Afslutning mellem massiv valnøddetræ's bordplade og væg

Hej, vi har lige fået lagt vores nye 40mm massive valnøddetræs bordplade op og skal til at vælge afslutning inden den olieres for første gang.

Valgene er:
1: Hvid fuge mellem bordplade og den hvide bagvæg
2: Farvet fuge mellem bordplade og den hvide bagvæg
3: Valnøddetræ's skureliste som olieres sammen med bordpladen
4: Alternativ?

Hvilken bør man vælge?

Vi kan godt lide det simple, rå look hvor bordpladen støder helt op til vægen med en smal hvid fuge som afslutning, men er samtidig blevet frarådet det af nogle i forbindelse med oliering af pladen. Den hvide fuge skulle efter sigende blive meget grim med tiden når bordpladen er blevet olieret gentagende gange.

Altertnativet er at købe en skureliste i samme træsort, montere den og oliere den samtidig med bordpladen. Det fjerner lidt at det "simple" look, men gør nok også daglig rengøring lidt nemmere - altså jeg ville ikke være spor betænkelig ved at køre en våd klud helt ud i kanten hvis der er en liste, fremfor evt. at "slide" malingen af vægen hver gang pladen skal tøres over når der bare er en tynd fuge...

Kom gerne med en masse råd og erfaringer på det her felt så vi kan få det gjort færdigt og få gang i køkkenet. Billeder af projekter med fuger/lister/m.m. er også meget velkomne til inspiration.

På forhånd mange tak,
Mvh Kasper Andersen

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok sætte en skure liste på. Fuger har det med at blive grimme med tiden

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvad med en sort fuge? En tynd sort gummi fuge af f.eks sikaflex? Den tager jo ikke farve på samme måde som en hvid ville gøre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er en mahogni olie der skal bruges så under alle omstændigheder vil den nemt kunne misfarve en fuge. Jeg er bange for at den hvide vil tage farve og forblive grim, mens at den sorte evt. vil få et blankt udseende pga. af olien som ligger sig ovenpå?

Det kan godt være vi skal gå efter skurelisten alligevel?

Andre alternativer? Alle hvidevarer i er børstet rustfrit stål...

 

jeg ville også sætte en skureliste på - med mindre i er vilde med at male sæ'føli' ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Når skure listen skal olieres engang imellem, vil man da ikke stadig få problemer med at komme imod malingen på bagvægen? Jeg mener, skal man opsætte malertape på vægen hver gang skureliste skal olieres eller findes der tricks til det?

 

En spartel, og fold en klud et par gange og kom hen over hjørnet af spartlen (eller måske en kniv) og kom loie på der og kør den langs med væggen uden at ramme ind på

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også