Lydisolering af loft i gammel lejlighed

Vi er flyttet ind i en lejlighed fra 1895 og desværre kan vi høre overboens tv. Vi har 296cm til loftet så der plads at tage af. Jeg har googlet mht at opsætte lydisolering i lofter, og det virker ikke til at det er så lige til, pga bl.a. vægten fra materialerne.
Jeg havde forestillet mig at opsætte nogle "forskallning/spær/bjælker på tværs i rummet, opsætte rockwoll batchs i 10 - 15 cm tykkelse imellem og så lukke af med flamingo beklædt, på den ene side, gibsplader som så skrues op.
Jeg havde forestillet mig at konstruktionen primært skal være bærende i væggene og for at undgå svaj, bores op i det eksisterende loft hver 100 cm.

Alternativt ville jeg bore op i det gamle loft og indsprøjte isolering af en eller anden slags, men jeg har ingen anelse om hvordan man byggede lejlighedslofter for over 100år siden.

Kan nogen give et hint om jeg skal have mine skolepenge tilbage eller om løsningerne lyder som muligheder der kan overvejes?

Egne erfaringer?
Mange tak, - er blevet støjfølsom på mine gamle dage, - ja så flyt i hus.........nej tak.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sænke loftet med stållægter til gips, og inden du sætter gips op kan du isolere loftet med feks 100mm rockwool eller glasuld. at bruge 200mm eller lign er overkill, alt over 100mm giver meget få procent bedre lydisolering. Men husk at isolere så isoleringen ligger OVEN PÅ stål lægterne og ikke imellem som mange ville gøre. Stål er rigtig godt til at transportere lyd, så derfor skal lyden ikke have mulighed for at ramme stål før den rammer isolering. Du kan helt sikkert få en montage vejledning fra knauf/danogips hos trælasten.

Der efter monterer du 2 lag gips, (husk der skal lægtes og skrues pr 300mm i lofter)

http://www.lyrk.dk
Det optimale er faktisk en løsning med isolering og gips og isolering og gips. På den måde bryder du lyden flest muligt gange og derfor bliver den mest muligt reduceret. Men ellers er det jo bare komme i gang. Ideen i det du skriver jo fint nok.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

jeg kunne forestille mig der var et budget der skulle holdes også. Udover det så er der vel også en grænse for hvor tungt det må være. Og løsninge med stållægter støtter sig selv rimelig godt, uden at al vægten hænger i stropperne.

http://www.lyrk.dk
du kan få stål beregnet til loft i 2 tykkelser/styrker, ta den stærke, jeg købte selv et parti i et byggemarked, men silvan og bauhaus har det ikke. brug en almindelig gulv stålskinne fra silvan til kanten hele vejen rundt som du skubber loftskinnen ind i.

Hvis din stue ikke er for bred ligger meget af vægten på væggene sådan.

tag din skrue maskine og et tyndt bor og bor op i loftet rundt omkring når du skal finde bjælkerne i loftet. kig evt. på loftet eller i kælderen hvordan de er placeret, de lægger ca.pr 90cm fra midte til midte af stolpen. skrue dit nye loft op der

læg en 50x100 bjælke modsatte vej mellem eksisterene loft og stålskelettet, læg bjælkerne hver ca. 90cm. og skru det fast i loftet med patentbåndt(bøjlebånd/jernbånd), og kør båndet rundt om bjælken læg lidt rockwool mellem træ og båndet, så lyden nedbrydes, træet må ikke berøre loftet direkte.

lyden løber nemmere hvis materialer rører hianden så undgå det på den måde.

du kan bruge terran rockwool batts de er gode til at nedbryde lyd, men også tunge. ellers brug almindelig rockwool.

Jeg har selv lavet det hos mig, jeg kan ikke høre naboen snakke mere kun lidt når de går.

man kan også rive loftet ned og skrue bjælker direkte på eks, bjælker med gevindstænger igennem og 2 møtrikker, så behøver du ikke tænke på vægten for så bliver det rigtig stærkt.

dano gips har en god vejledning til hvordan du kan lave det med deres materialer. der kan du se afstande ved 1lag gips og 2 lag.

hvis du tænker på at blæse skum eller isolering op.... glem det, du skal bruge tunge ting sammen med rockwool før det hjælper.
Citat : "hvis du tænker på at blæse skum eller isolering op.... glem det, du skal bruge tunge ting sammen med rockwool før det hjælper."

Det er da vist en værre gang vrøvl det du får stablet sammen der........


http://www.lyrk.dk
Annonce
tunge materiealer lydisolere bedst som eks. gips, bly eller kattegrus, jeg fyldte alle revner i mit gulv med tungt kattegrus langt bedre ind rockwool og det kommer rigtig ind i krogene, og så blev der brugt terranbatts som også er tunge.

hvis du laver en ny væg og sætter rockwool ind i skelettet uden gips, du vil næsten ikke kunne høre forskel, men når der kommer 2lag pr side skal du råbe før lyden går igennem også selv om der ikke er rockwool i væggen.

tunge materialer som terranbatts er det bedste til hulrumnår det gælder lyd og så kan du sige hvad du vil.



jamen så sænk du dine lofter med kattegrus, det lyder da som en fin idé....

http://www.lyrk.dk

den med kattegrus er nok ikke helt ved siden af - har godt nok aldrig lige forsøgt, men lerindskud er da noget af det bedste lydisolerinde materiale man kan få. Langt bedre end rockwool.

Men selvom en væg har 2 lag gips på hver side og ingen rockwool er der sgu ikke meget lydisolerende i den.......tror du skal få checket stemmebåndet for du råber åbenbart ikke ret højt

en tom væg er ikke optimalt, ligesom et tomt rum kan være meget rummene/ireterende og snakke i. men bare man ligger et gulvtæppe på gulvet og et par møbler i rummet for tonen en helt anden klang, og ekkoet i rummet dæmpes.

det samme med gips væggen den skal helst ikke være hul. måske skulle man lægge et gammelt gulvtæppe ind i væggen....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis