Regler vedr. danske åer og robåde/kajakker

Som overskriften lyder, vil jeg gerne vide lidt om reglerne mht. at sejle på danske åer.

Jeg længes efter det der med at være lidt væk fra al ting. Og eftersom jeg ikke har råd til en båd (Og nok heller aldrig får det) vil jeg finde et alternativt.
Jeg elsker vand.

Natur og livet i skoven er det bedste jeg ved. Og på trods af nogle, til tider ret voldsomme diskussioner med myggene, er jeg glad for alt derude.

Vi kunne begge godt tænke os en lille "overlevelsestur"
Min plan er at finde noget der kan holde et par mand flydende.
Vi skal have lidt forråd med i form af en øl og noget strygestål.
Vi har begge fiskestænger og det der hører til. Samt en hel masse historier der skal fortælles.

Hvorledes er det med regler for at sejle på åer i DK?
Hvordan er det med at fiske (Vi har begge fisketegn)?
Hvordan kan man overnatte, uden at skulle af med penge. Kan man bare kaste anker?
Har i nogle erfaringer?

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå Nåeh er urmenesket dukket op ???
Så vidt mig bekendt har vi alle lov til at sejle i vore åer i Danmark, og tager du eks. Kongeåen findes der kano udlejning og frie teltpladser langs ruten. Det er nemlig sådan at der på ruterne er visse emsige Bønder der smutter op over det røde felt hvis du sætter dine små pudselanker på deres jord.
Med hensyn til dine små U -Venner, findes der faktisk i handelen sådan et lille bitte apparat der udsender samme lyd som en hanmyg, og den kan "fruerne" ikke lide så de holder en pæn afstand til dig. Det er kun frue myggene der stikker. Dimsen købes for ca. 150,00 Kr. i en jæger og fiske udstyrs butik.
Og så lige en advarsel, pas på med det Å-vand, det er kun til udvortes brug, jeg har hørt om fiskere der har indtaget dette, der også har fanget Øreder på størelse med en Kano

Go tur
Håndværkeren
Skov og natur styrelsen har noget der hedder www.friluftskortet.dk her kan du finde overnatningspladser osv..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Skrevet af Håndværkeren på 10 jul 2009 09:44

"Så vidt mig bekendt har vi alle lov til at sejle i vore åer i Danmark, og tager du eks. Kongeåen findes der kano udlejning og frie teltpladser langs ruten. "

Jeg vil stærkt opfordre til at sætte sig ind i reglerne, det sted man ønsker at sejle, da reglerne er meget forskellige rundt i landet. Her i området (Skjern Å) kræver det tilladelse via et gæstekort, som kan købes hos bla. kanoudlejeren. Her må der f.eks først sejles efter 16/6 og frem til 30/9 og kun i tidsrummet 08.00 - 18.00.

"Det er nemlig sådan at der på ruterne er visse emsige Bønder der smutter op over det røde felt hvis du sætter dine små pudselanker på deres jord."

Kun en total tåbe kan ytre sig sådan. For landmændenes vedkommende skyldes modviljen mod kano-folket, at ca. 20% af dem ikke sejler for at nyde naturen, men for at bælle bajere etc., og som bekendt - når sprutten går ind, går forstanden ud, hvilket f.eks. betyder landgang på privat ejendom, hvor der efterlades alverdens affald, som kreaturerne æder og får maverne smadret.
Min egen græsplæne støder op til Skjern Å, og utallige gange hvert år, må jeg bede hunden hjælpe sejlere, der ikke kender forskel på dit og mit, tilbage i kanoen.
Noget kunne tyde på du hører til de 20%.

Til trådstarteren: God tur

Havde det nu ikke været bedre at du fortalte mig om mine fejltagelser, frem for at hakke på mig. Jeg kunne ikke forstille mig at der skulle være begrænsninger på noget vi alle sammen er ejere af, nemlig vand.
Og så har jeg stadig til gode at prøve en kano
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis