hedder,men altså ikke de billige kineserrør der.

De koster jo heller ikke mere end en pose blandet lakrids og det er derefter

 

Mvh Henrik


 Mvh Henrik

Og jo!!

Pioneer og andre er efterhånden også "made in china" ligesom mange high end mobiltelefoner osv , men det er ihvertfald ikke samme fabrik der står bag

 Mvh Henrik

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis