Manglende vådrumssikring, forsikringssag?

Følg tråden
Mr Calle
Mr Calle
Postnr: 7470
Mr Calle Mr Calle
Og hvad stod der i salgsopstillingen? Hvis det er solgt som "med badeværelse i kælderen", og det ikke er godkendt/registeret, så er der vel også noget man kan komme efter der?
You Can Do It!
You Can Do It!
Postnr: 2800
You Can Do It! You Can Do It! Trådstarter
Badeværelset var IKKE med i BBR, BBR var genereelt propfyldt med fejl. Ifølge BBR var der oliefyr og ét vandskyllende toilet. Gasfyr blev installaret sammen med badeværelset i 2001 (og dermed +1 vandskyllende toilet).

Der står ikke noget om badeværelset i tilstandsrapporten andet end at der var et u-afskærmet elektrisk stik.

Der har ikke været badeværelse i kælderen før, så jeg ved ikke om det falder i kategorien nybyg eller renovering.

Mvh You Can Do It!

araldit
araldit
Postnr: 6300
araldit araldit
Ejerskfteforsikringen skal lovliggøre rummet, hvis rummet ikke var lovligt da det blev opført. Hvis det er fra 2002 skal by og byg anvisning 200 - vådrum benyttes. Den trådte i kraft fra 2001.

Jeg har selv fået nyt badeværelse. Det var fra 2006 og lavet med alm. gips i et lag, uden membran. Jeg kunne se under badekaret at der heller ikke var membran under fliserne på gulvet. Jeg lavede en lang list over de fejl jeg mente der var, og da taksatoren kom var der ingen tvivl. Den var gal. Det skal så siges, at det faktisk i den sidste ende var syn og skønsmandens forsikring der skulle tage sig af at dække, idet han havde gjort sit arbejde så åbentlyst dårligt. Den del af det var dog noget der kørte imellem de 2 forsikringsselskaber.

Mit badeværelse stod heller ikke i BBR.
Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Hej

Et badeværelse i kælderen behøves ikke nødvendigvis at være en del af beboelsen.

Kravet om vådrumssikring trådte i kraft i 1996.

Maling kan ikke tælle som vådrumssikring, men hvis det er beton eller teglstensvægge kan der undlades vådrumssikring, men det kræves ved overgang mellem forskellige konstruktioner ,som ved væg/gulv, gulvafløb, tegl/beton......
Så det er næsten ikke til at undgå at skulle vådrumssikre dele af konstruktionerne.

Forøvrigt frarådes det at malerbehandle i vådzonener men det er ikke forbudt.

nenne
nenne
Postnr: 2650
nenne nenne
Skrevet af Orla Nautrup på 12 aug 2009 23:27

Hej

Et badeværelse i kælderen behøves ikke nødvendigvis at være en del af beboelsen.

Kravet om vådrumssikring trådte i kraft i 1996.

Maling kan ikke tælle som vådrumssikring, men hvis det er beton eller teglstensvægge kan der undlades vådrumssikring, men det kræves ved overgang mellem forskellige konstruktioner ,som ved væg/gulv, gulvafløb, tegl/beton......
Så det er næsten ikke til at undgå at skulle vådrumssikre dele af konstruktionerne.

Forøvrigt frarådes det at malerbehandle i vådzonener men det er ikke forbudt.

Hej Orla
Ved det er en gammel tråd, men ved også du er flittig bruger herinde så håber du ser den alligevel. Jeg håber du har mulighed for at uddybe ovenstående. Jeg er ved at renovere mit kælder badeværelse og vil jo gerne lave det efter alle foreskrifter. Der er 1 ydervæg og den vil vi gerne behandle med vandex. Min murer har så talt med Vandex og de siger det samme som dig at der ikke er krav om vådrumsmembran (som i gummihud membran), da beton væggen (med 9 skifter tegl over) og beton gulvet udgør vådrumssikringen i sig selv. Vandex kræver jo diffusionsåbne materialer og der passer en gummihud ikke ind. Men man kan bare ikke lade være med at tænke at så ville de jo heller ikke kunne sælge deres produkt hvis der skal gummihud på.
Som jeg læser dit indlæg, så skal der gummihud på ved overgangen mellem beton fundamentet og tegl stenene og ved overgangen mellem gulv og væg. Jeg går ud fra at det kun er i vådzonerne?
Ville du i dette tilfælde (kælder badeværelse) udlade gummihuden på gulv og væg i bruseniche undtaget de nævnte steder? På forhånd tak

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.