støbe overligger til åbning i væg

Jeg planlægger at åbne en væg mellem mit køkken og min stue. Mit hus er et plan, og væggen er ikke bærende.

Jeg regner med at den bedste løsning er at skære hullet helt til loftet og derefter lægge en overligger op på muren. Den skal ikke være højere end 120mm og bredden bliver også bare en murstens bredde. Det er kun for at skabe en visuel adskillelse mellem de 2 rum. Spændet bliver omkring 2.6m

Jeg vil så bygge en støbekasse på 120x120x2900mm og støbe beton i den, men hvad skal jeg regne med at dimensionere armeringsstålet af? En I-bjækle virker lidt overkill synes jeg. Jeg havde tænkt på et 50mm rør af en slags, også for at holde vægten nede, så jeg kan lægge den op med håndkraft.

Er det helt i skoven? Jeg har ikke lavet sådan noget før, og vil da gerne lige have andre LDS'eres mening.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det kun er optisk er den nemmeste, letteste og billigste løsning da bare et par reglar 50*120 eller noget der lignerog så spartle og male/filt. Du skal ihvertfald smide mange Ø50 rør i den betonkasse hvis du vil gøre dig forhåbninger om at bære den alene
Det kommer vidst nok ikke til at kunne holde det du har gang i der. Tror den skal være noget højere end det du skriver. Nede på din trælsast kan du sikkert få et højdemål på en betonoverligger til dit projekt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Fiaght - hvad er det som det skal holde? Spørgeren forklarer specifikt at væggen ikke bærer noget, at han vil fjerne alle sten til loftet og at overliggeren kun skal være der for en visuel adskillelse af de to rum. Hønsenet og papmaché ville jo kunne klare jobbet, men et par reglar er nok nemmere... og med 120 mm på højkant er der heller ikke nogen nedbøjning på 2900 mm.
Problemet er så vidt jeg kan se, om en hjemmestøbt betonbjælke på næsten 3 m længde kan bære sig selv.

Når den alligevel kun er til pynt er det meget lettere at lave bjælken i træ og gips.
Det kan være i har fat i noget. Overvejer også at lave den 150mm.. Men om den kan bære sig selv, kommer jo an på profilen jeg støber ind i beton'en. Det ville bare være så dejligt nemt at støbe en færdig pæn bjælke der "bare" skal lægges op på muren og mures fast i hver ende.

Overvejer også gipsløsningen.. men synes bare sten virker mere rigtigt, og tænker også på hvordan de 3 materialer, træ, gips og mursten vil arbejde i forhold til hinanden når den ene mur står frit i forhold til ydermuren. men det er måske ikke noget problem?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvorfor ikke få fat i en gammel træoverligger og smide den i i stedet, den er også pænere at se på hvis den lige får en klat maling.
Jeg ville bygge et skellet af reglar evt stålregler, dem man bruger til skillevæge. Beklade med gips eller mdf-plade.
Det er klart den letteste løsning, efter min mening.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

99% af den danske boligmassse består af sten, gips og træ så det skal du ikke være nervøs for. Skulle dine vægge arbejde så meget at det kan ses, har du helt andre og større problemer at slås med. Hvis du laver en betonoverligger med armering er det jo stadig ikke "bare" at smide den op. Du skal alligevel købe plader, vinkler, træ, skruer og søm til din støbekasse. Du skal købe en eller anden profil i jern på 2900 mm - den koster mere end du tror og så skal du blande beton, vente på det hærder (4 uger), få 8 mand + naboen og hans voksne søn til at lægge den op. Pudse den, vente til pudsen er tør (28 dage) og til sidst male. Hvis du er så sikker på at den ikke skal bære noget og kun er visuel, hvorfor så gennegå alt det bøvl?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også