Samekniven - Leuku

Jeg har så startet min lille projekt, at lave min en samekniv. Klingen er en 9" kulstofklinge, skæftet er masurbirk med indlæg af birkebark, og frontholk er af messing og rentak, og bagholk er af messing, der er materialer i omegnen 300 kr til selve kniven. Jeg vil lave det så autentisk som muligt, dvs bruge de samme materialer som samerne bruger, og ikke for meget afrikansk løvetand, vandbøffelhorn, plastic og hvad har vi. Hvis der er nogle af jer der har erfaring med noget lignende vil jeg da gerne have råd, og ellers er det inspiration til andre som måske kunne tænke sig at lave noget lignende. Der vil løbende komme billeder, og det her er hvad jeg er nået i dag.

Færdiglavet frontholk i 3 mm messing så den passer 100% til klingen (pillearbejde)

Lavet hul igennem masurbirk til klingens tange

PS: hvorfor kan jeg ikke uploade billeder ?

http://www.lyrk.dk
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

http://www.lyrk.dk
Det er godt noget af et blad der kommer på den kniv.

Jeg glæder mig til at følge udviklingen, den type knive kan blive rigtigt flotte.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Knivmageri er en fantastisk hobby Du efterlyser tips, så jeg vil foreslå dig at slibe og polere den side af din forholk der vender ud mod klingen inden du limer den fast. Det er meget nemmere end efter den er monteret. Så ridser man bare klingen samtidigt. Kom gerne med flere billeder.
Jeg lavede engang en med et skæfte af kirsebærtræ.
Det tog det meste af et skoleår, hvor jeg havde sløjd.

Jeg havde et krav om at den skulle være god at holde ved. Den skulle være flot. Og den skulle absolut være skarp...

Jeg tog en klump ler (Som faktisk blev gravet op på skolens grund) Og holdt det i hånden til den havde en rigtig god form. Derefter begyndte jeg at snitte i træet med det værktøj vi havde i lokalet. Kan ikke huske hvad de forskellige hedder...
Jeg lavede også holk af messing. Og jeg giver MM ret. Sørg for at frontholken er færdig INDEN du samler;-)

Til sidst skulle kniven slibes. Det forgik med en sten fra en af skolens bede. Den blev dælme kørt frem og tilbage mange gange!

Jeg smurte både kniven og bladet i noget klart et-eller-andet. Men kan selvfølgelig ikke huske hvad.

Og jeg ville hjertens gerne vise et billede af kniven. Men efter at jeg flyttede fra barndomshjemmet, er den pist-væk:-(

Glæder miog til at følge dit projekt.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
mja det står lidt stille lige pt, skal ha taget mig sammen og køre hjem til min gamle far og ha skåret træskiver, benskiver osv i vinkel og i rette tykkelser, har desværre ikke båndsav eller rundsav hjemme endnu, og heller ej håndværktøj til den slags.

http://www.lyrk.dk
Hej Naveren !
På amatørplan har jeg for 10 år siden bygget mig en esse, og smedet nogle knivklinger, samt lavet knive af købte klinger. Det er en rigtig dejlig og spændende hobby. Men prøv lige at google : holstebrogruppen - og se deres resultater. Det kan gøre en amatør vildt misundelig på al den viden og erfaring som de har opnået. Det er rene kunstværker. Hvis du mangler skæftetræ, har jeg lidt forskelligt, og vil gerne bytte.
Sermonikus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis