varmegenvinding anlæg

Skal til at bygge nyt hus og er ved at finde ud af hvilken varmegenvindings anlæg der er bedst til prisen ( ydeevne, støjsvage, økonomiske ang elforbrug.)? Nilan genvex øland osv.
Hvad er jeres erfaringer, og er der kommet noget nyt og bedre på markedet?

Har lige fået de første bud på totalentreprise på et grundmuret hus med gesims og muret gavle og gipslofter med fuld kip i stue.  205m2 inkl integreret 35m2 garage (170+35). tilbud var på 2,5 mio uden grund, skal vist ud og hente flere tilbud hjem. Finanskrisen har åbentbart ingen indflydelse på nybyggeri i vendsyssel. Så nu bliver det med medbyg for at få prisen ned, så vi kan holde vores budget.

mvh johnia

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder pt og projekterer ligeledes et nyt hus.
Det er ligesom det ikke er gået op for byggebranchen at de skal ned i et lavere gear !! Priserne på materialer er reduceret lidt det er slet ikke slået igennem på slutprisen.

Kun perfekt er "godt nok"

Du skal sikre dig at ventilatorerne er af EC typen, det er bl.a. Nilan og Genvex. Undgå roterende varmevekslere, de er som regel ikke så effektive som modstrømsvekslere, og kræver en elmotor for at køre rundt!.
m.h.t. støj, så er der ikke den store forskel på sammenligningekige anlæg. Du skal bare sikre at de bliver dæmpet korrekt, sog lidt rundt herinde, der er masser af viden i disse spalter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så vidt jeg kan forstå, skal der lyddæmpere på ved ind og udgang på selve anlægget og ved hver indsugning og udsugning. det bliver til en del lyddæmpere. Kan se at fra et byggeri fra 2005 der er magen til mit, at prisen er steget 750.000kr. samt grunden er steget med 100%.

mvh johnia

Har lige snakket med en VVS mand, der påstår at anlæg med rortorveksler er bedst, da ved modstrømsveksler ikke kan køre 100% bypass i sommertiden. Godt nok er rotorveksler ca 5% dårligere i dnyttelse, men det vil da være ærgeligt at man ikke kan trække 100% frisk køligt luft ned om sommeren. Hvad er jeres erfaring?

mvh johnia

Jeg kender mest til Nilan og Genvex der begge er to anderkendte mærker. Deres udnyttelsesgrad mm. er næsten identiske. Og jeg mener også, at de er de bedste på markedet. Med hensyn til den sidste kommentar, så har Nilan indbygget bypass, der så vidt jeg husker har en udnyttelsesgrad på ca. 80 %. Derimod er bypass'en tilkøb ve Genvex-anlæg. Deres bypass skulle derimod være 100 %. D.v.s. at al luften køre forbi genvindingsaggregatet om sommeren.

Med hensyn til prisen for hus, vil jeg foreslå, at I får tegnet og beskrevet det hus, som i gerne vil have. Derefter kan i få sendt tegninger og beskrivelser i Udbud. På denne måde kan i typisk spare flere hundrede tusinde, da de forskellige byggefirmaer er i konkurrence på det samme materiale. Materialet kan ovenikøbet laves på en måde, så det er nemt at trække nogle arbejdsområde ud, som i selv vil stå for, hvis I gerne vil have yderlige besparelser. Jeg ved godt at tegningsmaterialet koster lidt at få lavet, men det er trods alt pebernødder i forhold til, hvad i kan spare senere hen. Jeg vi gerne være jer behjælpelig med et rigtig godt tilbud på tegninger, hvis det stadig er aktuelt. Læs evt. mere på www.byggeraadgiveren.dk

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Annonce
Fik lavet en skitse over vores hus samt en specifikation med 56 punkter/ønsker/krav og fik det i udbud, Familiehuse aps endte med at få entreprisen. Har ikke skrevet under endnu, advokaten og vores lokale byggerådgiver er ved at endevende kontrakten der er baseret på AB92. havde kigget på din hjemmeside vedr byggerådgivning, men du ligger lidt langt væk, og at have opsyn ved et byggeri der ligger ca 200km nord for jer, bliver lidt dyrt i kørepenge . Men lidt skægt at alle de andre byggefirmaer pudselig kunne gøre det billigere end deres første tilbud, da de hørte familiehuse´s tilbudspris, her snakker vi om nedslag på 175.000 til 250.000. Vi havde efter det første tilbud, sat os ned og lavede de 56 punkter, heri står der f.eks at alt gulvbelægning skal sættes til 300kr/m2, alt inventar skal sættes til 175.000, vinduer og døre skal være træ/alu fra Ideal, Velfac eller Rationel. På denne måde fik vi de sidste tilbud hjem, så man bedre kunne sammenligne dem.

mvh johnia

Hej Johnia
Når I gerne vil have tilsyn på efterfølgende, som jeg forøvrigt kun kan bakke op omkring, bor jeg nok rigeligt langt væk.
men held og lykke med jeres byggeri

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

I teorien rigtigt vedrørende 100 % bypass på en roterende veksler. I Nilan vil en meget lille del af luften passere gennem veksleren når anlægget kører på højt blæserhastighed, men det er ubetydelige mængder. Køleeffekten fra kølig aftenluft er ubetydelig i et boligventilationsanlæg max ca. 0,5 kW, det forhold kan en rotorveksler ikke ændre på. Det er det langt mere effektivt at åbne vinduer og døre.
SKal der køles, så overvej at supplere med Airvex, som suger luften gennen rør i jorden. Jeg kender ingen der har erfaringer med det, men du burde få køl om sommeren, og lidt forvarmning på kolde vinterdage.
http://www.genvex.dk/uploads/DK_-_Airvexbrochure_2008_(V1_-_0608).pdf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Karsten
Jeg tror at det er en god idé, at forvarme / forkøle luften ved, at suge indblæsningsluften gennem jorden via nogle dertil indrettede rør. Problemet er bare, at dette rørsæt koster ca. 20.000 kr. Dertil kommer nedgravning af rørene. Derfor ville jeg selv konstruere et rørsystem, hvis jeg skulle i gang med at installere sådant et anlæg idag. Det må absolut kunne gøres billigere end det, Nilan vil have for rørene. Man skal bare huske, den kondens der vil danne sig i rørene skal kunne løbe ud igen f. eks. via en faskine.

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Der findes mange ventilationsaggregater med modstrømsveksler på markedet. Mere eller mindre alle sammen har den samme genvindingsgrad. det man skal være mest opmærskom på er SEL værdien, der er der ikke mange der overholder bygningsregelmentet. Sel værdien må ikke overskride 1200 J/m3 i henhold til bygningsregelmentet 2008.

Linknordic's boligaggregater med modstrømsveksler ligger idag på 1050 J/m3.

på følgende link kan man downloade brochure over ATS aggregaterne der har 100% bypass, badrums aktivering, osv.

http://www.linknordic.dk/showms.asp?menuID=[1094]


Ren Luft er Sund Fornuft.

www.linknordic.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis