Udendørs flisebelægning

Hejsa alle,

jeg er i den forbavsende herlige situation, at jeg skal bruge 3 uger af min ferie på at lægge 100 m2 flier udenfor. I den forbindelse har jeg en hel masse spørgsmål, som jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig med.

1. Hvor meget afstand til kant skal man lægge fliserne med? Hvad bør afstanden til kanten til hus og nabo hegn være?

2. Betongrus? Er det en god ide? Kan man selv lave det ved at bland cement i afregningsgruset? Isåfald hvor meget cement?

3. Jeg planlægger at bruge en gravemaskine. Hvordan kan man over sådan et stort areal holde styr på hældning og gravedybde, hvis der er pæle og snore over det hele til at guide en? Findes der en anden strategi?

4. Der skal nok med tiden køre biler på belægningen. Jeg har muldjord i ca. en meters dybde, så kommer der ler. Hvor dybt skal jeg grave og hvor meget stabilgrus skal jeg lægge?

5. Skal det første lag afregningsgrus stampes? Kan jeg med fordel blande lidt beton i gruset? I såfald hvor meget?

6. Hvordan sikrer jeg at der kommer korrekt afstand mellem fliserne, så jeg kan feje grus ned i fugerne? Skal jeg bare lægge fliserne tæt op af hinanden? Eller skal jeg bruge en afstandskolds på et par milimeter?

7. Skal jeg stampe flisebelægningen før fejergrus eller efter? Tænkte lidt, at feje grus ud på fliserne før stampningen kunne sikre at fejegruset kom godt ned i fugerne. Omvendt kunne jeg også forestille mig, at fejegruset kunne løfte fliser op, hvis det kom under dem menes jeg stamper?

8. Hvordan sikrer jeg, at fliserne kommer til at lægge i samme højde som de eksisterende fliser? Kan man det? Eller vil der komme en lille ujævnhed uanset hvor meget man anstrenger sig?

9. Jeg planlægger at komme af med al overskudsjorden ved at lægge det i haven ovenpå den eksisterende græsplæne og herefter etablere ny græsplæne. Hvordan planer jeg jorden? Jeg påtænker fordele overskudsjorden godt. Herefter leje en jordfræser og vende jorden. Dennæst ville jeg tromle jorden og så græs. Er det korrekt?

God sommer.

/Brian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Brian jeg skal svare dig på de spørgsmål jeg kan svare på

3. De fleste vil nok bruge en rotationslaser og øjet. Det er altså ikke så nemt at grave med maskine som det ser ud til... Men det skal nok gå bare rolig.

8. Selvfølgelig kan man det men det kræver man er nøjagtig når man laver det.

9. Du har jo alligevel lånt eller lejet en grave maskine så kan du jo lige bruge den til at planere jorden ud med inden du tromler det, og der efter er det bare rette det af med en tung stige som du går rundt med indtil det er lige. Så lejer du en stennedlægningsfræser på maskinudlejning fræser det hele over og så er du klar til at så græs i det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Skrevet af Brian A på 07 jul 2009 10:24
Hejsa alle,

jeg er i den forbavsende herlige situation, at jeg skal bruge 3 uger af min ferie på at lægge 100 m2 flier udenfor. I den forbindelse har jeg en hel masse spørgsmål, som jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig med.

1. Hvor meget afstand til kant skal man lægge fliserne med? Hvad bør afstanden til kanten til hus og nabo hegn være?

2. Betongrus? Er det en god ide? Kan man selv lave det ved at bland cement i afregningsgruset? Isåfald hvor meget cement?

3. Jeg planlægger at bruge en gravemaskine. Hvordan kan man over sådan et stort areal holde styr på hældning og gravedybde, hvis der er pæle og snore over det hele til at guide en? Findes der en anden strategi?

4. Der skal nok med tiden køre biler på belægningen. Jeg har muldjord i ca. en meters dybde, så kommer der ler. Hvor dybt skal jeg grave og hvor meget stabilgrus skal jeg lægge?

5. Skal det første lag afregningsgrus stampes? Kan jeg med fordel blande lidt beton i gruset? I såfald hvor meget?

6. Hvordan sikrer jeg at der kommer korrekt afstand mellem fliserne, så jeg kan feje grus ned i fugerne? Skal jeg bare lægge fliserne tæt op af hinanden? Eller skal jeg bruge en afstandskolds på et par milimeter?

7. Skal jeg stampe flisebelægningen før fejergrus eller efter? Tænkte lidt, at feje grus ud på fliserne før stampningen kunne sikre at fejegruset kom godt ned i fugerne. Omvendt kunne jeg også forestille mig, at fejegruset kunne løfte fliser op, hvis det kom under dem menes jeg stamper?

8. Hvordan sikrer jeg, at fliserne kommer til at lægge i samme højde som de eksisterende fliser? Kan man det? Eller vil der komme en lille ujævnhed uanset hvor meget man anstrenger sig?

9. Jeg planlægger at komme af med al overskudsjorden ved at lægge det i haven ovenpå den eksisterende græsplæne og herefter etablere ny græsplæne. Hvordan planer jeg jorden? Jeg påtænker fordele overskudsjorden godt. Herefter leje en jordfræser og vende jorden. Dennæst ville jeg tromle jorden og så græs. Er det korrekt?

God sommer.

/Brian

Ja det er da en svært misundelsesværdig situation, du der har opnået!

Jeg skal ikke klåge endegyldigt på diverse detaljer, men jeg vil da gerne bidrage med mine egne erfaringer vedr. samme materie.

Sørg for at slutte med regulært fald VÆK fra dit hus og bygninger iøvrigt og sørg for at vandet kan komme effektivt væk via kloak eller tilsvarende med rigelig kapacitet.

Min erfaring med egne og andres tilsvarende, er at det altid sætter sig, selv om der stampes og regeres med opfyldningen, selv om det er aldrig så proffe folk som lægger fliser.
Jeg er fiks og færdig med at anlægge terrasser på nyopfyldte arealer. Den sidste lidt større terrasse jeg anlagde, var på et areal, der havde ligget opfyldt i mere end et år. Så rettede jeg af "stampede" med min gamle traktor gentagne gange, ved at køre forhjulene over hele arealet, spor ved spor. Som den eneste af mine terrassearealer ligger den lige så perfekt nu 10 år efter. Alle de andre skal pille op inkl. forbistrede blosterkasser af knækfliser, der er groet til i ukrudt!

Evt. fremtidige terrasser, med relativ ny bund vil jeg også lægge på grus iblandet cement og så håbe på at skidtet ikke sætter sig. Jeg vil altid vande opfyldningen meget, meget grundigt inden lægning af fliser. Sætninger kommer typisk efter større regnskyl.

Afstanden kommer af sig selv på mange fliser, idet der ofter er nogle støbte punkter, der giver afstanden

Jeg ville fylde sand på før stampningen med pladevibratoren.

Da dette område omgærdes af mange religioner, vil jeg gøre opmærksom på, at jeg blot beretter om mine erfaringer og ikke vil blande mig i andres dispositioner!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Alle,

tak for Jeres input.

/Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis