LDS-udgave af en UPS

Hej

Jeg står og skal bruge en UPS til min computer, og synes de alm. batterier i en UPS er for svage, da de normalt kun holder 10-15 minutter, hvis man er heldig.

Så derfor vil jeg forsøge mig med et bilbatteri.

Jeg har overvejet to forskellige løsninger.

1) Jeg køber en PSU (400 W), bilbatteri (60 Ah) og en inverter hos onkel (12VDC til 230VAC - 300 W) og sætter det sammen
230VAC ind -> PSU -> bilbatteri -> interverter -> 230VAC ud -> computer

2) Jeg køber en 300 W UPS og erstatter blot batteriet med et bilbatteri. Jeg har set mange, der selv har lavet denne løsning.

Hvilken løsning tror I er mest holdbar?

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Løsning 2. Husk sikring mellem batteri og resten.
Har du tænkt på hvad svovlsyredampene fra bilbatteriet gør ved din UPS, PC etc.?

Bent.
Har tænkt på at det kan være et problem med batteriets dampe, overvejer også om det skal placeres i garagen og så blot trække et kabel ind.

Thomas

100% LDS'er: har selv klippet hæk, har selv skiftet olie, har selv lavet børn - i forbindelse med sidstnævnte indrømmer jeg at jeg nok burde have gjort mig lidt mere umage :-D

hvis du er i en garage, hvorfor bruger du så ikke bare alm. 220 v??

Du kan købe en omformer fra 12v til 13-21 v og de sættes direkte på et batteri.
Du kan også købe lukkede batterier.. aka dem til scootere. de er godt nok kun på 7 til 8 ah men de ligger på ca 100 kr. stykket.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg tror ikke du har forstået hvad en UPS er...
Den er først nødvendig når de 230 V IKKE længere er til stede.

Bent.
Normalt har man en UPS og en generator hvis man vil være sikker.
men ellers så husk at et bilbatteri ikke kan tåle den måde man bruger en ups på. desuden kører en ups typisk 24V, 48V eller 120V i nominel spænding på batteriet.

Jacob
Annonce
Skrevet af Bent Andersen på 07 jul 2009 14:44
Jeg tror ikke du har forstået hvad en UPS er...
Den er først nødvendig når de 230 V IKKE længere er til stede.

Bent.

Øhh jo.. men hvor ofte oplever du at strømmen er væk mere end ganske få minutter??

Jeg er over 50 år og kan kun huske at det har være væk længe en gang.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

På mere end 10 minutter??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Under alle omstændigheder, så skal du ikke forlade dig på billige invertere osv. En PC skal altså have rigtig fin strøm for at fungere. Det nytter ikke at der er store udsving i styrke eller spænding (hvad en billig inverter vil give). Så du skal under alle omstændigheder have en UPS til at sikre en mere fornuftig og jævn distribution af den reservestrøm du har. Når det så er sagt, så kan du sagtens vælge at forsyne din UPS med elendig strøm. Bare det lader på batteriet, så er det jo ok.
Med risiko for at lyde kedelig og meget lidt LDS-agtig, er det så ikke væsentlig nemmere at anskaffe en bærbar og evt. et ekstra batteri til den? Så har du da 2 - 4 timer mere at løbe på.
 
Al den her transformeren ned og op er i hvert fald ikke den mest energi-effektive måde at drive en PC på i hverdagen. Et løst gæt er et merforbrug på 25 - 50% som ikke bliver til andet end varme og knaldgas.

Et lille regnestykke, hvor vi antager at maskinen kører 10 timer om dagen, bruger 200W + skærm 50W, ialt 250W. En kilowattime sætter vi til kr. 1,80.

250W * 10h = 2,5 kWh. Pris pr. dag 2,5 * 1,80 = 4,50. Pr år 4,50 * 365 = 1642,50.

Hvis LDS-UPS'en sættes til 25% tab, koster det ca. 400 kr ekstra på årsbasis at have den kørende, plus at du nok skal regne med et nyt batteri en gang om året.

Vores bærbare (Acer Aspire 7535) bruger max 80W (omformeren siger 19V, 3,42A). Sætter vi det ind i regnestykket, ender vi på 525 kr. pr år.

Afhængig af forbrugsmønster er den betalt tilbage på et par år.

*************************************

Når alt det er sagt, skal det nu også lige med, at vi i båden på landstrøm benytter netop LDS-modellen til at drive vores båd-bærbare, med en 300W Onkel Harald inverter, og det kører upåklageligt, men pynter garanteret ikke på vores CO2-regnskab

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis