Inddækning af bjælke under altan

Hej,
På mit hus har jeg en altan som jeg primitivt har forsøgt, at illustrerer på figur 1. Den yderste limtræsbjælke, som brædderne er fastgjort til, er igennem årene blevet medtaget af vind og vejr. Brædderne ligger direkte på bjælken som vist på figur 2, så det har ikke været muligt at vedligeholde bjælken. Vand har kunnet ligge mellem brædderne, så bjælken er rådden og skal udskiftes.

Jeg vil gerne undgå, at det samme sker igen, og ønsker derfor nogle gode råd til, hvordan man bedst muligt konstruktivt beskytter bjælken. Figur 3 viser en mulighed. Problemet er her, at når brædderne skrues fast brydes inddækningen.

Er dette et reelt problem?
Er der nogen der har alternative forslag?
Kommentarer?

Tak,
Michael
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan gøre dig selv den store tjeneste at smørre den nye grundigt ind i  lys Svensk Trætjære, giv den gerne 4-5 gange. Og når du så skal klaske de nye bræder fast på bjælken lægger du et stykke vindpap imellem. Så vil den sandsynligvis holde mere end dobbelt så længe som den eksisterende. Jeg forstår dog ikke hvorfor det skal være en limtræs bjælke, du kan da godt købe en halvtømmer på eks.4 x 8 tommer

V.h.  Håndværkeren
Tak. Det vil jeg lige kigge mere på.

Grunden til, at valget er faldet på limtræ er, at jeg gerne vil have samme dimensionere som før (90x200 mm så vidt jeg husker), da bjælken også er en del af tagkonstruktionen. Desuden er det, ifølge mine oplysninger, ikke muligt at få bjælken i fuld længde på andre måder. Jeg vil gerne undgå samlinger. Der er et spænd på næsten 10 meter (den er understøttet, men det fremgår ikke af tegningen).

/Michael
vindpap var ikke lige det jeg ville vælge, det kan ikke tåle vand ret længe....

udover det lyder det som om det er konstrueret forkert, men der skal findes en solid løsning på at få ledt vandet væk fra den limtræsbjælke der, i form af noget blik eller lign.

og så skal den som håndværkeren siger træbeskyttes eller evt males

http://www.lyrk.dk
ÅH JA ! Det havde jeg ikke lige tænkt på Naver, men så kan han lægge en zinkplade på med sikaflex inden under mod træet. Hvis zinken bukkes så den danner en drypnæse 1 cm. fra bjælkens kant vil det nok være den bedste løsning.
Der skal bruges rigeligt med sikaflex under zinken, så vil vandet ikke kunne trække igennem hvor der bliver lavet søm huller.
Jeg har læst bla. her på sitet, at når man laver zink inddækninger af f.eks. bjælke ender er det vigtigt der er luft imellem, som forsøgt vist på fig. 3, så fugt og kondens kan fordampe. Vil det være et problem her? På den anden side vil tilstrækkelige mængder Sikaflex på hele bjælkens overside vel gøre, at der ikke kan opstå fugt der, eller hvad?

Jeg havde selv tænkt i retning af f.eks Borup tagtæt, men det set ud til Sikaflex er mere velegnet til formålet. Er det Sikaflex-252, der er bedst til formålet?

Tak,
/Michael
Annonce
jeg ville med sikkerhed spørge en konsulent fra Sika i stedet for den 20 årige sælger i trælasten. Der er kæmpestor forskel fra produkt til produkt, og det er ikke bare at vælge hvad som helst.

http://www.lyrk.dk
Ja det er den goe gamle 252 der er den bedste, jeg anbefaler den til både, af den grund at saltvand virkelig er skrappe midler i forbindelse med montering af beslag og vinduer på både. Den har den fordel at til trods for påvirkningen af salt og megen sol, forbliver den "våd" lige under overfladen de næste 10 år eller mere.
Jeg har kontaktet Sika's kundeservice, og de har svaret hurtigt tilbage med følgende:
"Du skal anvende Sikaflex-15 LM, og følge anvisningen i databladet, specielt med henblik på fjernelse af støv, fedtstof og løse partikler. Du skal også anvende SikaPrimer 3N, og her er det vigtigt at du overholder ventetiden mellem 1-8 timer."

Tak for hjælpen alle sammen.
/Michael
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også