PL-dåse

Skal der anvendes blændpropper til de overskydende huller i PL-dåser, når der er tale om en indendørs installation.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja og nej. Hvis PL-dåsen er monteret over en damspspærre skal de overskydende huller dækkes til (hvis du ved en fejl ikke har købt vindtætte PL-dåser) og hullerne hvor der trænger kabler ind skal fuges til med silicone.

Hvis dette ikke er tilfældet, så er der ikke noget krav om at de skal blændes.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
De skal sidde over en dampspærre og de her PL-dåser er ikke vindtætte da der allerede er huller til flexrørene i dem, men de får nogle klatter silikone
I så fald så skal de blændes af, har du husket at bruge dampspærre "flange/manchet" på PL-dåserne, som du så har klæbet fast til dampspærren?

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Annonce
Jeg har ikke brugt nogen flange/manchet da det er et gammelt loft hvor jeg blot forsænker dåserne så de kommer ned plan med loftet.  Jeg har fået sænket 2 af 5 dåser indtil videre og har ikke gjort noget ved dampspærren. Øverst er der et gammelt pudset loft på forskalingsbrædder og så kommer rustikloftet og dampspærren 3-4 cm. længere nede, så det er besværligt nok bare at få sænket dåserne.
Som skrevet før har jeg sænket de eksisterende PL-dåser ned så de flugter med underkant loft.
Men de gamle brune lampeudtag skal skiftes ud, da nogle af dem er så gamle så de er  runstne omkring skruerne, men alle ledningerne ser fine ud. På de nye loftudtag er der noget der hedder M1 og M2/L og selvfølgelig nul og jord. Hvad betyder M1 og M2/L?  I øvrigt kan jeg ikke se nogen jordledninger hverken i loftdåserne eller bag de stikkontakter jeg har udskiftet, men det er vel ikke unormalt når der er tale om en ældre instalation?

M1 og M2/L er til tændledninger. Altså de ledninger der skal tænde lampen. Alt. fast fase i M2/L.

Jeg monterer kun noget i M2 såfremt jeg skal bruge den ifm. kronetænding.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hvad vil det sige at en fase er "fast"

En kronetænding er det det samme som korespondance?
hejsa Carsten.

En krone tænding er når du har en kronekontakt sat til lampestedet, det er de der dobbeltkontakter, dvs den ene kontakt er til M1 og den anden til M2, grunden til det hedder en kronekontakt er at i gamle dage når man havde en lysekrone sat til et lampested kunne det være praktisk med kun en del af lysene tændt (som en slags primitiv lysdæmper).

Fast fase, vil bare sige at der er konstant spænding på, altså at du sætter Leder til, det kunne f.eks. være hvis du har en fugtstyret ventilater koblet til lampestedet.

håber det hjalp.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis