Batterilampe lyser IKKE! Batteri lader ikke :(

Kære medbilejere...

Jeg har fået et kæmpe problem med min Skoda Fabia Combi fra 2004. Batteriet vil ikke lade.

Problem: Batteriet lader ikke - og aflades dermed !

Følgende ER checket:

- Generator skiftet - ok
- Sikringer i sikringsboks i kabinen - ok
- Batteri også forsøgt skiftet - ok
- Ledninger mellem generator og batteri - ok

Indikationer af problem:
Ladelampe/generatorlampe lyser på intet tidsunkt - heller IKKE når der slås tænding til inden bilen startes (og det skal den iflg. manualen)

Jeg har desværre ikke flere ideer til hvilke ledninger jeg yderligere kan måle på.

Det skal ingen hemmelighed være, at jeg pt ikke har økonomi til at lade et autoriseret Skoda-værksted bruge mange timer på at checke det hele, så derfor håber jeg virkeligt, at I har ideer til hvad der kan være galt!

Skriv endeligt, hvis I har brug for flere informationer.

På forhånd mange tak fra små-presset Fabia-ejer...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at skifte din ladelampepære. Hvis den er spængt, får generatoren ikke batterispænding og kan ikke lade.

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg har været ude for det samme , skiftede kileremmen , og problemet var løst
er et kendt problem med nogle biler , når de bliver lidt slidt i remskiverne ser det ud til at de køre som de skal , men de glider nogle gange så der kommer lige de symtomer du har
skift til en rem der er et tak bredere end den foreskrevne , så får den bedre fat
ktm: Tak for rådet. Men så vidt jeg kan se, er pæren/dioden loddet fast på hele printpladen bag intrumentpanelet... Ved du om man kan lodde den af uden at løbe de store riscisi, eller skal hele printpladen skiftes?

bredker: Tak for dit råd også, men jeg tror ikke det er det. Har lige checket remmen, og alle hjul kører rigtigt fint rundt. Generatoren giver også ca. 14v ud...

Andre forslag?
Holder med KTM, det kunne tyde på at du mangler 'felt' på din generator.

Normalt går der to ledninger til en generator (+ chassis, som jo er stel) den tykke går til batteriet og som du jo har checket er OK og en noget tyndere som er 'felt'.
Hvis du har et voltmeter så prøv at checke om der kommer felt på generatoren når du sætter tænding på, hvis ikke så kan det være lade pæren som er sprunget (som KTM også siger) men det kunne også være en knækket ledning.... Dette kan eventuelt checkes med en prøvelampe, hvis du har det. Forbind lampen mellem + på batteriet og 'felt' på generatoren så skal lampen lyse når motoren er slukket og gå ud når motoren er startet (lader)

/Hideout

 

Tusind tak for jeres svar - tror efterhånden også mest på 'felt' eller knækket ledning. Og.......der skulle vel tilfældigvis ikke være en af jer, der enten selv har forstand på at kigge på det - eller kender en 'fornuftig' autoelektriker/mekaniker på midt/sydsjælland?
Hej Malkeko
Du skriver at generatoren lader med 14 Volt - hvis det er rigtigt fejler din generator ikke noget - Når du sætter tænding på bilen     S K A L   ladelampen lyse - hvis den ikke gør det så prøv at finde tilslutningen på generatoren ( D+ eller 6l ) står der sikkert. Prøv med en 5 watts pære eller en "rigtig auto prøvelampe" forbundet mellem den klemme på generatoren og plus på batteriet - den skal lyse når du tilslutter den der mens motoren er standset - når du starter skal den gå ud - hvis den gør detvirker din generator OK   -   din model af Skodaerne er slemme til at ledningerne tærer/irer væk ovre hvor de løber langs vangen ved batteriet - prøv ef åbne buntet hele vejeb fra torpedovæggen til fronten og tjek ledningerne - hvis du ikke finder fejlen ved hjælp af dette så spørg igen eller send en P M
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis