Renovering af spil

Hej med jer.

Jeg mener at have set en artikkel omkring det at renovere sine gamle spilkopper.
Jeg mener det har været en artikkel i Bådnyt, men kan også have været et andet blad.

Mine gamle Lewmar spil er afskallede og skal enten stå rå, eller renses og omkromes. Men hvilken slags forkromning skal der bruges??

Nogen er kan hjælpe??

Venligst Njord

MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en gammel artikel hvis det er den jeg tænker på, og der stod ikke mere end man selv finder ud af hvad man lige skiller det ad. Artiklen var mere "det er ikke farligt at skille ad" men pas på du ikke taber noget i vandet. Men her kan du måske hente en manual

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej de står hjemme på værksteds bordet... Så det er ikke så farligt med at noget falder i vandet.
De to der kun er med en udveksling er der ikke problemer med, Her tages lejer osv nemt af og der skal bare renses.

På de andre, med to gear, mangler jeg lidt viden om hvordan de adskilles, der er en skive der tilsyneladende sidder fast. Denne skive sidder over lejerne og er ikke lige til at tage af... Hvordan?

Den sidste del handeler om at rense før der skal kromes, og ikke mindst at specificere hvilken slags krom der skal lægges på...
Der findes forskellige slags hårdkrom og jeg skulle jo helt vælge den rigtige... En forkromningsanstalt kender nok ikken nødvendigvis til hvad den bedste er... Det er jo et lidt specielt miljø der er ombord på et skiw...

Så hvordan rensens den gamle krom af og hvad kromes med.... Alternativet er jo at holde dem i den bronce de er støbt i... Kan de andefales...

Så er der nogen der kan hjælpe med en årgang og nummer af bådnyt.... Så finder jeg bladet på biblioteket...

MVH Njord
Så vidt jeg husker havde Kjeld Bjerre en artikel i bilsektionen på Stifttidende , om renovering af spilkopper, jeg mener det var i Stoholm ved Skive han fik krom på, men prøv at søge på " Den Blå Hylde" det mener jeg hans artikelserie hedder.
mvh.Jes
Jeg har læst en artikel for noget tid siden.. men den omhandlede ikke forkromning eller noget så proff.. det var et lav det selv vedligehold af et alm spil.. med fedt og sådan.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Her er artiklen om forkromning http://www.fyens.dk/article/1172836:Bil--b-d--camping--Den-Bl--Hylde
mvh. Jes
Annonce
Super...
Det var egentligt en bedre artikkel end hvad jeg havde set før.

Jeg er dog lidt i tvivl ang kromen....

Som jeg læser det valgte Hr. Bjerre at få de to store spil hårdforkromet, og de andre forniklet afsluttet med et alm krom lag.
Den første proces blev lavet et sted NOF og den anden hos Svends Fornikling i Stoholm. Hvorfor dette dobbelte valg...

Tilfældigvis har jeg lidt frbindelser til både Svends Fornikling og en der hårdkromer. Så hvad er det bedste valg??

Den med selve poleringen er jeg så heldig at have rimelig styr på via jobbet... Her er der nogle gutter der ved rigtig meget om polering af metal....

Men rigtig mange tak for linket. Det var super.

Venligst Njord

MVH Njord
Det er måske ikke lige i kategorien "Gør-det-selv" men en virkelig fin artikel om forkromning af spil på båden.

http://www.sejlnet.dk/artikler/forkromning-af-spil-til-b%C3%A5den

Sejlerhilsner

tut
Hej med jer.

Jeg skylder vist at fortælle jeg har fået klaret mine spil og de er nu som nye.
Jeg fik den "trukket af", fjernet kromen hos en forkromer og poleret mine tromler via nogle flinke gamle kolleger ;-) og så tilbage med tromlerne for at få lagt krom på igen. Ved egentligt ikke hvilken type der er tale om... men ham der gjorde det kendte lige den rigtige slags... Det hele her endte som vennetjenester... Så økonomien var til at klare.

Men indvendigt var der lidt slid på kanten af palerne og et par af de små fjedre var knækket. På Lewmar's hjemmeside printede jeg en service og reservedels fil. Den dækkede ikke helt mine lidt gamle spil... Men ud over at paler og fjedre er placeret lidt anderledes er det de samme dele der bruges.

Altså havde jeg reservedelsnumrene på fjedre og paler. Til mine 2x2 spil bestilte jeg to reservedels pakker af de store... Så er der et reservedels sæt af fjedre og nye plaer samt fjedre i alle spillene. Reservedelene fik jeg via England pga prisen.... jeg fik dobbelt så mange dele som i DK incl porto for samme pris.... De var lidt længe undervejs pga støvskyerne over ISland.. Men kom lige til døren.

Så nu er spillene monteret op med lækker fedt osv, i små mængder....

Fandt iøvrigt film på Yoytube.com der viste samling og service, igen en lidt anden model.. men lidt som inspiration er de OK. Søg efter service Lewmar eller noget der ligner....

Så totalt set er spillene som nye og klikker fantastisk for en brækdel af hvad nye koster...

Efter min mening skal man huske nye fjedre og evt paler hvis man omkromer spillene... Det er ikke så dyrt som man kan frygte og det kører altså helt anderledes....

Og et råd er også at tage en serie billeder undervejs mens man skiller spillene.... Jeg havde mine skilt ad i mere end ½ år... så det var lidt svært at huske hvad der hørte til hvor.. og reservedels katalog samt Youtube var for en anderledes model.. mine er som sagt ret gamle.. men nu som nye :-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis