Købe R22 kølemiddel til affugter

Hej Affugteren i sommerhuset er stået af

Ifølge kølefirmaet, så kan man ikke længere købe det r22 kølemiddel som anlægget skal køre med og da en ny affugter vil koste min 25.000, så håber jeg at nogen af jer kan fortælle mig om der findes en anden og billigere løsning?

Kan R22 slet ikke købes i EU mere? Han mente, at hvis man skulle skifte til et andet middel, så ville det koste det samme som et nyt anlæg at gøre den nuværende ren inden den nye slags gas kom på?

Jeg tænkte også på om der kunne stå nedtagne anlæg gemt et sted med R22 gas, som så kunne fyldes på min affugter?

Alle forslag og kommentarer modtages
 
/Tobias
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt efter størrelsen, og det arbejde der skal udføres, er det slet ikke sikkert det er lovligt!!

Gamle anlæg der kører på "Gamle" kølemidler, må ikke sælges, flyttes, genmonteres osv...

Det er en lidt speget sag, da der er rigtig mange gamle anlæg. Og som du selv siger, kan det være en ret bekostelig affære at skifte sådan et apparat!

Men hvilken størrelse er dit nuværende anlæg. Og har du evt prøvet at kontakte andre firmaer?

Hvis du får fyldt på af en eller anden, uden garanti. Så sørg for at der bliver lavet en tæthedsprøve først. Det kan altså godt svare sig at finde en evt. utæthed...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er en der ligner en Dantherm, bygget i sønderjylland i slut 80'erne på 4 amp. kompressor ~ 920 W

Iflg. 2 forskellige kølefirmaer så er kompressoren stået af. Den ene mente ikke der var andet at gøre end at købe en ny affugter, mens den anden mente at man godt kunne få en kompressor, men at han ikke kunne skaffe gassen.

En ny erstatning kunne være denne:
http://shop.swimmingpool.dk/affugter-135/affugtere-indendoers-73/cdp-45-204.html?category=73&sort=default 

Fis i en hornlygte.
Indtil videre så må man gerne købe og sælge regeneret R22 kølemiddel.
og ja kompressor der køre på R22 kan også sagtens købes gennem danske importør ganske lovligt!

Pm mig for yderlig info.

Køletekniker & Energiteknolog.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis