Manglende vådrumssikring, forsikringssag?

Hej alle gæve gør-det-selv

Vi har overtaget hus september sidste år, og flyttede ind i maj i år, det var et større arbejde . Kælderen er cirka det eneste sted vi ikke har lavet noget, der var nemlig lavet badeværelse, med bruseniche, og nye fliser. Selve huset er fra 1946, badeværelset fra 2002.

Efter at have taget badeværelset i brug er der ikke gået mere end en måned før malingen i brusenichen begyndte at skalle af. (Fliser på gulv, 10 cm op a væg, resten er malet væg). Så vidt jeg kan se, er der bare pløret maling på væggen, der er ikke tegn på vådrumssikring.

Mit spørgsmål:
1) Er der krav om vådrumsikring ved opsætning af bruseniche? (Der har så vidt jeg ved, IKKE været badeværelse i kælderen før)
2) Kan malingen tælle som vådrumssikring?
3) Er det en forsikringssag?

På forhånd tak.

Mvh You Can Do It!

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis rumet er under 3 m2. Skal både gulv og loft behandles med vådrumsbehandling, og fliser.

Hvis rummet er over 3 m2. Skal der laves vådrumsbehandling i alle vådzoner.

Jeg ved ikke om der gælder nogen speciele regler hvis man har en lukket bruseniche
Og husk en vådrumsbehandling er ikke godkendt, hvis ikke der er beklædt med fliser oven på.


Mvh Thomas Hansen

Rummet er vel 9 kvm eller sådan. Det er ikke en lukket bruceniche. Tak for dit svar. Er det noget jeg kan prøve at tage til forsikringen?

Min store bekymring er, at hvis de ikke har vådrumssikret væggen, så har de måske også glemt at gøre det under fliserne, men det er der vel ikke nogen måde at undersøge.

Mvh You Can Do It!

Hvis du har en ejerskifteforsikring, kan du prøve at høre, om de vil dække skaden.

Jeg har læst en del andre tråde omkring ejerskifteforsikring på denne side, og det er ikke altid forsikringsselskaberne er lige glade for at dække skaden. Så alt efter, hvad de siger, så skal du nok påregne at have en advokat med ind over. Og er de rigtig trælse kan det tage rigtig lang tid. Men jeg synes, da du skal forhøre dig hos dem.

Du kan læse mere i SBI anvisning 200 omkring vådrum, men der skal som minimum være vådrumsmembran på gulv og 10 cm op ad alle vægge. Samt i vådrumszoner (bruseniche) - alt efter type af bruseniche skal væg i en vis afstand omkring også sikres. Omkring håndvasken skal der kun være vådrumssikring, hvis der er monteret håndbruser på vasken.

Giver det mening? Ellers spørg bare igen
Er der noget sted man kan hente/læse dise SBI anvisninger uden at skulle købe dem?

Mvh You Can Do It!

Skrevet af You Can Do It! på 07 jul 2009 16:54
Er der noget sted man kan hente/læse dise SBI anvisninger uden at skulle købe dem?

Du kan låne dem på biblioteket.

/Jørgen
Annonce
Skrevet af jc på 07 jul 2009 17:05
Du kan låne dem på biblioteket.

/Jørgen

Nogen gange er man blevet for vant til at leve på internettet.

Mvh You Can Do It!

Skrevet af You Can Do It! på 08 jul 2009 10:22

Nogen gange er man blevet for vant til at leve på internettet.


Jeps! Kender det alt for godt selv -- vi har bare en forventning om at ALT kan hentes på nettet... og selvfølgelig gratis. /Jørgen
Bygningsreglementet er som hovedregel kun gældende for nybyg eller ved visse typer af renoveringer - eg. nyt tag.

Som udgangspunkt kan det vel kun dækkes under ejerskifteforsikringen hvis det var lovpligtigt på tidspunktet for opførsel, hvilket jeg tvivler på at det var i 1946.

Næste spørgsmål er så om man i 2002 var pligtig til, ifm en renovering af badeværelset, at anvende vådrumssikring - det er vel det svar man skal finde og det første sted jeg vil anbefale dig at henvende dig som også er gratis er teknisk forvaltning i din kommune for du kan jo selv gætte på hvad forsikringen vil svare hvis du spørger dem først....

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hvad står der om badeværelset i tilstandsrapporten? Det er lissom ikke uvæsentligt ifm. ejerskifteforsikring.
Er din kælder godkendt til beboelse? Er det med på din BBR-meddelse? Er badeværelset? Jeg kan godt være i tvivl om der er nogen der vil dække, hvis det ikke er med...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også